Sberbank v pondělí 28. února 2022 nechává pobočky uzavřené
28. 2. 2022 | Vstoupit do diskuze
Sberbank CZ v pondělí 28. února 2022 nechává své pobočky uzavřené. Důvodem je nepříznivá geopolitická situace, na základě které došlo v krátké době k zásadnímu odlivu depozit jejich klientů. Sberbank CZ na řešení této mimořádné situace úzce spolupracuje se svým akcionářem a průběžně informuje Českou národní banku.

„Je mi velice líto situace, které nyní čelí naši klienti, obchodní partneři i zaměstnanci. I přes úzkou spolupráci s naším akcionářem se nám bohužel nepodařilo nadále zajistit poskytování služeb našim klientům v plném režimu. Společně s našimi zaměstnanci vyvíjíme maximální úsilí k tomu, abychom překonali následky aktuální geopolitické situace a našli co nejpřijatelnější řešení pro všechny naše klienty co nejdříve. Ráda bych jim všem poděkovala za pochopení této mimořádné situace, kterou způsobily externí faktory. Rovněž jsme informovali ČNB a úzce s ní spolupracujeme,“ řekla Marijana Vasilescu, předsedkyně představenstva a CEO Sberbank CZ.
Česká národní banka v pátek 25. 2. uvedla, že situaci kolem Sberbank v důsledku napadení Ukrajiny Ruskem nejen monitoruje, ale především dohledově řeší. Pro tyto situace jsou nastaveny standardní postupy jak na straně dohlíženého subjektu, tak České národní banky s cílem minimalizovat dopady na klienty.
Pobočky banky, které byly z bezpečnostních důvodů v pátek 25. 2. uzavřeny, nebudou v pondělí otevřeny a zastavené zůstanou rovněž karetní transakce a internetové bankovnictví. Depozita klientů jsou pojištěna ze zákona, více lze najít na webových stránkách České národní banky nebo na webových stránkách Garančního systému finančního trhu. Informace o dalších krocích budou průběžně zde na webu.
Update: Doporučení a informace pro klienty od Jana Brejla
Česká pobočka Sberbank aktuálně řeší svou situaci s ČNB a nejsou aktuálně schopni informovat klienty a partnery, proto posílám alespoň doporučení a informace, která však NEJSOU oficiální. Banka pravděpodobně míří do nucené správy. Z veřejných zdrojů vyplývá, že banka se potýká s nedostatkem likvidity a ruská matka do evropské pobočky dodatečný kapitál nedodá.
- Trvalé příkazy a inkasa PRAVDĚPODOBNĚ neodcházejí, klienti tedy své závazky a platby musí řešit z jiného účtu. Případně se domluvit s druhou stranou na odkladu platby.
- Splátky úvěrů z běžných účtu BY MĚLY BÝT strhávány.
- Závazky z poskytnutých úvěrů BY MĚLY BÝT standardně plněny. Tedy, co se týče čerpání podepsaných úvěrů, pokračujte s klienty standardně v procesu. Současně DOPORUČUJI, abyste s klienty připravili záložní variantu u jiné banky. Obzvláště u podepsaných a nerozčerpaných úvěrů.
- Úvěry schválené a nepodepsané S NEJVYŠŠÍ PRAVDĚPODOBNOSTÍ NEBUDOU PODEPSÁNY. S klienty tedy řešte alternativu u jiné banky.
Výše uvedené berte se značnou rezervou. Za hodinu může být všechno jinak.
Pojištění vkladů se týká fyzických i právnických osob. Do výše 100 000 EUR se tedy klienti o své prostředky nemusejí obávat, ale je nutné řešit konsekvence spojené s nemožností využívat platební styk.
Další doporučení
- Co nejdříve si založit jiný účet a přesměrovat na něj veškeré platby – především příjem (uvědomit zaměstnavatele, dodavatele, úřady).
- V případě úpadku či nucené správy banky, bude probíhat výplata prostřednictvím určené banky a to do 7 dnů od rozhodného dne (od vyhlášení platební neschopnosti instituce). Detailní informace zde: https://www.garancnisystem.cz/FPV-otazky-a-odpovedi
Komentáře
Celkem 0 komentářů v diskuzi