Tomáš Gross: Češi mají víc peněz, ale jejich finanční gramotnost se nelepší
21. 6. 2021 | Vstoupit do diskuze
Společnost Partners je na českém trhu finančního poradenství už tradiční značkou. Hlavní odpovědností jednoho z jejích ředitelů, Tomáše Grosse, je další rozvoj. Ať už jde o zvyšování podílu na trhu nebo vymýšlení nových synergií, jako jsou například spolupráce s vysokými školami či aktivity v oblasti podpory finanční gramotnosti. Jako jeden z nejzkušenějších lidí ve firmě působí Tomáš Gross také jako supervizor při výběrovém řízení nových kolegů-poradců. „Snažím se být velmi přísný, abychom do našich řad nabírali opravdu kvalitní a motivované lidi,“ vysvětluje.

Jak dlouho jste u Partners a jaké byly vaše začátky s ním
spojené?
U Partners jsem od jeho vzniku v roce 2007, kdy jsem byl ve druhém semestru
na vysoké škole. Hledal jsem při studiu práci, kde bych získal praktické
zkušenosti a zároveň si vydělal nějakou korunu. Zaujalo mě, že poradenství od
Partners je velmi konkrétní a šité na míru každému klientovi, ale třeba i to,
že mi už u pohovoru představili princip kariérního plánu s jasnými pravidly,
což jsem předtím na vysoké škole nikdy neslyšel.
Jak se společnosti Partners daří v současných covidových
podmínkách? Zvýšila se poptávka lidí po finančním poradenství?
Obratově jsme vzrostli cca o 30 procent. Dá se říct, že kdykoli lidé více
přemýšlejí o penězích, obracejí se na nás. Poprvé to bylo v letech 2008 až 2009
v době finanční krize a podruhé o pár let později, poté co se schválila
penzijní reforma a takzvaný druhý pilíř. Tehdy moji skupinu v Partners tento
zvýšený zájem málem položil, ale dnes jsme jako firma mnohem dál, jsme na to
připraveni, jsme pokornější a máme kvalitnější poradce. Já sám mám certifikát
EFA (European Financial Advisor – pozn. red.) a k tomuto vzdělávání vedu i
ostatní kolegy, kteří ho ještě nemají. Navíc se na nás obrací čím dál víc
uchazečů o spolupráci, z čehož mám obrovskou radost: letos máme o 40 procent
víc spolupracovníků než loni a otevíráme nové pobočky – nejnověji teď v centru
Pardubic.
Zlepšuje se podle vás finanční gramotnost Čechů?
Rád bych řekl, že ano, ale bohužel právě třeba nedávný vývoj kryptoměn
ukázal, že vůbec. Řada lidí nepřemýšlí o financích v dlouhodobém horizontu,
nemá finanční plán, ale když vidí, jak jde bitcoin nahoru, neváhá tam vložit
většinu úspor se snahou rychle a snadno vydělat.
Lidé mají díky příznivému vývoji ekonomiky v posledních letech víc peněz, ale chybí jim finanční vzdělání, a tak nevědí, jak s nimi efektivně naložit, a rádi skočí na „zaručený a vysoký výnos“ nějaké módní vlny. Místo toho by měli spíš přemýšlet o tom, jak své finance dlouhodobě udržet a zhodnotit. Struktura finančních nástrojů v Česku totiž ukazuje, že drtivou většinu svých peněz mají Češi v bankovních vkladech, tedy na běžných a spořicích účtech, kde jejich hodnotu dlouhodobě požírá inflace.
Jakými iniciativami to Partners pomáhá změnit?
Nechci, aby to vyznělo nabubřele, ale myslím, že nikdo tu pro finanční
gramotnost nedělá tolik jako my. Už před více než deseti lety jsme
spolupracovali na první sérii televizního pořadu Krotitelé dluhů. Já sám jsem v
roce 2010 inicioval školení finanční gramotnosti na základních školách. Tenkrát
mě k tomu vyzvala jedna úžasná paní učitelka z Teplic nad Metují. Vytvořil jsem
koncept, který se dodnes používá pro celou naši firmu, a z toho mám radost. Naše
aktivity ve školách děláme hravou formou, pomocí kvízů, hádanek a simulací
reálných situací. Po pár letech se i díky tomu dostala výuka finanční
gramotnosti do školních osnov.
Osvěta o podnikání pro studenty
Spolupracujete také s vysokými školami. Jaké to jsou?
Na Vysoké škole ekonomické učím téma osobnost obchodníka a snažím se
studentům ukázat rozdíly mezi prodejem a obchodem, na čem má být postavený
dlouhodobý vztah a proč z mého pohledu nemá tvrdý, čistě prodejní přístup
budoucnost. Na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy jsem dostal
volnou ruku a mohl jsem si vytvořit dva vlastní předměty, které studenty velmi
baví, což mě neskutečně naplňuje. Jeden z nich jsem nazval Uplatnění na
pracovním trhu: se studenty se tam trochu vracíme do dětských let a řešíme
jejich přání, co by v životě chtěli zažívat. Ukazuji, že podnikání není tak
těžké, jak se může zdát, a probírám s nimi mimo jiné i základní pojmy v
osobních a firemních financích.
Jsou dnešní studenti víc otevření samostatnému podnikání
a zakládání firem?
Podnikat by chtěli, ale vůbec netuší, co to obnáší. Jejich představy o
podnikatelích jsou dost zkreslené. Buď si představují sedřené staré chlapy z
devadesátek s pěti infarkty na krku, když to přeženu, což nikdo z nich
samozřejmě nechce. Nebo mladé týpky, kteří měli super nápad, a pak jim šlo
všechno samo – v to doufají, ale nic pro to už nedělají. Myslím, že je to
především nehezké zrcadlo českého školství.
Mým cílem je, aby změnili tohle staromódní uvažování o tom, co to znamená podnikat. Když studentům přibližuji, že podnikání v 21. století už není o tom, věnovat tomu veškerý svůj volný čas, ani o tom, že člověk musí přijít s nejnovějším a originálním nápadem, jsou nadšení a říkají mi, že je škoda, že takový předmět neměli už na střední škole. Snažím se jim předat, že někdy stačí bedlivě pozorovat svět a lidi kolem sebe a vystavět své podnikání na inspiraci a inovaci. Nemusejí hned zakládat „eseróčko“, ale podnikat můžou začít i přes franšízu nebo jako společníci.
Řešíte v Partners i podnikatelský segment nebo konkrétně
malé a střední podniky?
V našem poradenství se zaměřujeme spíš na jednotlivce než na firmy. Nicméně
už dlouho mám vizi, že bychom v jednotlivých regionech a okresech vytvořili
divize Partners ve spolupráci například s místními pobočkami Hospodářské
komory, které by sloužily primárně podnikatelům. Konkrétnější obrysy už má
projekt Partners Market v Pardubicích, který bude zaměřený mimo jiné i na
živnostníky a malé podnikatele.
Zdroj: iTradeNews.cz
Komentáře
Celkem 0 komentářů v diskuzi