Kouč Jan Procházka: Sport a byznys jsou v symbióze

Markéta Daxnerová | 23. 9. 2018 | Vstoupit do diskuze

Jak se člověk stane aktivním účastníkem hned tří olympiád a několika mistrovství světa v hokeji? Jaký je rozdíl mezi trénováním byznysmenů a sportovců? Ptali jsme se úspěšného sportovního a mentálního kouče Jana Procházky.

Kouč Jan Procházka: Sport a byznys jsou v symbióze

Setkáváme se po semináři pro manažery partnerství Petra Kroupy na téma leadership a budování týmů. Nejčastěji zmiňovaným pojmem semináře byla energie. Proč právě ta je klíčová?
Energie je hlavní koncept Mentally Fit Institutu, který s kolegy zastupujeme. Vše vychází ze sportu: pro sportovce, ať už rekreačního nebo vrcholového, je energie klíčová, aby mohl podávat špičkové výkony. Ti nejlepší sportovci se opravdu dokáží „nabít“ energií natolik, že z toho potom vzniknou světové rekordy. A my tvrdíme, že energii potřebuje každý člověk v jakékoliv oblasti lidské činnosti, ať už v byznysu, ve sportu nebo třeba umělecké činnosti. Každý člověk, který chce podávat maximální výkon, k tomu potřebuje maximální energii.

Dá se obecně říci, jak dosáhnout maximálního-ideálního stavu energie?
Pokud chceme zlepšit fyzickou kondici člověka, aby měl energii, byl výkonný a produktivní, zaměřujeme se na kvalitu spánku, výživu, pohyb, apod. Obrovsky důležitá je ale také emoční složka. Aby byl člověk pro určitou činnost dobře vyladěn, musí mu dávat smysl. Pokud dělá činnost nebo práci, která ho baví, tak ho nabíjí energií. Pokud je v kolektivu lidí, kde je rád, cítí se tam dobře, těší se tam, tak ho to nabíjí energií. Ale může to být i naopak. Pak jsou také mentální techniky, jejichž prostřednictvím můžete zlepšit svoji energii nebo rovnováhu mysli, vyladit se. Každý člověk je ale unikátní individualita, trochu jinak reaguje na určité podněty, jinak vnímá určité věci. Netvrdíme, že máme obecný návod, ale snažíme se lidi dovést k tomu, aby si sami našli své cesty, jak můžou pracovat se svojí energií, aby byli výkonnější, šťastnější, zdravější a spokojenější.

Jste označován jako mentální kouč. Co to vlastně znamená?
Nechci se úplně pouštět do definice mentálního koučingu, protože jedním z našich sloganů je, že Mentally Fit je víc než koučing. Používáme raději termín trénink. Máme metody, techniky, nástroje, kterými na začátku změříme, jak na tom dotyční jsou se svou energií a potenciálem a pak jim otevíráme cesty, jak s tím pracovat. Mentální koučing je jen jednou ze součástí našeho programu.

Kromě mentálního koučování se věnujete také tomu sportovnímu. Působil jste mimo jiné jako video kouč českého hokejového týmu na mistrovstvích světa i třech olympiádách. Jak se člověk k takové práci dostane?
Sport představuje celý můj profesní život. Začal jsem jako aktivní hráč ledního hokeje a pak jsem se dal velice brzy, už ve svých dvaceti, na trenérskou dráhou. V té době technologie umožnili vytvoření úplně nové pozice video trenéra. A já jsem měl štěstí, že jsem byl jeden z prvních, kdo se tím zabývali, a to mi otevřelo dveře do vrcholového sportu. Pak jsem se dál snažil rozvíjet se spíše jako kouč, ať už sportovní nebo byznys. Myslím si totiž, že umění vést lidi a sestavovat úspěšné týmy je velice podobné ve sportu i podnikání.

Co vás baví víc – sportovní nebo byznysové koučování?
Sport je úžasný v tom, že vám dá hned odezvu. Hned vidíte výsledek. V podnikání se procesy odehrávají dlouhodoběji, takže musíte mít větší trpělivost a hůře se také identifikuje pokrok či změna. Na druhou stranu mě byznys obrovsky inspiruje pro svět sportu. Hodně se učím od vrcholových manažerů, a z toho jak sestavují a vedou své týmy. Sport a byznys jsou v symbióze – oba světy se vzájemně obohacují a doplňují.

Jak na vás působilo publikum semináře složené z manažerů Partners?
Publikum bylo skvělé. Byl jsem pozitivně překvapen, jak lidi reagovali. Bylo na nich vidět, že je téma zajímá a měli velice podnětné dotazy. Cítil jsem mezi nimi také hodně energie a bylo velmi znát, že jsou všichni naladěni na podobnou notu – nastavením mysli velice sportovně smýšlející lidé, zaměření na výkon, energii, výsledek a neustálé se zlepšování… Věřím, že naše čtyřhodinka pro ně byla inspirativní.

Znal jste Partners už předtím, než jste byl osloven, abyste pro nás uspořádal seminář, nebo jsme pro vás byli neznámí?
Partners samozřejmě znám a monitoruju jako firmu, která se zabývá finančním poradenstvím. Dokonce jeden z mých dobrých známých v Partners pracoval, takže bych se označil i za dotykového zákazníka a člověka, který se v této oblasti zběžně orientuje.

Co je klíčové pro vytvoření dream týmu? Co jsou mocné sportovní metafory a jak je možné využít je v byznysu? To a mnohem více se dozvíte v pokračování rozhovoru v zimním čísle časopisu JsmePartners.

4

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: