Petr Borkovec vede děti k zodpovědnosti a chápání hodnoty. Snaží se v nich taky probudit podnikatelského ducha
11. 9. 2024 | Vstoupit do diskuze
Učit děti hospodařit a nakládat s penězi má generální ředitel Partners vlastě „v popisu práce“. Petr Borkovec říká, že s manželkou své potomky především vychovávají k odpovědnosti a pochopení hodnoty. K tomu používají jako vhodný nástroj kapesné – ale nikoliv formou pravidelné částky, nýbrž jim vyplácejí úroky z jejich úspor. V neposlední řadě se dětem snaží předávat své zkušenosti z podnikání a ukázat jim, že k úspěchu nevedou zkratky, nýbrž aktivita a kreativní myšlení.
Jak učíte své děti finanční gramotnosti? V jakém věku a co pokládáte za nejdůležitější?
Primárně se snažíme s manželkou s dětmi mluvit o hodnotě věcí, služeb a práce lidí. Vysvětlovat, kde se peníze berou a co je za nimi práce a času. Také se snažíme rozdělovat, co jim platíme my, co od nás mohou očekávat a co si platí samy. Zásadní jsou pro nás okamžiky samozřejmosti, kdy dítě považuje některé svoje výdaje za samozřejmé. Je prostě od začátku třeba vychovávat k zodpovědnosti a chápání hodnoty.
Nedá se říci nějaký zlomový věk. Vést tyto rozhovory s dětmi je možné od školního věku. Od jejich 12 let už je to však u nás velké téma. Důležitá je i povaha dětí. Zda jsou rozdávační a utráciví, nebo moc nepotřebují. Jak se děti blíží dospělosti, tak jim také vysvětlujeme, co od nás mohou čekat do života a co už je na nich.
Na tomto základě je ostatně postavena i finanční gramotnost pro děti a rodiče, kterou budeme nyní spouštět v Partners Bance. Chceme dát rodičům takový manuál a pak dětem i rodičům dávat témata, která mohou diskutovat.
Dáváte dětem kapesné?
Kapesné dětem dáváme ve formě úroků z jejich úspor už velmi dlouho. Synovi bylo možná 6–7 let a dceři o tři roky více. Té na tom logicky záleželo více. Nikdy naše děti nedostávaly fixní částku. Každý měsíc jsem jim vyplácel a dosud vyplácím měsíčně 3 % z jejich úspor. Musí si však samy vzpomenout poslední den v měsíci nebo první den dalšího. Pokud si nevzpomněly, tak nedostaly. Byl to důkaz, že to nepotřebují. A musely si to vždy samy správně spočítat. Dříve to bylo o hotovosti, dnes už vše mají v Partners Bance. Tam už využívají i spořicí účet a snaží se ode mě dostávat výzvy a úkoly, které když splní, tak je v mobilu odkliknou a já potvrdím, pak se jim převede odměna.
Učíte děti investovat nebo od kdy to plánujete?
V oblasti investování jsem nebyl nijak proaktivní. Čekal jsem, kdy se budou děti samy zajímat a ptát. Na poslední dovolené jsme se při procházce džunglí zabavili povídáním o jednotlivých třídách aktiv a jejich vlastnostech. Dcera si pak přečetla knihu Bohatý táta, chudý táta, tak jsme to dále diskutovali do praktičtějších detailů. Děti mají také spoustu impulsů z Youtube, z TikToku, od různých influencerů či registrují nějaká témata, jako jsou krypto nebo růst akcií NVIDIA, a to jsou vždy příležitosti se o tom bavit více.
Mnohem více a delší dobu se však bavíme o podnikání. O čem to je? Jak to funguje? Jaká jsou rizika, benefity apod. Proč podnikám já. Upřímně se snažím děti vychovávat spíše k podnikání, kreativitě a proaktivitě než k investování. Jsem rád, když chodí s podnikatelskými nápady. I když to pak skončí neslavně, tak se vždy hodně naučí. Dcera vyráběla a prodávala věnce a zkoušela vonné svíčky. Teď se ale hodně zajímá o investování do akcií, tak ji trošku směřuji nejdříve k vydělávání peněz.
V jakém věku je podle vás ideální začít chodit na brigády? Chtěl byste, aby ji děti absolvovaly ve vaší firmě, nebo aby šly raději na zkušenou jinam?
Dcera, která má relativně nákladný život, protože si kupuje hodně knih a umí si také kupovat pěkné blbosti, tak měla vždy motivaci si něco přivydělávat. Já chodil na brigády od 15 let, takže si to umím představit i u svých dětí. A od 18 let už asi intenzivněji. Nicméně záleží i na dalších aspektech. Pokud by dítě bylo aktivním sportovcem, tak rvát ho ještě na brigády mi nedává moc smysl. Dcera zase na sobě tvrdě pracuje v oblasti vzdělávání a přípravy na zahraniční univerzitu, do toho má spoustu dalších mimoškolních aktivit. Žije tedy aktivní život a čas tráví velmi hodnotným způsobem. Necítím potřebu ji tlačit do toho, aby to vyměnila za brigády, ale přivydělávat si chce.
Jestli u mě nebo jinde, to v období brigád nepovažuji za podstatné. Nicméně u mě ve firmě ještě ani jeden z nich nepracoval, ale začínám přemýšlet, jestli jim neumím něco vymyslet. Syn jde směrem k programování, takže tam věřím, že za pár let to bude pro obě strany dávat smysl. Ale nechávám to na něm. Dceru zajímají fyzika, mechanika, matematika a chemie, takže zde moc synergií s mojí prací není.
Komentáře
Celkem 0 komentářů v diskuzi