Jak v podnikání využít síly online obsahu

Lenka Šmídová | 21. 2. 2023 | Vstoupit do diskuze

Sociální sítě pro podnikatele představují nejefektivnější způsob, jak klienty oslovit svým produktem či službou. Často ve sledovanosti válcují televizi i tisk, tradiční, leč drahá média. Navíc umožňují budování osobní značky. Na druhé straně obsahují reputační riziko. Díky následujícím tipům se mu vyhnete, a naopak ze sítí vytěžíte víc.

Jak v podnikání využít síly online obsahu

DEVATERO OVĚŘENÝCH RAD:

1. Kde všude být: Pro finance se hodí serióznější prostředí, založte si proto alespoň LinkedIn. Budete dohledatelní pro klienty i spolupracovníky. Nebojte se dalších sítí, pokud máte na jejich správu čas a máte chuť se jim věnovat. Snažte se seriózní cestou zaujmout, ale pro každou síť obsah tvořte trochu jinak.. Styl sdělení musí oslovit potenciální i současné zákazníky, případně obchodní partnery. Na LinkedInu buďte vážnější a vykejte, na Instagramu klidně použijte emoji, na Facebooku můžete „pustit“ i něco vhodného ze svého soukromí (ne fotky v plavkách z dovolené).

2. Nejde o jednosměrné vysílání: Reakce na dotazy či vstupování do debat sice zabere dost času, jenže interakce je z obchodního hlediska to nejdůležitější. Lidé ji očekávají a získávají pocit, že vám na nich záleží. Pokud obsah necháte „ležet ladem“, zákazníci si o vás začnou myslet, že vás nezajímají a svůj profil máte pouze pro hlazení vlastního ega. Reagujte také na obsah lidí, kteří vás sledují.

3. Najměte si člověka: Pokud na správu sítí nemáte osobně čas, najměte si specialistu, který jim rozumí. Jen pozor, vyberte si člověka, který se orientuje i ve vašem oboru podnikání (případně ho dobře nabriefujte), sdílí vaše názory a hovoří stejným jazykem. Předejte tak mnoha neshodám.

4. Využívejte speciální nástroje: Rozhodnete-li se v sítích plavat sami, usnadněte si práci univerzálními nástroji pro publikování. Příspěvky si v nich naplánujete dopředu, v přehledné tabulce je zkontrolujete i upravíte, posunete termín publikace apod. Téměř každá síť má svůj vlastní bezplatný nástroj. Meta Business Manager je společný pro Facebook a Instagram, Twitter má svůj Ads Manager, atd. Pokud chcete ovládat vícero sítí z jednoho místa, musíte si připlatit. Malé firmy většinou začínají na cenově dostupném Zoho Social,influenceři používají Planolynebo Later, větší agentury preferují Sprout Social. Vyzkoušejte si více nástrojů a sami zjistíte, jaký vám nejlépe vyhovuje.

5. Jak publikovat: Udělejte si vlastní média plán. Uveřejnit v jeden den 5 příspěvků a celý další měsíc mlčet? Špatně. Postujte pravidelně, minimálně jednou, ideálně alespoň 2x týdně. Ani obsahově obdobné příspěvky po sobě moc nezaujmou. Klíčem je pestrost. Jednou napište text, jindy natočte krátké video, vyfoťte momentku, vytvořte infografiku, najděte odvahu k živému vysílání. Zkuste se přitom držet jedné z následujících strategií:

  • kvalitní informace (hledejte ty podstatné k vašemu oboru),
  • jedinečnost (i originalita má své meze, nepřehánějte, ať nejste za hlupáky),
  • humor (samozřejmě chytrý, dvojsmyslné narážky na solidní profily nepatří),
  • překračování hranic (je dvojsečná zbraň, pokud si nejste jistí mírou, lépe se do toho nepouštět).

Návrh: Sdílejte relevantní obsah ze sociálních sítí Partners či servisní texty z webu PartnersNews.cz. Anebo využijte Tipy na sociální sítě, které chodí jednou měsíčně vedoucím a VIP poradcům Partners.

6. Netlačte na pilu: Zlaté pravidlo! Agresivní chování nutící k nákupu nebo změně názoru na sociálních sítích fungovat nebude. Jednoduše proto, že se zde lidí chtějí bavit. Navíc chytré algoritmy už poznají, zda je příspěvek reklamním sdělením a omezí jeho zobrazení. Pamatujte, že na sítích většinou funguje všechno jen napoprvé. Smutné, ale pravdivé.

7. Přidejte grafiku: My lidé jsme vizuální tvorové. I podle nadčasových výzkumů Twitteru (který je celý postavený na textech!), je trojnásobně vyšší pravděpodobnost, že se lidé zapojí do tweetu, pokud obsahuje video, gif, fotografii nebo infografiku.

8. Recept na negativní komentáře: Nikdy nemažte rozzlobené komentáře a odpovídejte hned. Nenadávejte, nestrkejte před nelichotivými příspěvky hlavu do písku. Jako mistři krizové komunikace řešte „hejt“ obratem, kontaktujte autora, reagujte mile (ačkoliv si myslíte své), vysvětlete, nabídněte řešení, případně se omluvte. Je-li dotyčný vulgární a cítíte, že je neustojíte konverzaci s grácií a důvtipem, výjimečně příspěvek vymažte a danou osobu zablokujte. Bohužel, i tak se vám nevyřešený problém může vrátit jinudy. Online světe je totiž i nekonečným prostorem k pomluvám. Poproste známé, kteří jsou naopak s vašimi službami spokojeni, o pozitivní hodnocení jako protipól negativní reakce. Dbejte, aby jejich vstup působil hodnověrně. Jinak může být pro podezřelé vyznění smazán.

9. Testujte: Platí, pokud své získané zkušenosti se správou sítí uvažujete posunout ještě o mílový krok dál, nebo zjistit, na jaký styl lidé lépe reagují. Publikační nástroje umožňují takzvané A/B testování. Vytvoříte dva příspěvky na stejné téma či s podobným textem. Systém je začne publikovat a ukazuje úspěšnost jejich zobrazení. Vy si už jen vyberete, který lépe funguje.

 

 

Chcete-li dostat sítě ještě víc pod kůži, navštivte Elona: https://elon.partners.cz/kurz/jak-na-socialni-site

VÝZVA: Jako zástupci finanční skupiny Partners se při prezentaci a komunikaci ven řiďte trojicí zásad:

I.                 Komunikujte slušně, profesionálně a na odpovídající odborné úrovni.

II.                Nekomentujte a nevyjadřujte se k politice, menšinám, víře a dalším potenciálně kontroverzním tématům.

III.              Vyvarujte se sexuálních či sexistických narážek a vtipů.

 

Ať vám nejen sociální sítě dobře slouží!

 

1

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: