Hodnota firmy ve firmě aneb Buduji si v Partners skutečně "vlastní firmu"?

Petr Borkovec | 9. 6. 2015 | Vstoupit do diskuze

Jednou ze základních myšlenek našeho podnikání je budování vlastního byznysu v rámci Partners. Je to i další z věcí, kterou provokujeme spoustu lidí. Několik pochybujících diskutérů a poolařů na internetu mě inspirovalo k sepsání úvahy o tom, proč můžeme říkat, že se jedná o budování vlastního byznysu, přestože to tak není zapsáno v obchodním rejstříku.

Pravdou také je, že se  na toto téma chystám již delší dobu, protože propaganda poolů v duchu „založte si u nás skutečně vlastní firmu“ je dost účelová a úmyslně mystifikuje a slibuje nesplnitelné. Takže je načase s ní pořádně zatočit.

Vlastnit firmu bez hodnoty není vlastnictví

V tomto článku se chci zabývat otázkou, zda je lepší mít vlastní firmu v podobě s.r.o či a.s. s vlastní značkou nebo mít „vlastní firmu“ v rámci společnosti a pod brandem Partners. Nechci řešit, který model je výhodnější, který dává lepší servis či zázemí, protože to mi přijde jasné. Chci se zabývat pouze hodnotou a vlastnictvím. Co vlastně v obou těchto dvou různých formách vlastním a co z toho vyplývá.  Co má větší hodnotu? A co má větší šanci na úspěšný exit v podobě prodeje, dědictví či generování pasivního příjmu? V případě prodeje, odchodu do předčasné penze nebo v případě přechodu do jiného oboru či také v případě předání na rodinné následovníky? Podívám se také na hodnotu a fungování reálných s.r.o v našem oboru vlastněná právě těmi, kteří jsou často největšími propagátory „rejstříkového“ osobního vlastnictví. Někteří byli i kdysi v Partners. Co získali a co ztratili?

Jsem přesvědčen, že ačkoli si v Partners možná nebudujete vlastní firmu tak, jak ji definuje zákon či nějaké standardy, ale budujete si vše, co vlastnictví firmy symbolizuje. A dostáváte k tomu spoustu benefitů, které snižují rizika, zvyšují šance, usnadňují podnikání a umožňují soustředit se na to podstatné, což je obchod a budování. Někteří kolegové, kteří před příchodem do Partners podnikali na vlastní pěst v nějakém oboru, říkají jednu krásnou myšlenku. Je úžasné, že se v našem podnikání mohou soustředit pouze na budování byznysu, obchod a aktivity, které vydělávají peníze, a nemusí řešit ty administrativní, procesní a právní zbytečnosti kolem.

Tři znaky vlastnictví

Co vlastně znamená „mít firmu“? Vidím tři základní znaky charakterizující vlastnění firmy. Zaprvé mám platformu, na níž mohu budovat podnikatelskou jednotku v určitém byznysu a tento podnik dále rozvíjet a generovat růst. Tento podnik by ideálně měl generovat nějaký zisk. A konečně to, co buduji, tak zároveň vlastním.

Vlastním něco ale pouze za předpokladu, že to má hodnotu. To znamená, že někdo je ochoten to koupit, zaplatit a převzít. Vlastnit něco bez hodnoty znamená, nevlastnit nic. A jak je dána hodnota? Jednoduše nabídkou a poptávkou. Tedy očekávaným cashflow (přesněji násobkem cashflow) v následujících letech, za které kupující platí investovanou částku. Dalším faktorem ovlivňujícím výši kupní ceny jsou očekávání kupujícího. Očekává růst hodnoty a růst cashflow díky trhu a jeho práci s přejímanou firmou? Jak hodnotí míru rizik, že růst nebude, cashflow nebude a že hodnota půjde dolů?

Dalšími složkami hodnoty firem mohou být brand, procesy, databáze, IT či například specifické know how a technologie, ale to v těchto případech není. Naopak know how u „rejstříkových“ finančněporadenských firmiček odchází s případným prodávajícím.

Hodnota mé s.r.o firmičky

Co tedy vlastním, a jaké jsou moje výhledy na exit, pokud jsem si založil s.r.o pod poolem či přímo pod finančními institucemi a moje firma prodává finanční produkty či nabízí finanční poradenství? Jaké mám možnosti v případě, že zdraví, motivace či věk mi neumožňují pokračovat? Určitě platí, že mám platformu, přes niž mohu podnikat a nabízet určité produkty a služby. Mohu ji rozvíjet a růst. Buduji klientský kmen svojí vlastní poradenskou praxí, a pokud se o něj starám a mám data, tak mohu říci, že jej vlastním.

Jinou otázkou je ocenění této hodnoty a možnost prodat. Kdo jej bude ochoten koupit a kolik by zaplatil? Pokud jsem tento klientský kmen penetroval dostatečným množstvím neživotního pojištění nebo dynamických investic, tak může generovat i zajímavé dlouhodobé cashflow. Pokud mám tým, tak klientský kmen firmy roste i díky akvizici týmu.

Reálné vlastnictví klientského kmene spolupracovníků už je ale pochybné, protože chybí vztah, a často chybí i data. Také záleží na smlouvě mezi firmičkou a spolupracovníkem. Reálným vlastníkem klientů je však získatel, pokud má vztah, a vlastníky jsou také finanční instituce, protože mají data a klienty mohou libovolně oslovovat. Doložky o zákazu oslovování má ve smlouvách na trhu u většiny institucí pouze společnost Partners. A často je vlastníkem klientského kmene i pool v případě, že firma je pod poolem. Problémem všech těchto firmiček jsou nekvalitní a nedostatečná data a neexistující dlouhodobý servis.

V následující tabulce jsou příklady některých malých firem a „data“ o nich. Není náhoda, že jsou to právě ty, jejichž představitelé tak vehementně propagují význam osobního vlastnictví a hodnoty vlastní firmy.

 

A takto bychom mohli pokračovat dlouho. Podobných firmiček v našem oboru vzniklo a zaniklo stovky, což odnesli především klienti. Jaká je hodnota těchto firem? Opravdu by je někdo koupil? Co by prodávali? Odpověď je jednoduchá. NIC A NIKDO.

Pro kupujícího je to zbytečné riziko a žádná hodnota. Že jsou hodnotou následné? Ty budou vynulovány storny a skončí – bez vztahu a servisu investice budou převedeny či reinvestovány a majetek přepojištěn. Klientský kmen? Bez servisu, bez pravidelné komunikace, bez dat v systémech, bez vazby na brand nebo místo? Opět nulová hodnota. Tým? Bez původního leadera se rozpadne či přesune jinam. A k tomu minimální transparentnost toho, co by kupující kupoval. Vidím jen odpovědnost za storna, riziko stížností historicky obsloužených klientů a tak dalších vratek, pokut od arbitra či ČNB a náklady navíc.

Živnostník s eseróčkem

Jsou to prostě OSVČ, které si život zkomplikovaly založením s.r.o. Zvýšily si odpovědnost i náklady byznysu. Pracují v kvadrantu S, vydělávají jako OSVČ, bez budování podniku, byznysu, hodnoty či čehokoliv opakovatelného a dlouhodobě udržitelného. Malou šancí je dědění, pokud následník dokáže převzít vztahy s klienty a získat autoritu či respekt týmu, a to je hodně obtížné. Opět problémem budou nedostatečná data. Zůstává vábivý pocit, že vlastním s.r.o a je zapsáno v obchodním rejstříku. Reálná hodnota je žádná. A co se stane v případě, že to nikdo nekoupí a oni přestanou pracovat? Vše skončí v podstatě okamžitě. Nepodrží je žádný nadřízený kolega, systém, zázemí či brand.

Příkladem toho, že to nefunguje ani u větších firem, bylo několik akvizic, které na českém či polském trhu v našem byznysu proběhlo. Žádná neskončila pro investora či kupujícího dobře, a to včetně dosud největší akvizice společnosti Fincentrum. V dalších případech byly výsledky a dopady pro kupující ještě horší. Koupě firmy skončila tím, že zmizeli lidé, přišla storna a následné provize rychle klesaly a klienti byli pouze v seznamech. Bez servisu se z nich stali neobnovitelní sirotci. Někdo prostě prodal vítr v kapse.

Firma ve firmě v Partners

A jak je to v Partners? Je to podobné jako v jakémkoliv franšízingovém systému. To jsou také firmy ve firmě. Standardy a pravidla fungování jsou nutností pro dlouhodobé fungování celého společenství podnikatelů. Společný brand, společné nástroje, know how, systémy, společná centrála, vyjednávací síla, úspory z rozsahu a další věci jsou pak výhodou, která zvyšuje šance, že podnikatel uspěje. A umožňují i předání byznysu. Obrovskou výhodou je právě to, že hodnotu franšízant tvoří v rámci daného systému a pravidel, a tak je předání, prodej či dědění výrazně snadnější. A možné je tak i ocenění.

Podívejme se na jednotlivé modely podnikání a budování byznysu v Partners a jejich hodnoty.

1. Jsem podnikatel a profesionální poradce

V případě, že jsem profesionální poradce, tak mým cílem je vybudovat kmen bonitnějších klientů, o které se starám sám nebo s menším týmem zaměstnanců složeným z asistentky a servisního poradce. Strategie je dostávat se ke stále lepším klientům a historické klienty sdílet s franšízami. Zdrojem příjmu je nová produkce realizovaná mnou osobně, případně dokončena mým asistentem.

Pasivní příjem generuje nová produkce realizovaná servisním poradcem, následné provize z investic a neživota z klientského kmene (zde záleží na penetraci kmene pojištěním aut a majetku) a servisní peníze z historické klientely, kterou profík nasdílel na franšízy, případně generované call centrem či klientským portálem.

Hlavní aktivum je tak klientský kmen, pokud je servisovaný, existuje vztah a důvěra, v systému je dostat kvalitních dat a především klient je spokojen se službou. Aktivem jsou samozřejmě i následné provize s těchto klientů a pasivní servisní příjem. Jistě to nejsou aktiva, která je možné prodat mimo společnost. Naopak v rámci společnosti je však možné definovat hodnotu těchto aktiv i s nimi dále pracovat, a to mnohem lépe než kdybych to stejné vybudoval v no name s.r.o.

Mohu si vychovat nástupce v rámci rodiny i v rámci týmu, seznámit s klientelou, předat vztah, důvěru i cashflow a smluvní vztah s Partners. Cena je definována kvalitou kmene a pasivním cashflow a ekonomickými a tržními faktory. Mohu všechny aktivní klienty za dohodnutou cenu prodat pobočce či kolegovi. Výhodou je, že celá „změna“ probíhá v rámci stejného systému a prostředí. Data, charakteristiky klientely a cashflow i veškeré toky jsou transparentní.

Faktor týmu u VIP CO

Velmi podobné to bude v případě VIP Poradenské kanceláře. Přibývá zde „pouze“ faktor týmu, který si manažer a vlastník kanceláře dokázal vybudovat – najít, vyškolit, vychovat, dát práci. Pokud by se navíc jednalo o tým postaveným na zaměstnaneckém systému, kterému dokáže manažer dát práci, tak o to vyšší je hodnota aktiv i takto generovaného pasivního příjmu, a o to je to samozřejmě hodnotnější.

Takto vybudovaný byznys může jako podnikatelskou jednotku převzít nejen nástupce z kanceláře či vychovaný dědic, ale samozřejmě i vlastník jiné VIP CO kanceláře nebo manažer či ředitel sítě nebo profesionální poradce. Hodnotu takovéto podnikatelské jednotky může zvyšovat známost a kvalita lokality, vztahy kanceláře s firmami a vytvořený brand kanceláře. Opět je výhodou, že vše převádím v rámci jednoho systému a brandu.

2. Jsem majitel franšízy Partners market

V byznys modelu franšízová pobočka Partners market je vše asi nejjasnější, protože se jedná o naprosto typickou franšízu. Podnikatel a manažer v jedné osobě vybuduje úspěšnou bankovní a finančně poradenskou pobočku Partners v definované lokalitě na dobrém místě. Vybuduje v regionu dobré jméno, stabilní tým zaměstnanců a 2000 – 3000 servisovaných klientů na jednu pobočku plus servis klientům poradců v regionu. A takto třeba ještě další dvě pobočky.

Zdrojem příjmu je nová produkce realizovaná týmem koncipientů či jím osobně, servis vlastní klientely a klientely sítě v daném regionu, realizace bankovních produktů jako bankovní pobočka a následné provize z bankovních produktů, investic a neživota. Hodnotu tvoří pobočka a vše co symbolizuje – kvalita lokality, traffic, známost a doba fungování na daném místě. Dále brand, tým koncipientů, klientský kmen pobočky, vztahy v regionu, vztahy pobočky a sítě, data v systému, kvalita produkce a penetrace klientského kmene celým portfoliem.

Největší roli bude samozřejmě opět hrát čisté cashflow z pobočky. Tedy příjmy a jejich skladba a stabilita mínus náklady. Čím vyšší je pasivní příjem z dlouhodobých produktů (především pojištění majetku, bankovní účty) a čím vyšší je penetrace bankovními produkty, tak tím vyšší je hodnota. Naopak čím více je cashflow postaveno na osobním výkonu franšízanta nebo na výkonech koncipientů odměňovaných pouze provizně, tak tím menší je hodnota systému.

Prodej mimo Partners

Franšízant může svoji pobočku v budoucnu prodat a převést svoji smlouvu s Partners na jiného, nově schváleného, franšízanta. Největším rozdílem a výhodou při prodeji franšízy je možnost prodávat nejen některému ze stávajících podnikatelských partnerů v rámci Partners či vychovanému dědici, ale i podnikateli mimo Partners.

Jednoduše, pokud vybuduji ziskovou a fungující pobočku, tak hodnotu má, a je kvantifikovatelná a předatelná a mohu ji prodat. Tím, že se nemění systém, brand, a jen osoba, tak vše má mnohem větší šanci na úspěšný převod a je jedno, jestli franšíza je jako s.r.o nebo fyzická osoba. Pro účely převodu je stejně lepší převést podnik a nikoliv s.r.o.

3. Jsem úspěšný manažer, velkopodnikatel, master franšízant

V případě, že mám ty nejvyšší ambice a chci dělat byznys ve financích skutečně ve velkém, tak jsem si zvolil cestu budovatele ideálně nekonečného množství úspěšných podnikatelských jednotek. Za pomoc s jejich úspěchem na vysoce konkurenčním trhu mám pasivní příjem. Ideálně v podobně malého procenta z velkého objemu, který je dlouhodobě velmi stabilní.

Zatímco franšízanti, profi poradci a manažeři VIP CO jsou především majitelé, tak top manažeři, ředitelé a především Partneři by měli být nejen majitelé, ale především investoři, kteří dávají šanci, investují čas, zkušenosti a peníze do vybudování úspěšných majitelů. Jsou to hybatelé, lídři, motivátoři, stratégové. Jejich práce je vyhledávání lidí s potenciálem a nabízení jedinečné podnikatelské příležitosti těm správným.  Dobývání trhu finančních služeb a růst objemu budováním úspěšných podnikatelských jednotek a na to mohou využívat všechny formy podnikání a kariéry v Partners. Jejich úkolem je také provozování školy podnikání, výchova a koučing a nasměrování do modelu, kde bude jejich partner úspěšný!

Realita pasivního příjmu

Zdrojem příjmu je osobní produkce a rozdílová provize ze školy podnikání. Pasivním příjmem je podíl na úspěchu a obratu neomezeného počtu úspěšných podnikatelských jednotek. Bez ohledu na to, jestli se jedná o manažera, profi poradce či majitele franšízy. Hodnota firmy je pak dána výší, udržitelností (mírou úspěchu a samostatnosti partnerů) a skladbou tohoto pasivního příjmu neboli cashflow. Pasivním příjmem opravdu není rozdílová provize z nováčka, který na vedlejšák píše 180 BJ a upřímně to ani není z team manažera, který se potácí od žluté ke žluté. Toto je základní omyl manažerů, kteří si mysleli, že pozice M3, D1 nebo D2 znamená, že mám firmu, jsem ředitel a nemusím pracovat nebo už ne tolik. Opak je pravdou.

Je to stejné, jako kdyby Kellner vybudoval v Rusku Home Credit a po pár úspěších a přerodu do provozního zisku si řekl, že teď už pracoval dost, přestal se starat a řekl si, že to půjde samo. Takto to nefunguje. Pasivní příjem z podnikání je skutečně pasivní jen v případě vybudování podniku do úspěšné dospělosti řízené úspěšným a motivovaným manažerem – v našem případě vlastníkem. A do té doby je třeba aktiva budovat a dále se o ně starat a čím jsou dospělejší a samostatnější, tak tím více je možné se věnovat budování a investování do další aktiv. Hlavním aktivem jsou úspěšné podnikatelské jednotky a vztahy!!! A klientský kmen struktury, pokud je servisován.

I v případě budování struktury je možný exit v případě důchodu, zdravotních problémů či ztráty motivace. Jedna z možností je definována manažerskou smlouvou a rentami, které garantují, co se stane, když jdu do důchodu či mám zdravotní problémy. Další možnost je opět dána nabídkou a poptávkou a hodnota dle velikosti a stability. A opět mnohem snadněji prodám to, co je jasné, transparentní a s daty v systému a smlouva převedena, zastřešena a její dodržování hlídáno firmou, která má zájem, aby byznys fungoval dál. Prostě lepší než bezejmenné s.r.o. či třeba a.s., kde já vidím jen storna, podvody, rizika a lidi bez garancí ničeho a nikoho.

Ne každé zboží má svého kupce

Ve všech případech prodeje však platí, že to je o poptávce a ta může být pouze po skutečně vybudovaném, hodnotném a předatelném podniku – o fungujícím systému, podnikatelské jednotce, datech. Není to o pár desítkách klientů, kterým jsem někdy něco udělal a říkám tomu můj klientský kmen. Nebo o lidech, které jsem zrekrutoval, a jsou v systému, ale nezajistil jsem jim úspěšnou kariéru či podnikání. Nebo o jednotce, která mi negeneruje příjem, protože mě všichni v provizním ohodnocení předběhli. Nebavíme se tedy o skutečném podniku, pokud jsem v roli budoucí vedoucí a na pozici SC III.

Převod (koupě, dědění) jde i v našem případě převést i do právnické terminologie a smluvního vztahu, pokud někdo chce. Jedná se o převod podniku či smluvního vztahu, ze kterého vyplývají veškeré benefity, závazky i pohledávky.

A určitě je třeba na závěr zmínit jedno další velmi podstatné vlastnictví, a to akciový program Partners, tedy možnost vlastnit sice promile, ale na velké firmě, která zisk i hodnotu generuje. A i jen 0,1 % Partners, tedy 100.000 kusů akcií holdingu má vyšší reálnou hodnotu než všechny ty firmičky v tabulce výše.

Ať jste zvolili jakoukoli ze čtyř cest budování firmy uvnitř Partners, budujete byznys se všemi parametry, s hodnotou a šancí na prodej, až nastane ten správný čas. A s výhodou, že systém, zázemí a partneři vás podrží v době, kdy nemůžete pracovat na 100%, protože například chcete mít děti. Nenechte se zmást pohádkami o kouzlu s.r.o. bez hodnoty, buďte podnikatelé, ne sběratelé výpisů z rejstříku. 

90

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: