Krása jako kapitál
17. 7. 2024 | Vstoupit do diskuze
Krása a fyzická atraktivita byly od pradávna předmětem lidského zájmu a fascinace. Po staletí se básníci, malíři, filozofové či politici snažili zachytit a definovat jejich podstatu. V moderním světě je krásu možné považovat za prostředek vedoucí k budoucímu zisku. Vždyť to, co vidíme a líbí se nám, jsme ochotni podpořit, ba si dokonce zamilovat. A to je silné afrodiziakum i ve světě byznysu.
Malíř Leonardo da Vinci prý prohlásil: „Krása se nikdy nevytratí, zůstává věčnou v lidském srdci.“ Filozof Platón viděl krásu jako jednu z forem nejvyššího dobra, když napsal: „Krása je zářící vtisk božského řádu ve světě.“ A citát „Krása je nejlepší doporučující dopis, který vám už předem získává srdce jiných“ je připisován v různé formě filozofům od Aristotela po Arthura Schopenhauera. Úspěšní lidé často intuitivně rozumějí síle krásy a charismatu, tedy tomu, co sociologie nazývá sociálním erotickým kapitálem. Tento kapitál pak pěstují a zhodnocují, jak to jen jde. Politici před zahájením volebních kampaní často podstupují změnu své vizáže. Například Tony Blair, bývalý britský premiér, před zahájením své úspěšné volební kampaně v roce 1997 změnil svůj styl, včetně účesu, oblečení a celkového vzhledu, aby působil moderněji a přístupněji. Podobně Barack Obama přidal ke všem svým schopnostem a zkušenostem pěkný vzhled, eleganci a viditelně dobrou kondici, což možná přispělo k tomu, že se stal prvním afroamerickým prezidentem Spojených států amerických. Sociální, ekonomické a technologické změny v moderních společnostech význam tohoto kapitálu ještě zvětšují. Díky digitální fotografii jsme nyní viditelnější na sociálních sítích i v médiích a vypadat tam dobře je stále důležitější.
Krása jako opomenutá sociologická proměnná
Můžete namítnout, že krása je něco, co přeci záleží na individuálním vkusu, a je to téma možná lákavé, ale trochu povrchní a je pro něj prostor spíše v módních časopisech. Výzkumy společenských věd se dlouhodobě zaměřují na prediktory, které považují za klíčové pro náš úspěšný život – jako jsou třeba rodinná situace, vzdělání, místo bydliště, pohlaví, národnost nebo náboženské vyznání. Tyto faktory jsou z pohledu sociologie totiž snadno měřitelné, a proto se na ně klade velký důraz. Ve hře jsou však také faktory neméně důležité, ale obtížně měřitelné, jako jsou osobní vzhled, atraktivita a charisma. Často se tedy soustředíme na to, co umíme změřit, a přehlížíme ostatní vlivy, které mohou být pro náš úspěch v životě stejně důležité. Vědecká terminologie tento aspekt nazývá „zkreslení způsobené opomenutím proměnné“. Krása a atraktivita jsou ale důležitým faktorem úspěchu a zaslouží si naši pozornost. Pojďme je neopomíjet a dozvědět se o nich něco víc.
Autorkou textu je Alena Zímová, certifikovaný kouč, mentor, mediátor a trenér leadershipu. Po vlastní 16leté manažerské praxi s vedením týmů od 10 do 350 podřízených se věnuje praktickému tréninku a podpoře manažerů s různých profesních oblastí a úrovní pozic.
Předpoklady a stereotypy přitažlivosti
Přitažlivost v interakci s druhým je spojená s pozitivním pocitem a tendencí vyhledávat jeho další přítomnost. Je předpokladem vzniku sympatií a jako taková hraje v našem životě významnou roli. Je důležitá například při navazování kontaktu, vždyť fyzický vzhled je většinou první informací, kterou o člověku získáme. Když pomineme nahlížení na krásu a atraktivitu z evolučního hlediska ve směru pestřejšího výběru potenciálních partnerů pro reprodukci, jistě jste už někdy slyšeli, že hezcí lidé to mají v životě jednodušší. Bývalá žena Micka Jaggera modelka Jerry Hallová jednou řekla, že krásní lidé mají mnohem snadnější život, protože jim každý chce pomáhat. S fyzickou krásou se pojí také velké množství stereotypů a předsudků. Co je hezké, je dobré, co škaredé, je zlé. Vzpomeňme si jen na obsazování kladných a záporných hrdinů do filmových rolí a naši vzbuzenou pozornost a překvapení, když se z krasavce vyklube padouch.
Za krásu platíme víc
V dnešním světě módy a elegance není krása jen estetickým ideálem, ale také významným ekonomickým faktorem. Existuje mnoho studií, které potvrzují, že fyzická atraktivita výrazně ovlivňuje například příjem, plat. Tento fenomén, označovaný ekonomy jako „beauty premium“, ukazuje, že vztah mezi fyzickou atraktivitou a úspěchem na pracovním trhu je zcela reálný a platí napříč různými odvětvími. Platí to nejen ve světě, ale i u nás. Čeští sociologové Petr Matějů a Petra Anýžová analyzovali vliv krásy na příjem v České republice a mimo jiné zjistili, že ženy, které jsou ve všech ohledech srovnatelné, ale jsou nadprůměrně atraktivní, vydělávají o 21 % více než jejich méně atraktivní kolegyně. Proč vede krása k vyššímu příjmu? Sociologové vidí dva hlavní důvody. Jedním z nich je předpoklad, že krása je signálem vyšší inteligence, která vede k vyšším příjmům. Atraktivní jedince mohou ostatní vnímat jako inteligentnější a kompetentnější, čímž si zaslouží vyšší plat. Druhým důvodem je předpokládaná i reálná pracovní produktivita, atraktivní obchodník prodá více zboží a služeb než jeho méně atraktivní kolega. Dobře vypadající manažeři mohou přitáhnout pozornost médií nebo vytvořit lepší image pro celou firmu či značku. Ať už to vnímáte jakkoli, je empiricky potvrzeno, že krása má i ekonomickou hodnotu.
Důležitější je, jak o sobě smýšlíme
Zásadní je, jak o své vlastní kráse smýšlíme my sami. Podle amerického psychologa Carla Rogerse je sebepojetí výsledkem internalizace podmínek hodnoty, které se formují na základě vzájemného působení s druhými lidmi. Když dostaneme pozitivní zpětnou vazbu, lépe rozvíjíme svůj potenciál. Pokud není potřeba pozitivní zpětné vazby naplněna, můžeme ji začít získávat tak, že naše chování přizpůsobujeme okolí, abychom u něj dosáhli souhlasné reakce. Tedy podmínky vlastní sebehodnoty odvozujeme z reakcí druhých. Bez nich je naše sebeúcta nízká. Otázka, která nás tedy napadá: „Jsme šťastnější, pokud jsme krásnější? A když jsme šťastnější, jsme i úspěšnější?“ Vnímání a subjektivní prožívání vlastní situace, naše sebepojetí a spokojenost se sebou samými ovlivňují mnoho dalších oblastí našeho života. Pocity štěstí mohou zvyšovat sebevědomí. A pomáhají dosahovat životních cílů. Šťastnější lidé snadněji získávají práci, více je to v ní baví, vydělávají více peněz, mají více sociálních kontaktů, přátel, bývají zdravější, dožívají se vyššího věku atd. Zdá se to jako začarovaný kruh –krása, štěstí, úspěch. Jak tedy na to?
Krátkodobé a dlouhodobé investice do krásy
Atraktivita je bezpochyby kapitálem moderní doby, hnaným módním a kosmetickým průmyslem. Je schopna přinášet zisk (výhody), je akumulovatelná a reprodukovatelná (lze ji zvyšovat investicemi) a je konvertibilní na některou z jiných forem kapitálu (ať už na ekonomický, kulturní, nebo sociální). Jak tedy investovat do tohoto kapitálu? Stačí chodit ke kadeřníkovi, umět se nalíčit nebo oblékat? Zajít na liposukci či plastickou operaci? Tyto investice jsou krátkodobého charakteru. Lze jimi získat rychlý efekt, ale většinou dočasný. Za „dlouhodobé investice“ pak můžeme označit ty, kde se výsledky dostaví až po nějakém čase soustavné činnosti. Jsou to zdravý životní styl, dostatek spánku a pohybu, soubor aktivit, které přirozenou cestou zpomalují proces stárnutí, zvyšuje se jimi odolnost vůči stresu či psychická rovnováha. Dlouhodobé strategie mají základ v disciplíně a cílevědomosti a jejich výsledek je také trvalý. Na závěr lze říci, že fyzická atraktivita je ve hře o úspěch kapitálem, do kterého se vyplatí investovat. Ať už si někteří myslí, že je to pošetilá marnivost či povrchnost, výzkumy hovoří jasně. Současný ideál krásy je spojen s tělesnou i duševní stránkou. Jak se cítíme uvnitř, působíme i navenek. Důležité je, že náš vlastní pocit štěstí je ovlivněn tím, jak vnímáme svoji vlastní atraktivitu my sami, ne tím, jak ji vnímá naše okolí. A jak je to tedy s krásou? Krásný je každý z nás. Jiným způsobem. A pokud budeme i sebevědomější, spokojenější, disciplinovanější, zdravější, pak budeme i šťastnější.
Názor Markéty Svobodové (D1): „Žijeme ještě stále ve světě, kde muž má přirozenou autoritu. Vezme si oblek, kravatu a všichni vědí, že přišel NĚKDO. My ženy si autoritu musíme opravdu vydobýt. Investici do krásy já osobně beru jako něco, co mi zvedá sebevědomí. Často řešíme konfrontační situace, například při získávání a zapracování nováčků, ale i při poradách, jednání managementu, kdy psychická pohoda a zdraví jsou nezbytností. Děláme tvrdý a profesionální byznys a vše, co pomáhá ke zvednutí sebevědomí, je vlastně nutnost. Další fakt je, že podnikáme a naše práce je primárně o práci s lidmi, o charismatu, o získání důvěry, zaujetí druhé strany. Člověk, který o sebe pečuje, ať zdravou výživou, cvičením, ze sebe vyzařuje energii, za kterou se lidé rádi vrací. U mě v týmu je pravidlo, že to, co je pro muže kravata, je pro ženu základní make-up. S oblibou říkám, že v mém týmu jsou jen samí krásní lidé. A to jak uvnitř, tak navenek.“
Komentáře
Celkem 0 komentářů v diskuzi