Libor Kovalčík (D2): Některé slovenské poradce je třeba doslova zachránit

Lucie Weissová | 24. 5. 2022 | Vstoupit do diskuze

Libor Kovalčík ve financích působí už 17 let. Do projektu Simplea přišel ze slovenské PARTNERS GROUP SK, kde dosáhl pozice D2. Odešel poté, co se její směřování a hlavně hodnoty radikálně změnily. V Simplea na Slovensku se usilovně snaží šířit naši myšlenku a dokonalou službu mezi slovenské klienty i spolupracovníky.

Libor Kovalčík (D2): Některé slovenské poradce je třeba doslova zachránit

Jaké vnímáte největší odlišnosti mezi českým a slovenským finančním poradenstvím?

Český trh finančního poradenství je ve vývoji o několik let vpřed. Ať už jde o byznys modely, inovace, technologie, či produkty. Strukturální ani poolové firmy na SR nejsou na takové úrovni jako v Česku, což má přímý vliv na úroveň zdejší finanční gramotnosti i finančních služeb. Právě proto beru projekt Simplea SK jako životní příležitost pro klienty, potenciální spolupracovníky a samozřejmě i můj team. Hodnoty, na jejichž základě stojí Partners v ČR a Simplea, jsou na Slovensku jednoznačně konkurenční výhodou. V čem jsou oba trhy stejné, je, že za super výsledky vždy stojí super nastavení lidé se super aktivitami. Klienti ani spolupracovníci za vámi nikdy sami od sebe nepřijdou, všude je třeba si je zasloužit.

 

 

Jak funguje slovenský trh?

Slovensko je díky euru více navázáno na politiku Evropské centrální banky. Máme kupříkladu dlouhodobě extrémně nízké úrokové sazby na vkladech i hypotékách (pod 1 %). Co se týče inflace, tak ta je aktuálně na úrovni 5 až 6 %. V prvním kvartálu 2022 se očekává dokonce 7 %. Loni se přitom pohybovala okolo 3 %.

 

 

Jakou má na Slovensku finanční poradenství obecně reputaci?
Stále trpí nálepkou nekvality plynoucí z dřívějších období, kdy se prodávalo naprosto cokoliv a poradcem mohl být v podstatě každý. Bohužel, v některých firmách se to v určité míře stále děje. Zvýšená regulace i odborná náročnost ale přece jen finanční poradenství postupně profesionalizují. Stále je ale image bank a jejich kamenných poboček v očích klientů na vyšší úrovni. A právě model franšíz a VIP CO pro nás bude konkurenční výhodou. Naší snahou je přinést na Slovensko dokonalou finanční službu a tím zlepšovat finanční gramotnost i image služby.

 

 

Jak jsou Slováci finančně gramotní?

Je to určitě lepší, než když jsem v roce 2005 začínal. Celkové procento je stále malé, ale počet lidí, kteří mají svého finančního profíka, se výrazně zvýšil – hlavně u mladších lidí.

 

 

Jak se tedy to malé procento Slováků o své finance stará?
Střední a vyšší příjmová vrstva tvoří i chrání svá aktiva daleko lépe než v minulosti. Nicméně v důsledku nízkých úrokových sazeb skokově roste zadluženost, a výstup je tedy pořád stejný. Pokud někdo nemá svého profíka na finance, tak vypadá běžné portfolio tragicky.

 

 

Slovenská Simplea je zcela nový projekt. Proč jste se rozhodl s námi podnikat?
V minulosti byla spolupráce PARTNERS GROUP SK a Partners běžná a prospěšná. V posledních cca 5–7 letech se ale filozofie PGSK hodně odklonila od původních hodnot a záměru při zakládání firmy. Z poradenství se stal prodej vybraných finančních produktů motivovaný marží majitelů PGSK a z podnikání a obchodního partnerství se stala direktivní až diktátorsky řízená korporace – one man show Janka Mullera, což byly také důvody, proč jsem odešel.

 

Také proto byli Partners jediná firma, kterou jsem oslovil. Nechtěl jsem přestat podnikat ve finančním poradenství. Partners jsem vždy vnímal jako lídra na trhu a zároveň všechny mé osobní zkušenosti s lidmi odsud byly pozitivní. Oslovil jsem pana Lukeše a pana Borkovce a jsem jim velmi vděčný, že byli ochotni si se mnou povídat a dát mně i mému týmu možnost podnikat s dokonalou finanční službou. Tu vděčnost chceme samozřejmě potvrdit nejen slovně, ale hlavně výsledky a kvalitou.

 

 

Nebál jste se? Přece jen v mnohém vstupujete do neprobádaného světa.

Máme se co učit, protože jiné než strukturální byznys modely jsou pro nás nové. Máme však štěstí, že se máme od koho učit. Partners mají již desítky úspěšných franšíz a VIP CO a zároveň lidi, kteří jsou ochotni se s námi o to know-how podělit. Chtěl bych za celou slovenskou Simpleu poděkovat hlavně Michalovi Krejčímu, Marku Liškovi a Martinu Frantíkovi. Za ochotu vyjít z komfortní zóny jejich úspěšného podnikání v ČR a jet nám na Slovensko pomoci. A díky samozřejmě patří i lidem z centrály, zmíním alespoň Petra Michajlova, Honzu Brejla, Petra Bartoše, Michala Koláře.

 

 

Jaké máte vlastně k dispozici produktové portfolio? 
Cílem je mít stejné možnosti jako v ČR. Během prvních 6 měsíců jsme se dostali ke komplet šířce: investice, pojištění, úvěry, důchody a v rámci jednotlivých oblastí už máme i ty top možnosti, ke kterým patří Simplea pojišťovna, jež se pro velkou část klientů okamžitě stala volbou číslo jedna. Partneři i produkty neustále přibývají, takže o kvalitu portfolií se budeme umět postarat srovnatelně jako v Česku.

 

 

Kolik lidí máte nyní ve svém týmu? 
V létě jsme začali na čísle 40, aktuálně jsme překročili 80 a další jsou v přípravě. Zároveň máme ve struktuře schválených 11 franšíz a 3 VIP CO.

 

 

A jaká je vaše role v týmu?
Věřím, že hlavně leaderská. (úsměv) Mám ale samozřejmě i spoustu manažerských úkolů a buduji další přímou strukturu.

 

 

Jak a kde náborujete?

Náborujeme tak, jak jsme byli zvyklí – hlavně z vlastních databází a doporučení. Na slovenský trh přicházíme s něčím, co tu ještě není, má to výhody pro klienty i spolupracovníky, a tak je zájem i od lidí z jiných poradenských firem. Upřímně, některé (hlavně z PGSK) je třeba doslova zachránit.

 

 

Jaké „Partners“ nástroje jste si oblíbil, s čím se vám dobře pracuje?

Prometeus, FiP, Anakin – všechno je úplně na top úrovni. Vyzdvihnout pak musím Warrena, jelikož na Slovensku nikdo nic podobného nemá.

 

4

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: