Nejdřív sen, pak plán, potom celý svět

14. 6. 2022 | Vstoupit do diskuze

Finanční skupina Partners mění postupně český trh finančních služeb a teď se chystá na zásadní přelom – připravuje vlastní banku. U ní se ale zastavit určitě nehodlá.

Nejdřív sen, pak plán, potom celý svět

Pandemie, inflace a zdražení energií dostaly do klinče řadu zavedených a úspěšných podniků. Jak ale ukazují výsledky finanční skupiny Partners, když máte dobře nastavený byznysplán, chuť inovovat a dokážete být ve správný čas na správném místě, i ve zlé době se dá růst a vydělávat. Partners v roce 2021 zvýšili obrat o polovinu a poprvé překonali hranici tří miliard. Navíc s rekordním ziskem 260 milionů korun. Rekordní by měl být i letošní rok, skupina čeká růst obratu ke 3,8 miliardy korun. Navzdory zpomalení hypotečního trhu. Propad u hypoték mají nahradit příjmy že životního pojištění, investic a – povede-li se zdárně ukončit licenční řízení u České národní banky – především Partners Banka. Začít fungovat by mohla do konce roku.

Vedení firmy počítá s tím, že do ní během pěti let přivede 150 tisíc klientů. Největším a nejdražším projektem ve své historii skupina významně rozšiřuje paletu svých služeb, do které dnes patří vedle sítě finančních poradců a poradenských poboček taky pojišťovna Simplea, nemovitostní fond Trigea, investiční společnost Partners Invest, vydavatelství NextPage Media, pod které spadají například web Peníze.cz nebo magazíny Finmag a Heroine, a od loňského léta i penzijní společnost Rentea.

Sebevědomí v posilovně
Co firmu pohání dopředu, by se dalo ilustrovat na životním příběhu jednoho ze spoluzakladatelů a spolumajitelů Petra Borkovce. Před dvaceti lety byste si asi nevsadili, že se z něj stane jedna z nejvýraznějších postav českého finančního světa. Jeho story je víc než o podnikatelských strategiích o překonávání sebe sama a o tom, co člověk může získat, když překročí hranice svojí komfortní zóny.

Borkovec vyrůstal na brněnském sídlišti v rodině automechanika a prodavačky. Ve volném čase četl mayovky nebo utíkal do světa počítačů, bavila ho matika. Brzy si spočítal, že když něco chce, bude si na to muset sám vydělat. Obcházel brigády a učil se finanční soběstačnosti. Na vysoké se jeho náklonnost k číslům přeměnila v lásku k ekonomii a financím. Bavily ho tak, že svoji budoucnost viděl v akademické kariéře. To by mu ale jednou nesměla přistát v e-mailu pozvánka na seminář poradenské společnosti OVB. Šel tam a možnost propojit svoje znalosti s reálnou pomocí lidem s jejich financemi ho zaujala natolik, že do firmy ve čtyřiadvaceti letech nastoupil. Mimochodem právě na tomhle semináři se poprvé potkal s Radimem Lukešem, se kterým později zakládali Partners a který ve společnosti vlastní většinový podíl.

Petr Borkovec byl ovšem introvert a vystupování před lidmi pro něj byla noční můra. Že se rozhodl dělat finančního poradce a oslovovat cizí lidi, jeho okolí nechápalo a nevěřilo, že by dlouho vydržel. Sám vzpomíná, že začátky pro něj byly očistec. Ze všeho nejhorší prý bylo telefonování. Rychle ale pochopil, že strachy dokáže překonat, že je to do velké míry věc cviku a přípravy. „Viděl jsem, že sebevědomí se dá naučit,“ vzpomínal před lety v rozhovoru pro deník E15.

Do práce se ponořil naplno. Po čase měl snové výdělky, ale jako ve snu si nepřipadal. Chtěl něco budovat, měnit a nelíbilo se mu vnitřní fungování OVB. A tak v roce 2007 spolu s Radimem Lukešem a dalšími poradci odešel. Společně založili Partners a začali dělat „finanční poradenství jinak“.

„Byli jsme, myslím, jediní, kdo opravdu rozuměl produktům. Bankám a pojišťovnám jsme říkali o menší provizi, ale zato jsme chtěli, aby pro naši síť vytvářely skutečně dobré produkty, a tak to děláme dodnes. Rozumíme tomu, takže víme, kam můžeme zajít a co chtít,“ vysvětloval v rozhovoru pro magazín Reportér. Hlavní rozdíl v přístupu Partners ale podle něj přesto není v produktech, nýbrž v odpovědnosti za poradce a jejich služby. „Když jsme začali s Partners,“ vzpomíná Radim Lukeš, „inspirovali jsme se starou dobou. Dřív každá rodina měla někoho, komu věřila, koho si předávala doslova generace. Rodinný lékař, rodinný právník, rodinný finanční poradce. Synonymem pro všechny byla dlouhodobost. Proto i nás pojí s lidmi dlouhodobý plán.“

Taky poradci
Sen proměnit finanční poradenství se brzy proměnil v plán a ten v realitu. Vedle klasické poradenské struktury rozjeli síť bankovních a poradenských franšíz – v českých a moravských městech začaly růst tyrkysové pobočky Partners Market. Dnes jich je přes 120 a do konce roku mají přibýt desítky dalších. Celkově by jich v Česku mělo fungovat 250.

Také proto dává smysl ambice mít vlastní banku. S tolika pobočkami, které obslouží okolo půl milionu lidí, bude mít Partners Banka mezi českými bankami pátou nejrozsáhlejší síť.

O loňském růstu Partners Borkovec mluví s pokorou. Rok jednadvacet byl podle něj dynamický až nezdravě a příliš prudký růst budí vždycky i obavy. Obrat zvedaly hlavně nově sjednané hypotéky a zájem o investice. Lidi jednoduše hledali, kam by uložili volné peníze. Poháněla je nejistota způsobená pandemií a teď i strach z inflace. Loni poradci Partners ve sjednaných investičních produktech zaznamenali historicky největší meziroční nárůst o 120 procent.

„Určitě se dá říct, že Partners jsou jedním z vítězů koronavirové krize. Snažíme se to společnosti vracet prostřednictvím svých podpůrných projektů,“ říká Borkovec s tím, že velkou roli v růstu hrála jak digitalizace skupiny, tak rostoucí ochota klientů komunikovat online.

Borkovec je sám jako někdejší nadšený hráč počítačových her (a investor do jejich vývoje) pořád zapálený pro technologie i jejich propojování s financemi. Uvědomuje si, že banka je jediná finanční instituce, se kterou klienti denně komunikují přes mobilní nebo internetové bankovnictví, sám proto dohlíží na tým vyvíjející bankovní aplikaci, která má být výkladní skříní nové instituce. Kromě klasických funkcí by měla nabídnout zákazníkům i možnost sjednat produkty konkurence nebo poradit s nastavením portfolia produktů.

I jeho technologické nadšení ale má limity. Když za ním přijdete s otázkou, proč Partners nejdou s dobou a nenabízejí investice do kryptoměn, dostanete ráznou odpověď. „I fanatici by měli tušit, že bitcoin je reálně k ničemu, je neefektivní, neškálovatelný a jeho ekologické dopady jsou brutální proti tomu, jaké nic přináší,“ řekl na přelomu roku v podcastu webu Forbes. Podobně ostře se pouští i do firemních dluhopisů a dalších rizikových investic lákajících na pohádková procenta. „Zaprvé lidé zapomněli, že ceny také mohou klesat. A zadruhé se vyrojila spousta nabídek na investice, které jsou někdy velmi rizikové a někdy vysloveně podvodné. Především jsou však neregulované,“ konstatuje. Jejich prodejci podle něj kazí reputaci všem, kteří se snaží budovat důvěryhodné finanční poradenství.

Do světa
Bankou plány Partners nekončí. „Žene mě touha budovat,“ říká Borkovec. Expanze směrem na východ už probíhá, pod značkou Simplea Financial Services se firma úspěšně uchytila na Slovensku. V hledáčku je ale prakticky celá Evropa od Španělska po Rumunsko, které by mělo být další na řadě.

O průnik za hranice se Partners pokusili už před jedenácti lety, tenkrát neúspěšně. „Na polský trh jsme vyrazili s velkým sebevědomím, nepřipravení a řekl bych, že i arogantní. To se nám vrátilo. Teď věnujeme mnohem víc času přípravám, poučili jsme se,“ říká Borkovec. Důsledná analýza má být hotová do poloviny příštího roku a pak by se měla expanze svižně rozjet a jen tak nezastavit. „Byl bych rád, kdybychom do 1. července 2047, kdy mi bude přesně sedmdesát, měli na světě sto milionů klientů. Máme kam jít, sen tu je,“ říká Borkovec. Zní to bláznivě? Zvednout během roku obrat ze dvou na tři miliardy tak znělo taky. Splnilo se. A tak je čas jít zas o kus dál. Nejdřív sen, potom plán…

Zdroj: Finmag

7

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: