Nad Orfeem nikdy nezapadá Slunce

Petr Bartoš | 16. 11. 2022 | Vstoupit do diskuze

Partners nikdy nebyla a nebude softwarová firma – podnikáme ve financích, poskytujeme dokonalou finanční službu. Přesto mají softwarové nástroje v této službě nezastupitelnou roli. Naplnění snů a vizí ohledně růstu a expanze skupiny se bez nich neobejde. Titulkem s parafrází slavného výroku, který se vztahoval nejprve na španělské a následně britské impérium, chceme dát jasně najevo, že to bereme zatraceně vážně a že víme, jak velký úkol před námi stojí.

Nad Orfeem nikdy nezapadá Slunce

Ohlédnutí za stávajícími SW
Jako (částečný) autor většiny našich aktuálních softwarů sice nejsem úplně objektivní, přesto považuju stávající SW nástroje Partners za jedny z nejlepších na trhu. Jasně, mají řadu svých problémů, nicméně pozitiva drtivě převažují. Pro Prometeus jsou pojmy jako „chyba v provizích“ či „výpadek“ v podstatě neznámé Anakin se vypracoval na zcela dominantní nástroj pro analýzu jak finanční, tak servisní. FiPové Skupiny či finanční plány jsou pro řadu z vás nepostradatelný pomocník a přes Warrena za dobu jeho existence protekly desítky miliard korun.

Všechny naše softwary však mají jednu zásadní „vadu“. Ta je hluboko zakořeněná už v jejich vlastní podstatě: jednotlivé nástroje do značné míry vznikaly jako samostatné dílo a oddělený kus. Pro uživatele tak vznikají nepochopitelné věci – ve FiPu například nějakého klienta vidí, v Prometeovi ale ne, někde je možné, jinde nemožné sdílet určitá nastavení se svojí asistentkou či servisákem a podobně. Vše je primárně dané dobou, v níž nástroje vznikaly, a hlavně délkou času na jejich přípravu. Doteď pamatuju „legrační“ lhůtu počítanou v týdnech (!), kterou jsme na nastartování Prometea dostali.

Vize Orfea
Nad Orfeem přemýšlíme jako nad „globálním softwarem“, což v zásadě znamená dvě věci: schopnost podpořit byznys napříč zeměmi, kam budou Partners expandovat, a dodat uživateli jeden komplexní nástroj, který mu zařídí vše, co pro svoji práci potřebuje.

Různé země, jeden SW
Jako pozitivní odstrašující příklad fungují někteří naši (mezinárodní) obchodní partneři. Pravidelně se u nich setkáváme se situacemi, kdy se třeba v Mexiku rozhodne o tom, že ajťáci v Pákistánu vyrobí něco pro Česko. Dělají to pak lidé, kteří vůbec nerozumí SW, s nímž pracují, neznají kontext ani vazby, které SW na byznys má. Dopad je asi zřejmý. Orfeus musí zajistit, aby lidé, co ho upravují a vyvíjí, věděli fakt přesně, co dělají, a nepáchali více škody než užitku.

Kromě globálního přístupu je samozřejmě potřeba zajistit i značnou míru lokálnosti, protože v každé zemi bude řada specifik, která na globální úrovni nikdo znát nebude. Schválně, kdo z vás by dokázal spočítat, jaká bude rozdílovka M2, když jeho VIP VII s EFA titulem nechá v režimu „franšíza servisuje“ udělat smlouvu doporučenou z Next Reality? A teď si vše pronásobte třeba třemi zeměmi.

Challenge je tedy jasná – zachovat software co nejvíc „stejný“, aby lidé, co se o něj starají, věděli, co dělají. Zároveň je ale potřeba umožnit parametrické nastavování na čistě lokální úrovni, neboť každá země bude jiná a každá bude mít jiné potřeby a požadavky.

Jeden SW vládne všem
Jak je řečeno výše, trošku „živelný“ vznik našich stávajících SW má za následek řadu nedokonalostí a často i nekonzistentnosti. Počet klientů ve FiPu je jiný než v Prometeovi. AUM vychází trochu jinak snad v každém reportu, který k němu je. Štítky u klientů ve FiPu se liší od těch v Partners Office. Office má nějaké kontakty, které pro změnu v Promu ani ve FiPu nenajdete. Orfeus má ambici toto všechno pospojovat dohromady. Dát uživatelům jednotné prostředí, které se bude pořád stejně ovládat a bude datově konzistentní.

Na druhou stranu, čím více toho Orfeus bude umět, tím složitější bude se v něm vyznat. Zejména pro nové lidi v byznysu může být bariéra „naučit se s Orfeem“ dost vysoká. Navíc tím, že nástroje vyvíjí ajťáci, kteří přemýšlí trochu jinak než obchodníci, velmi často dochází k situacím, že co je zcela jasné jedněm, druzí vůbec nepobírají.

Naším úkolem je tak vyrobit SW, který má své základní funkcionality natolik intuitivní, že je zvládne každý. Zároveň však musíme dát možnost expertním uživatelům udělat si řadu svých nastavení a pravidel, aby systém dělal to, co chtějí oni. Klíčové tedy bude dokázat Orfea poskládat podle reálných úloh a use-case, které řeší cíloví uživatelé – poradci, manažeři či jejich servisní lidé a asistenti.

Tým
Nic z výše uvedeného by se nestalo, pokud bychom k realizaci nastíněné vize neměli ty správné lidi. Proto mám obrovskou radost, jaký tým se nám podařilo dát dohromady. Jedná se o zdravý mix složený z lidí, kteří jsou s Partners spojeni už roky a znají jak naše úspěchy, tak neúspěchy. Doplnili jsme je o nové posily, které přinášejí nejen know-how z jiného prostředí, ale zejména nejsou zatíženy tím, jak se věci dělaly posledních několik let. Třešničkou na dortu je pak zapojení lidí z banky či bankovní aplikace, využití jejich zkušeností i zajištění kontinuity a spolupráce mezi těmito zcela klíčovými systémy. Jsem skutečně velice hrdý, kolik skvělých lidí se podařilo pro myšlenku Orfea získat.

Časování projektu
Žádný ajťák nemá rád dotazy typu „kdy to bude hotové“ a ani já nejsem výjimkou. Je mi ale jasné, že nezmínit aspoň orientační termín by byla čistá zbabělost.

Nic si nenalhávejme – Orfeus je obří projekt a s jeho vývojem je spojena řada rizik. Z hlediska nasazení v Česku jsou rizika ještě zesílena přechodem ze starých systémů na nový, migrací dat, naučení nových věcí.

Z těchto důvodů jsme se rozhodli, že první spuštění Orfea nebude v rámci Česka, ale v jiné zemi, kde se nemusí řešit migrace dat a kde není několik tisíc lidí, co dělají byznys mnoho let a (staré) systémy znají od začátku do konce. Start Orfea je v nějaké základní funkcionalitě plánovaný na příští rok – v zahraničí.

Co se týče Česka, chceme postupovat pozvolně a ukázat našim uživatelům výhody nového řešení, aniž bychom je nutili do nějaké skokové změny. Jakmile v rámci Orfea vyrobíme něco, co je použitelné a co bude mít přidanou hodnotu i u nás, tak to zveřejníme. Dočasně se proto může stát, že bude mít český uživatel o nástroj navíc. Nicméně ultimátní cíl zůstává stejný: dodat řešení, které zastane veškerou práci. Vše může trvat i několik let, aby si uživatelé na nové řešení zvykli a my nijak neohrozili byznys tím, že se najednou budou muset přeučit na něco úplně nového.

Shrnutí
Orfeus je skutečně masivní úkol. Kdybych si potrpěl na vzletná prohlášení, nebál bych se použít termín Magnum Opus. Tým vybraný na jeho vývoj má obrovské zkušenosti napříč jednotlivými obory vývoje softwaru od analýzy a návrhu přes implementaci až po testování a zajištění kvality výsledného díla. Kombinuje staré „dinosaury“ s dvacetiletou zkušeností (například já) a mladé dravce zběhlé v nových technologiích a postupech

Zároveň víme, že máme vás, naše „věrné uživatele“, ochotné nám kdykoliv pomoci radou, skutkem, byznysovou zkušeností či zpětnou vazbou. A hodláme vás v tomto intenzivně využívat, protože Orfea připravujeme pro vás. Těším se na tu spolupráci a na dílo, které z ní vzejde.

No řekněte, když se potká tolik pozitivních a schopných lidí z byznysu i IT, jak jinak to může dopadnout než naprosto skvěle?

4

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: