Proti pomluvám: budujeme kvalitní firmy, ne "ostudný MLM"

Petr Borkovec | 21. 9. 2016 | Vstoupit do diskuze

Po videu o OVB se někteří neúspěšní podnikatelé snaží veřejnost přes média přesvědčit o tom, že za všechno zlo může multilevel. Je to ale nesmysl.

Kauza, která začala videem o OVB, má své pokračování. Tentokrát jakýsi spolek Asociace finančních poradců ČR zaútočil na model MLM a označil ho za příčinu všeho zla v poradenství. Realita je už ale dávno někde jinde a o žádnou třípísmenkovou zkratku tu nejde. V tomto blogu tedy shrnutí mých odpovědí ke "kauze zlý multilevel" pro novináře.

Za prvé je nutno říct, že autora obviňující tiskové zprávy, subjekt pod názvem AFP (Asociace finančních poradců ČR), považuji za sdružení několika podivných a nevýznamných individualit, jejichž názor je utvářen vlastním neúspěšným podnikáním ve velmi malém rozsahu. Proto je nesmysl vyjadřovat se k podobným tiskovým zprávám a výkřikům do tmy, i kdyby sami o sobě tvrdili, že jsou velmi uznávaní a zkušení. Většina poradců v Partners i v dalších společnostech je zkušenostmi, znalostmi i významem nechává daleko za sebou.

Co si vyberete? Rozhodnutí je na vás

Jak je to ale tedy s modelem MLM? Faktem je, že v klasickém multilevel marketingu by bylo velmi náročné udržet kvalitu. Většina finančně poradenských společností ale v klasickém MLM modelu nefunguje. Náš model je hybridem mezi MLM, zaměstnáním a franšízovým modelem a věřím, že si z každého bereme to lepší. Poradci tak mohou dosáhnout manažerské kariéry, mohou budovat tým. Rozhodnutí je především na nich.

Jen přivést nováčky nestačí

Svobodou v rozhodování ale veškerá podobnost končí. Model Partners silně rozlišuje možnost náboru, pravomoci rozhodnout o přijetí nováčka do firmy a především následně kompetence pro vedení a kontrolu nováčka. Naše know-how, systém pravidel a kontrolních mechanismů zajišťují, že rizika klasického MLM systému neplatí.

V běžném MLM musíte přivést člověka, pak na něm vyděláváte a někdy ho i řídíte. To u nás neplatí. Poradce Partners se může stát manažerem, který vede tým, až po splnění mnoha podmínek. Jen přivést lidi tedy nestačí. Poradenská praxe musí trvat minimálně rok, většinou bývá ale výrazně delší. Poradce musí navíc projít dlouhým vzděláváním a získat manažerskou certifikaci a i nadále zůstává pod kontrolou nadřízených manažerů. Team manažer má navíc relativně omezené kompetence. Vzdělávací systém pak zastřešují ještě zkušenější manažeři a ředitelé.  A až do povýšení do manažerské pozice se o nováčky starají nadřízení zkušenější manažeři.

Jedinec v poolu sám bez silného zázemí na kvalitu nedosáhne

Myslím si, že člověk bez velkých manažerských a často poradenských zkušeností, který si založí malou firmu pod poolem, je sám a začne náborovat do své firmy další poradce, generuje mnohem větší nekvalitu než poradce, který si buduje tým pod vedením zkušených manažerů v síti a se zázemím silné centrály. V tomto druhém případě se navíc vše děje pod kontrolou mnoha pravidel a kontrolních mechanismů. Samotný kompetenční model v síti, kdy se na výběru, výchově, vzdělávání, řízení a kontrole podílí více manažerů, zajišťuje naopak vysokou kvalitu. I když samozřejmě platí, že je třeba kontrolovat dodržování systému.

Další cesty: VIP poradci a Partners markety

Partners navíc vedle manažerské cesty nabící v současnosti plnohodnotnou kariéru samostatného profesionálního poradce nebo poradce, který vede svoji VIP poradenskou kancelář. Na této kariéře dnes pracuje 60 % poradců. Partners také provozuje čistý franšízový systém bankovních a poradenských poboček Partners marketů, ve kterém dnes 70 franšízantů vede přibližně 250 pracovníků poboček. Tento koncept dnes tvoří 20 % obratu firmy. Zbylých 20 % je jako v každé velké firmě struktura manažerů a ředitelů, kteří podporují a koučují profi poradce v jejich podnikání, pomáhají franšízantům a vedou školu podnikání pro nováčky.

Nepřijímáme každého

Pro zajištění kvality jsou ale zásadní systémové prvky, které jsme zavedli již při založení společnosti, a které vytváří tlak na manažery, aby drželi vysokou laťku kvality. Systém náboru je postavený nikoliv na víkendovém školení a přijímání každého, ale na jasně definovaném měsíčním intenzivním vzdělávacím cyklu s názvem trainee akademie, který musí nováček absolvovat ještě před tím, než je přijat do společnosti.

Čím vším musí nováček projít? Standardem je přijímací pohovor manažera, následuje trainee akademie, dalším stupněm je definovaná interní certifikace z obchodních i odborných znalostí a nakonec musí každý přijet na centrálu a zvládnout supervize. Ty trvají celý den. Obsahují obecný produktový test, investiční test, test pro získání PPZ a především ústní přezkoušení u dvou nezávislých ředitelů. Když projde, nemá stále ještě splněno. Následuje další vzdělávání v rámci témat consultant akademie a další systémové prvky. Zásadní je také garantská práce. Nováček tak jisté míry samostatnosti dosáhne až po 6 měsících.

Ani to nám ale ještě nestačí. Chceme mít jistotu, že vše bude fungovat správně. Každou novou smlouvu zadanou do systému hlídá watchdog, sledujeme také dodržování pravidel kariéry, která říkají, kdo je manažer a kdo tedy může být zaplacen za vedení a řízení.

Rosteme, stále je kam

Nábor je pro Partners samozřejmě důležitý, budování a vedení týmu je ale dobrovolné. Každá společnost, která se chce rozšiřovat, se snaží vedle růstu kvalitativního i o ten kvantitativní. A my růst chceme, protože je opravdu kam. V našem případě je to růst v počtu poradců, poradenských kanceláří a franšízových bankovních poboček i jejich pracovníků.

Je třeba si také uvědomit, že měsíčně projde centrálními supervizemi v Partners kolem stovky nováčků do sítě i do franšíz, z nich pak 20- 25 % supervize nezvládne. Ti, kteří projdou, jsou vedeni téměř 400 manažery a franšízanty. Myslím, že to je slušná převaha a tedy i velký prostor pro kontrolu kvality.

Poradců ubylo, obrat přesto rostl

Aktuálně tedy rosteme především kvalitativně, a to jak z pohledu efektivity na poradce, tak z pohledu efektivity na klienta v servisu i při startu spolupráce díky rozsahu produktů a cílů, které řešíme.

Největší efektivity dosahujeme právě v rámci práce s kmenem. Přibližně 60 % obratu firmy dělá servis. V roce 2015 jsme získali jen 35 000 nových klientů, což je o 40 % méně než v předchozích letech, a počet poradců se snížil o 500. Přesto jsme rostli a dosáhli rekordního obratu 1,2 miliardy korun!

Máme 3 % domácností, chceme 20 %!

V současnosti poskytujeme služby asi 3 % domácností v ČR a chceme mít 20 %. Přirozeně tak hledáme partnery, kteří budou chtít růst s námi, a to jistě neznamená jejich nekvalitu. Naopak, máme stále vyšší požadavky stejně jako trh a regulátor a potřebujeme stále vyšší efektivitu a kvalitu.

Fakt, že máme kam růst, dokazuje i to, že v bankách dnes pracuje kolem 30 000 lidí na hlavní pracovní poměr a jejich obchodní efektivita je minimálně 3x vyšší než u poradců podnikatelů. To je nesrovnatelný počet i objem obchodu proti počtu nezávislých profesionálních poradců a manažerů na trhu.

 

187

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: