Služba na úrovni pro každého klienta

Zuzana Fendrychová | 30. 12. 2024 | Vstoupit do diskuze

Letos převzal Petr Jan Křen síť 450 poradců, kterou dlouhá léta budoval spoluzakladatel Partners Petr Borkovec. Je to do jisté míry úsměvný moment, jaký umí jen život psát: Křen kdysi finanční poradenství Borkovce učil. Ale rozhodně to není tak, že by se teď role obrátily a z mistra se stal žák. Spíš jde o obnovení profesních drah, které se v posledních letech čím dál víc potkávaly, až došly do momentu, kdy se jednoduše musely spojit.

Služba na úrovni pro každého klienta

Když jste prakticky z hodiny na hodinu skončil v roce 2013 po dvaceti letech na postu zemského ředitele OVB, nastala vaše vnitřní „doba temna“. Kam vás nasměrovala? 

Nejzásadnější přínos byl, že jsem do té doby svou existenci, vlastní osobu, osobnost hodně spojoval právě s pozicí, úspěchem, s firmou. Ve 20 letech jsem do něčeho nastoupil, na začátku se mi moc nedařilo, pak jsem udělal nějaké kroky, začal dělat s jiným ředitelem a všechno se rozjelo. Měl jsem tehdy pocit, že jsem propojil svoje já přímo s DNA firmy. V momentě, kdy mi to bylo odebráno, když mě vyhodili, tak jsem měl pocit, že ze mě vyrvali kus mého já.  

Byla to velmi cenná zkušenost, protože i když si myslíme, že věci mohou fungovat donekonečna, tak život přináší situace, které jsou něco jako malá smrt. Je to ukončení něčeho v životě, ať jsou to vztahy partnerské, anebo rozchody pracovní, i třeba takhle ne úplně dobrovolné, ne úplně korektní. Ale prožil jsem si to emočně a navedlo mě to na cestu začít objevovat, kým skutečně jsem, kdo jsem. Asi mě to zásadně postavilo „na vlastní nohy“ ve smyslu, že už nechci vlastní existenci opírat o někoho. Ale nejdřív chci být já a až pak k tomu přidávat další atributy, další role jako podnikatel, ředitel, partner. Předtím jsem se zkrátka s těmi rolemi příliš sžil.  

A nezanevřel jste na lidi?

Tehdy určitě. Na dva roky jsem se odstřihnul od lidí, říkalo se o mně, že žiju pomalu někde ve skalách a podobně. Pravda je, že jsem tehdy zanevřel na lidi i na finanční svět. Byl jsem zhrzený a potřeboval jsem si od toho prostě odpočinout. Všechno jsem to tehdy fakt vnímal jako velkou zradu od lidí, se kterými jsem dlouhodobě dělal a které jsem považoval za své přátele. A protože mi vadí lež, tak jsem si uvědomil, že v byznysu úplně kamarádství nefunguje. Ale sám svět byznysu za to úplně nemohl. Měl jsem spoustu iluzí, se kterými jsem tehdy fungoval. 

Co bylo dál? 

Uvědomil jsem si, co jsou moje dary, co můžu lidem dávat. Začal jsem sdílet svůj koncept rozvoje lidí, který je taky propojený s rozvojem byznysu. Vše vystihuje moje motto Vybuduj sebe, vybuduj lidi, vybuduj byznys. Mělo to ohlasy právě mezi lidmi, kteří se v byznysu pohybují. Začali za mnou chodit, chtěli se bavit o tom, jak se byznysově posunout. Často jsme došli k uvědomění, že jejich byznys nemůžeme posunout, aniž by oni něco nezměnili nejdřív sami u sebe. 

Do toho jsem se uvědomil, že mojí silnou stránkou vždycky byla schopnost dostat z lidí jejich životní potenciál, pomoci jim odstranit různé obavy, strachy, vlastně vytáhnout ven, co je v nich dobré. Právě na tom je postavený personální rozvoj firmy. Když budujete a rozšiřujete tým, tak potřebujete najít správné lidi, potřebujete s nimi umět jednat. A to jsou věci, které mi vždycky šly. 

Po odchodu z OVB, kde se vypracoval až na vrcholnou pozici zemského ředitele, se Petr Jan Křen začal zabývat osobním a byznysovým mentoringem. Protože věděl, jaké to je vybudovat hvězdnou kariéru i jak bolí pád na samé dno, založil Institut celostního leadershipu a své zkušenosti předával dál formou konzultací a seminářů. V roce 2024 kývnul na nabídku spoluzakladatele Partners Petra Borkovce a v pozici Partnera se vrátil do finančního světa. 

Co vás tedy přimělo se teď do finančního poradenství vrátit? 

Petr Kroupa byl první, kdo mě před rokem oslovil, abych vedl přednášku na jeho ředitelské akademii. A Petr Borkovec, Radim Lukeš s Jitkou Lucbauerovou mě pak požádali o zapracování mého konceptu Leadership Academy do jejich týmů. V průběhu této spolupráce se k Petru Borkovcovi dostávaly pozitivní ohlasy účastníků, na základě kterých začal Petr pravděpodobně uvažovat o nabídce převzetí jeho týmu, s níž letos na jaře přišel. Vyřešil tím zároveň i svoji situaci, kdy mu už vzhledem k jeho novým povinnostem v Bance nezbývala kapacita a energie na péči o jeho lidi.  

Co osobně v Partners vnímáte jako podstatné a chcete předávat dál? 

Jednu z krásných výzev jsem si uvědomil, když mi Petr Borkovec předával partnerství čítající 450 spolupracovníků. To je 450 lidí, kterým můžu pomoci změnit život, pokud budou chtít. Jsem připravený s nimi intenzivně pracovat a rozvíjet jejich životní potenciál. Chci s nimi systematicky pracovat na rozvoji jejich podnikání i na osobním růstu. Od začátku spolupráce jsem měl možnost seznámit se s většinou lidí z týmu a myslím, že navazujeme fajn pracovní i osobní vztahy. 

Změnili se za dobu, kdy jste se nevídali, Petr Borkovec a Radim Lukeš? 

To je hezká otázka. Na jednu stranu je příjemné vidět, že se vlastně nijak zásadně nezměnili. Což je super, protože mají stejný základní pohled na svět, na hodnoty, na přístup k byznysu jako v dobách, kdy jsme v minulosti spolupracovali. Oni se prostě skvěle doplňují, to už bylo vlastně tehdy. Musím smeknout před oběma, že jako já jsem si procházel různými zkušenostmi, tak i bezesporu oni. Dneska jsou to vyzrálí podnikatelé, chlapi, kteří firmu z nuly dotáhli na lídra trhu, za mě všechna čest. 

Skupina Partners se za poslední roky hodně rozvíjela, odpracoval se obrovský kus práce. Je teď doba nakloněná tomu, aby se byznysově ještě dál posouvala, nebo by se spíš měla na trhu, jemuž vévodí, ještě víc usadit?   

Ukotvit, stabilizovat a dále růst. To jsou principy zdravého vývoje. Celá Skupina udělala na trhu obrovský skok vpřed. A je důležité, aby obchodní síť zvládala držet krok se vším novým. Významně cítím, že na jednu stranu chceme růst jako firma celkově se vším, co je tady nového. Na druhou stranu je důležité i rozvíjet lidi. Můžete mít nejlepší produkty, nejlepší systémy, ale nejcitlivějším článkem každé firmy je vždycky lidský faktor. Za mě je tohle velké téma. Vnímám to takto i u svých lidí. 

Jsem nesmírně pozitivně překvapený úrovní lidí, které ve firmě máme. Vidím je jako absolutní profíky v oboru finančního plánování. To, co máme k dispozici a jak pracujeme, není na trhu běžné. V uvědomení si těchto skutečností máme ještě prostor, na čem bychom měli podle mě zapracovat. Nejen tedy firmu posouvat inovativně a produktově, ale i rozvíjet lidský potenciál, který tu máme. Toto jsou myšlenky vycházející z mého vnímání a pohledu na podnikání, o kterém jsem už mluvil. Zkrátka chcete-li rozvíjet byznys, musíte pracovat na lidech a současně i na sobě.  

Popište mi tedy, jak by finanční poradenství podle vás vypadalo v ideálním světě? 

Jedna věc je samozřejmě poskytovat službu v její komplexnosti. To znamená, aby klient věděl, že v zásadě nepotřebuje nikoho jiného než toho jednoho člověka právě z Partners. Další věc je, že by mělo být automatické poskytovat dobrou a férovou službu, kdy klient dostává relevantní řešení ke svým potřebám, které jsem předtím zjistil, že je má. To je jeden level. Druhý level, k němuž bychom se měli propracovat, je naprosto výjimečná služba. Tedy mým záměrem by mělo být, aby se klient se mnou cítil jedinečný, cítil, že máme vztah, který není jenom o tom, že si jednou za rok zavoláme a já mu řeknu, co je nového. Ale že skutečně tvoříme vztah, který způsobí, že klient při setkání se mnou nebo když se mu objeví na telefonu moje číslo, tak si řekne, že toho Křena chci slyšet, chci se s ním pobavit. Měli bychom klientům dát pozitivní zážitek, aby si řekli: wow, to je služba na úrovni. A v tomto směru jdeme skvělou cestou. Příkladem může být vše kolem Partners Banky, včetně všech jejích klientsky přívětivých vychytávek.  

Foto: Pavel Ovsík 

4

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: