Zodpovědnost, trpělivost, disciplína. Jen ty vedou ke splnění snů
20. 9. 2024 | Vstoupit do diskuze
Umění správně hospodařit s penězi je čím dál důležitější, aby člověk obstál v době, kdy se i finanční svět ve velkém digitalizuje a nabízí nespočet různých možností. Poradkyně a lektorka Partners finanční gramotnosti Jana Holá odpovídala magazínu Hrot na otázky související se vzděláváním v oblasti osobních financích už od školního věku.
Jaký je hlavní cíl projektu Partners finanční gramotnost pro děti?
Hlavním cílem projektu je seznámit děti se základy hospodaření, hravou a přirozenou formou je vést ke zdravým finančním návykům, ukázat jim možnosti, jak si splnit své sny a ochránit je před budoucími špatnými rozhodnutími
Proč je podle vás důležité učit finanční gramotnost už na základních školách?
Děti v nízkém věku snadněji získávají zdravé návyky, učení je pro ně přirozené. Už ve věku, kdy jsou na základních školách, se setkávají s hodnotou peněz, dělají rozhodnutí o nákupech a spoření. Je to dobrá průprava na život na středních školách.
Jaké konkrétní dovednosti děti během přednášek získávají?
Děti se seznámí se základní myšlenkou, že na splnění svých snů je potřeba naučit se zodpovědnosti, trpělivosti a disciplíně. Odnáší si konkrétní návod, jak si rozdělit kapesné, jak si plánovat své nákupy, ale také jak přemýšlet o financích jako o prostředcích vedoucích ke svobodě a spokojenosti.
Jakým způsobem se děti učí plánovat své finance a jak je tato znalost aplikována na jejich každodenní život?
Hodně s dětmi diskutujeme. Ptáme se jich na jejich cíle a touhy. Učíme je, že vhodným plánováním svých příjmů a řízením výdajů se doberou ke splnění svých cílů. Každý si podle našeho návodu sestaví svůj rozpočet na rok.
Jakou zpětnou vazbu dostáváte od dětí a učitelů po absolvování přednášek?
V naprosté většině případů máme pozitivní ohlasy. Děti i učitelé oceňují hravou formu, oceňují praktické příklady, zajímavé příběhy a také možnost aktivně se zapojit. Naše přednášky nejsou jen o přednášení, jsou hlavně o aktivní spolupráci a hře.
Jak projekt přispívá k tomu, aby si děti jednou mohly splnit své sny?
Plnit si své sny je cílem našeho projektu. Ukazujeme dětem na jejich konkrétních snech a cílech, jak to může vypadat a co musí pro splnění učinit. Například ukazujeme dětem, že našetřit si na 100tisícovou rentu není nemožné, a hlavně, že spoléhat se na výhru ve Sportce není ta správná cesta.
Jak konkrétně přednášky vypadají?
Strukturu přednášky vždy domlouváme s vedením školy předem, záleží na preferencích a zvycích školy. Nejvíce se nám osvědčil projektový den na škole, který má 4 vyučovací hodiny. První 3 hodiny se zaměřujeme na témata: 1. Základy hospodaření, 2. Spoření a odpovědné investování, 3. Dobré a špatné dluhy. Ve čtvrté hodině děti v týmech řeší konkrétní případovou studii, kde vlastní formou ukážou, co se během dne naučily. Vyberou si zadání úkolu a představí, jak by jej vyřešily. Tato část hodiny je nám pak obvykle zpětnou vazbou, zda jsme dětem správně předali naše poznatky. A děti to obvykle nejvíc baví. Tato forma se nám nejlépe osvědčila v 9. třídách ZŠ a na středních školách. U mladších ročníků (6. – 8. třída) jde spíše o jednu až dvě hodiny základů finanční gramotnosti. Mladší děti mají více jednoduchých úkolů a soutěží mezi sebou v týmech.
Partners finanční gramotnost v roce 2023
Proběhlo 660 lekcí, které navštívilo víc než 18 tisíc posluchačů – jednu přednášku tedy průměrně vyslechlo 27 posluchačů.
Zapojilo se před 200 certifikovaných lektorů, aktivních jich bylo 77.
Nejvíce přednášek se uskutečnilo v Praze: 245x (145x Středočeský, 64x Moravskoslezský, 52x Jihomoravský kraj, 34x Liberecký, 28x Zlínský, 20x Olomoucký, 17x Královéhradecký, 17x Plzeňský, 15x Jihočeský, 14x Pardubický, 9x Vysočina)
Nejčastěji se lekcí účastní druhý stupeň základních škol:
- 340x na 2. stupni ZŠ;
- 71x na 1. stupni ZŠ;
- 205x na středních školách (SŠ, SOU, SOŠ);
- 38x firmy a jiné organizace (azylové domy, věznice, dětské domovy, rodinná a psychologická centra, ale i pojišťovny a státní instituce),
- 6x senioři ve spolupráci s domovy důchodců,
- 2x na VŠ
Z praktického pohledu lektora: Jak velké rozdíly nacházíte v úrovni finanční gramotnosti mezi jednotlivými školami, například ve srovnání jednotlivých krajů? Čím konkrétně si je vysvětlujete?
My se snažíme o jednoduchost a praktické příklady. Často nám učitelé na konci dne řeknou, že se vlastně „ nedozvěděli nic nového“, rozumějte žádné nové odborné pojmy, ale že jim náš praktický přístup pomohl podívat se na zacházení s penězi s mnohem větší radostí a lehkostí a že nyní dokážou dát svým financím řád.
Projekt obvykle začínáme otázkou: Máte rádi peníze? Chcete znát tajemství bohatých? A děti a učitelé toto tajemství během přednášek odkrývají. My je učíme, aby peníze brali jako přirozenou součást svého života, jako prostředek ke splnění cílů.
Co se týká rozdílů mezi školami, z naší zkušenosti není ani tak důležitý typ školy, zda se jedná o pražské výběrové gymnázium nebo učiliště na venkově. Zásadní je atmosféra a zvyky na škole. Jako lektoři jsme se setkali s napjatou atmosférou na výběrovém gymnáziu. A naopak velmi pozitivně jsme byli překvapeni vřelostí a komunikativností na střední škole sluchově postižených studentů. Osobně jsem přesvědčená, že kvalita vzdělání závisí na atmosféře ve škole a vzájemném respektu.
Co dělá dětem obvykle největší potíže?
Některé děti nedokážou spočítat jednoduché matematické příklady. Pro některé bylo oříškem spočítat určité procento z daného příjmu. Nechceme ale děti učit matematiku, chceme jim na praktických příkladech ukázat, že zodpovědné hospodaření vede k dobrým výsledkům. A chceme, aby si to vyzkoušely.
Co vás během přednášek o finanční gramotnosti nejvíce překvapilo?
Při našich projektových dnech jsme si všimli, že do diskuse se zapojovali mnohem více žáci/studenti, kteří uvedli, že si o financích doma povídají s rodiči nebo třeba se staršími sourozenci. Z rodin, kde peníze nejsou tabu, přicházejí mnohem zodpovědnější děti.
Diskuzní otázka: nemálo rodičů je přesvědčeno, že finanční gramotnost se má vyučovat ve školách, že je to povinností škol a rodina je v tomto ohledu méně důležitá. Co vy na to?
Finanční gramotnost není jen o pojmech z finančního nebo bankovního světa. Finanční gramotnost by se měla rozvíjet už od útlého dětství, tedy prvotně v rodinách, a to například tím, že s dětmi si o penězích povídáme. Přirozeně se bavíme o tom, odkud peníze přicházejí, jaká je hodnota věcí, služeb a práce lidí, plánujeme spolu výdaje, bavíme se o hodnotách a cílech. Je potřeba začít v rodinách. Na to může škola navázat. Ale jedno bez druhého se neobejde.
Podle průzkumu Partners Banky se většina rodičů snaží zdravé finanční návyky u svých dětí vypěstovat ať už tím, že s dětmi nad otázkou peněz diskutují, či přímo prakticky pomocí hospodaření s jejich vlastními penězi, tedy s kapesným. Je to podle vás správně (konkrétně kapesné – 8/10 rodičů jej dětem dává)?
Ano, naprosto souhlasím. Důležité je s dětmi diskutovat, jít jim příkladem, ptát se na jejich názor. Kapesné je individuální a záleží na zvyklostech v rodině. Je dobré kapesné dětem dávat a dohodnout si pravidla, která pak dodržujeme. Dětem tím tak dáváme svobodu, samostatnost a zodpovědnost.
Celkem 57 % procent českých rodičů svým dětem od 6 do 17 let vlastní bankovní účet a k němu příslušnou platební kartu. Většina dětí (90 %), které disponují bankovním účtem a platební kartou, využívá také bankovní aplikaci. Jde podle vás o adekvátní počet domácností? V jakém věku je vhodné dítěti založit první účet?
Myslím, že toto procento se bude stále bude zvyšovat a je to přirozené. Dnešní moderní bankovnictví nabízí bankovní aplikaci a děti se přirozené adaptují na používání moderních technologií. Používání mobilních aplikací je jen přirozenou součástí hospodaření s penězi.
Ilustrační foto: Shutterstock
Komentáře
Celkem 0 komentářů v diskuzi