Rumunsko, země s velkou duší i velkým potenciálem
Zuzana Fendrychová | 9. 4. 2025 | Vstoupit do diskuze
Expanze je slovo, s nímž se letos budeme v Partners potkávat často. Kapitolou, která se už aktivně píše, je Rumunsko. Pod vedením Tomáše Chadzivasilise vznikl tým, který žene dopředu obrovská chuť prosadit se na potenciálně velmi zajímavém trhu a postupně měnit zažité pohledy Rumunů na finanční poradenství. Jejich odysea už začala akvizicí s makléři Transilvania Broker (TBK).

Jak dlouho odhadujete, že bude trvat, než tamní veřejnost začne vnímat roli finančního poradce?
V Rumunsku jsme s komplexním poradenstvím úplně na začátku, v současnosti existují pouze monoproduktoví brokeři – buď na pojištění, nebo na hypotéky. Penze a investice se přes poradce vůbec nedělají. Situaci bych přirovnal k Česku 15 let zpět. Budování komplexní služby a její vnímaní klientem bude trvat roky, na druhou stranu očekáváme, že to bude rychlejší než v ČR, protože máme načem stavět (1800 poradců a 1 mil. klientů TBK) a můžeme se opřít o naše know-how a zkušené leadery z Česka, kteří nám s tím pomáhají.
Ostatně i TBK nyní stojí hlavně na autopojištění – co všechno bude třeba, aby jejich spolupracovníci pochopili úvěry, investice, penze a začali je nabízet klientům?
To má několik úrovní: první je pochopení a pak ochota, nasazení a disciplína to dělat naplno. Kritická je správná motivace a výběr lidí, co to budou fakt chtít s námi naplno dělat. Je to hodně o komunikaci, kterou dělám buď individuálně s klíčovými šéfy struktur v TBK, nebo pro větší okruh lidí. Na výroční konferenci TBK v únoru, kde bylo přes 300 poradců, jsem měl velkou prezentaci o potenciálu trhu a komplexního poradenství. Co se týče té správné motivace a „reason to believe“, nejlíp se nám osvědčila návštěva leaderů největších struktur v Praze, kde měli možnost vidět, jak se náš byznys dělá v praxi, pobavit se s úspěšnými lidmi ze struktury, VIPkaři a frašízanty. Dojem udělaly kanceláře ve Vysočanech a bankovní pobočka, kterou kolegové navštívili.
Jakmile máme motivaci, pak už to je o zařazení do standardního školicího procesu tak, jak ho známe z ČR: INFO 1, INFO2 až po supervizi a pak následné další školicí cykly.
Jak velký potenciál vlastně Rumunsko má a co bude letošním hlavním obchodním cílem?
Hlavní cíl pro tento rok je vše připravit – obchodní partnery, systémy (Orfeus, Anakin), vyškolit a náborovat lidi, tak abychom naplno využili potenciál v dalším roce. Výzvou v Rumunsku je regulatorní prostředí pro zprostředkování jednotlivých produktových segmentů – není ještě zharmonizováno jako v ČR a například vůbec neexistuje rozumný framework pro distribuci fondů přes zprostředkovatele, jako jsme my. To je jen jedna z věcí, které musíme tento rok vyřešit. Jakmile se to ale povede, budeme mít unikátní konkurenční výhodu, protože budeme jediní, kdo bude umět dělat komplexní poradenství v Rumunsku.

Zmínil jste, že kolegové z Rumunska navštívili ČR, aby se blíže seznámili s místním děním a skupinou Partners. Co bylo hlavním důvodem této návštěvy?
Bylo zásadní pro ně vidět náš byznys model v praxi – jinak to vnímají, když jim to prezentuje někdo na schůzce v Rumunsku, a jinak, když to vidí na vlastní oči. Dalším důvodem bylo poznat se osobně s leadery Davidem, Honzou a Petrou, kteří budou v Rumunsku náš byznys model s nimi implementovat. To bylo hlavním smyslem a myslím, že se to povedlo, nicméně hlavní práce začíná teď, kdy musíme vše uvést do praxe.
V létě jste chtěl objíždět největší franšízanty a struktury, abyste identifikoval potenciální partnery pro novou službu – povedlo se?
V rámci budování komplexního poradenství začínáme odshora – tedy motivací šéfů jednotlivých struktur, v TBK je cca 20 těchto lidí, kteří tvoří cca 70 % celkového obratu. Toto proběhlo a z prvního kola máme prvních 5 struktur (celkem cca 250 poradců), které se teď začínají aktivně zapojovat – tzn. oni a jejich poradci začínají procházet standardním záškolem. Současně máme i jednoho externího leadera, který aktuálně náboruje další leadery do struktury z trhu. Prvníúspěchy těchto struktur budou pro nás „proof of concept“, který nám pomůže namotivovat a znáborovat další leadery z TBK. Současně se po mojí prezentaci na výroční konferenci začínají ozývat i ostatní zájemci z řad poradců TBK.
Článek o expanzi rozšířený o rozhovory s Petrou Příchovskou, Davidem Kundrtem a Janem Hárovníkem, kteří společně s Tomášem Chadzivasilisem budou značku Partners a její službu uvádět na rumunský trh, najdete v jarním čísle magazínu Jsme Partners ZDE.
Foto: archiv Partners
Komentáře
Celkem 0 komentářů v diskuzi