Marek Orawski: Pojištění u Klubovky je pro klienty dlouhodobě nejvýhodnější

Markéta Daxnerová | 1. 6. 2018 | Vstoupit do diskuze

Matador českého pojišťovnictví založil První klubovou se třemi společníky na prahu padesátky. Proč se do náročného projektu pustil, co čeká od spolupráce s Partners a jak vypadá typický klient Klubovky?

Marek Orawski: Pojištění u Klubovky je pro klienty dlouhodobě nejvýhodnější

S rokem 2018 vstoupili Partners majetkově do První klubové pojišťovny a mají 25% podíl. Co si od této spolupráce slibujete?
Jsme rádi, že se lidé ve vedení Partners pro Klubovku nadchli, že jim je filosofie Klubovky blízká a že tuto filosofii pojištění chtějí nabízet i svým klientům. Je zřejmé, že lidé, kteří rozumějí financím a radí s nimi lidem, budou umět i tuto novinku v pojištění klientům dobře vysvětlit.

Pokud byste se měl vžít do role poradce Partners, jak byste klientům služby Klubovky jednoduše představil?
Začal bych tím, že je to zajímavý inovativní koncept, jak si levně, a přitom bezpečně pojistit všechna rizika. Pak bych jim seřadil výhody, podle toho, co klienty nejvíc zajímá. Pro někoho to může být dlouhodobě nejvýhodnější cena, pro jiného férový, solidární koncept, pro dalšího určitá svoboda, to, že může kdykoli odejít. Znám lidi, kterým se nejvíc líbí, že když doporučí několik dalších přátel, mají pojištění zadarmo. A pak taky jsou lidi, kteří mají radost, že mají ve smlouvách konečně pořádek, všechno na jednom místě. Ale výhod bychom našli určitě víc.

Naši poradci jsou v roli jakéhokoliv jiného člena Klubovky a za doporučení nového člena nedostávají provizi, ale pouze přátelské body. Proč by měli svým klientům vaše služby doporučovat?
Především proto, že pojištění u Klubovky je pro klienty (kteří nechtějí podvádět) obecně dlouhodobě nejvýhodnější. Jedná se o férový koncept. Produkty jsou jednoduché, mají široký rozsah krytí, vysoké limity i příznivé ceny. Navíc nabízejí něco unikátního, co nemá každý, je tady tedy i určitá dávka exkluzivity.

Poradci jsou v pozici člena, mají tak možnost si Klubovku vyzkoušet. Nenabízejí tedy něco, co sami neznají. Samotné doporučení může být velmi jednoduché, nezabere moc času a klienti si vesměs sjednají nakonec u Klubovky všechny produkty, takže se z toho stává jakýsi pasivní příjem. Výhodou rovněž je, že i když v Partners třeba jednou skončí, výhody z Klubovky jdou s nimi dál.

Kdo je dnes váš typický klient?
Dnešní typický klient je vysokoškolák, muž, otec rodiny, ve věku 30–50 let, spíše z většího města. Je to člověk, který má rád a zajímá se o nové věci, líbí se mu férový a transparentní přístup.

Jak nápad založit pojišťovnu na principu peer-to-peer vlastně vznikl?
My jsme tomu nejdříve neříkali peer-to-peer pojišťovna. Ten pojem se k nám dostal později. Viděli jsme, kolik peněz z pojištění mizí někam jinam, než kvůli čemu se lidé pojišťují. Totiž kvůli významným škodám, které mohou přijít. A měli jsme chuť udělat něco, co bude férovější a spravedlivější než korporátní pojišťovny. Zároveň jsme ale museli dostát všem legislativním a regulatorním požadavkům.

Jak komplikované bylo pojišťovnu na zelené louce a navíc na principu sdílené ekonomiky rozjet?
Bylo to složité a trvalo to několik let. Nejdříve jsme řešili propočty samotného modelu a průzkumy trhu, pak přišlo hledání investora a vyjednávání s ním. Náročná byla i příprava žádosti o licenci. Samotná žádost měla 3 tisíce stran a licenční proces trval rok a půl. A během toho samozřejmě přípravy – produktů, technologií, hledání dodavatelů apod. To že se jedná o nový koncept, celou věc dělalo ještě komplikovanější, protože nešlo věci lehce zkopírovat.

Kdo Klubovku vlastně dnes tvoří? Jaké lidi máte v týmu?
Vlastníkem Klubovky jsou RSJ, pak 3 fyzické osoby a AIS – dodavatel technologického řešení. Letos k nim přibyli Partners. Zaměstnanci jsou lidé napůl z pojišťoven a napůl odjinud, vesměs mladí lidé. A pak je tu okolo ještě několik firem, které nám pomáhají Klubovku vytvářet. Řadu služeb „nakupujeme“, např. likvidaci škod, asistenci, pojistné matematiky, právní služby, marketing nebo PR. Ze všech se stali fanoušci Klubovky, i když do té doby měli někteří o pojišťovnách nedobré mínění. A pak klubovku tvoří naši členové, kteří jí fandí, pojišťují se a mluví o ní se svými známými.

Na začátku jste byli čtyři zakladatelé. Jak jste se dali dohromady?
Znali jsme se všichni z České pojišťovny, ale v té době už každý z nás dělal někde jinde. A pak jsme postupně přibírali své známé, někdy i příbuzné, a dneska už nabíráme standardně přes výběrové řízení. A zase nám v tom pomáhají naši členové.

Vlastní podnikání jste rozjížděl těsně před padesátkou po dvaceti letech v korporátním prostředí. Co pro vás bylo největší výzvou?
Prakticky všechno bylo nové. Měl jsem výhodu, že jsem pojišťovnou prošel od píky, ale stejně jsem se musel většinu věcí naučit. Ale z obecných věcí jsem zjistil, že člověk potřebuje nejvíc vytrvalost. A pořád se učit.

Jaké máte s PKP plány do budoucna?
Chceme, aby Klubovka dobře fungovala především pro své členy. A pak to bude i dobrý projekt pro akcionáře. Nechceme ji nechat „vyrůst a pak střelit“. Chceme zdravou fungující firmu, která dodává smysluplné služby svým členům a užitek zaměstnancům a majitelům.

CV

Marek Orawski
Absolvoval Vysokou školu Báňskou v Ostravě a anglickou Liverpool John Mores University. Od roku 1990 do roku 2010 pracoval v České pojišťovně: v letech 1998–2004 jako regionální ředitel pro oblast severní Moravy, od roku 2004 jako vrchní ředitel likvidace pojistných událostí a od roku 2006 také jako člen dozorčí rady. V letech 2012–2013 byl poradcem člena představenstva se zaměřením na likvidaci pojistných událostí v pojišťovně Kooperativa. V První klubové má na starosti strategii a rozvoj.

2

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: