Trpělivost a disciplína, o ty při budování majetku běží

Zuzana Fendrychová | 29. 10. 2025 | Vstoupit do diskuze

Ředitel pobočky Partners Banky v pražské Zbraslavi Dušan Zenáhlík vydal na síti LinkedIn tak zajímavý post, že jsem neváhala se s ním spojit a podrobněji se ho zeptat na vztah času k osobním financím. Platí, že kdo má trpělivost a disciplínu, ten se klidných časů nakonec dočká.

Trpělivost a disciplína, o ty při budování majetku běží

Říkáte, že čas je největší síla, kterou máme. Vysvětlete to ve vztahu k finančnímu poradenství.

Časový aspekt je důležitý pro naplnění finančních cílů ať už v kratším horizontu (příprava na rodinu, vlastní bydlení), nebo v dlouhodobé přípravě na rentu. Dobrý příklad je zhodnocování investic (reinvestiční fondy). Dále je to jasný plán, jak například při růstu příjmu tvořit vyšší aktiva. 

Jak konkrétně může zvýšit soustavná spolupráce s poradcem šanci na dosažení vytyčených cílů?

Například aktivní správa investičního portfolia jeho optimalizace při výkyvech trhu, kdy jsou vhodné dokupy při propadech, re-alokace fondů, pokud prognóza zvýhodňuje jiné finanční trhy, adekvátní re-balanc mezi konzervativní a dynamickou částí. Dalším příkladem může být diversifikace portfolia v čase (komodity, nemovitost). Také správné nastavení hypotéky vůči vlastním zdrojům a zástavám urychluje tvorbu majetku. Dále aktualizace životních pojistek, strategie v penzijku v čase taky určitě pomáhá.  

Upozornil jste na zajímavou studii z kanadského Québecku, v níž se říká, že klient po cca 15 letech spolupráce má asi 4krát vyšší hodnotu majetku. Dále se uvádí, že „zlomová doba“ činí 7 let a více, neboť právě po takové době se v domácnosti projeví dopad finanční kázně. Lze na základě toho tvrdit, člověk může klidně v necelých 50 letech začít s poradcem spolupracovat a stihne si připravit klidnější penzi? 

Pokud myslíte v 50 letech věku klienta, tak lze uvést: pokud přichází klient, který již nějaká aktiva má, pak jde o jejich analýzu a nastavení třeba 10leté strategie pro maximalizaci zhodnocení. Pokud má klient hlavně pasiva, je to hlavně o srozumitelném pojmenování rozdílu, když zavedeme výdajová opatření ve prospěch například investic a když se nic nestane. Ale záleží to na situaci každého klienta – aspekt studujících dětí, rodinných poměrů, jaký má klient příjem a z čeho atd. Minimum je správné nastavení přípravy na penzi. A protože nám zbývá ještě 10 - 15 let, je takový časový horizont dostačující.

Stejná studie také pojmenovala dvě oblasti, které jsou k úspěchu klíčové: poradci zvyšují míru úspor domácností a podporují je, aby se chovaly disciplinovaně, když akciový trh klesne. Souhlasíte tedy, že produkt jako takový je „pouze“ prostředek a hlavní je VZTAH, nepřetržitá a sousledná péče o klienta?

Produkty jsou nástrojem pro dosažení cílů a jsou spíše na pozadí. Uvedu příklad: pro někoho je hlavní zdroj budoucích příjmů zaměstnání až do důchodu. V takovém případě je vámi zmiňovaná disciplína důležitá – co si v čase dotyčný neodloží do investic, penzijka, to navíc k důchodu mít nebude.

Kdo již vybudoval své podnikání, toho cílem může být dobře načasovaný prodej firmy a vhodné uložení financí. Jiný může spokojeně žít z pronájmů investičních bytů. Přeprodej produktů opravdu nevedeme, aktualizace pojistných smluv má vždy svůj důvod. 

 

Zaujal mě ještě moment, kde se v průzkumu říká, že ochota odložit současnou spotřebu ve prospěch budoucího výnosu je jakýmsi úhelným kamenem. Dokáží se s tím vaši klienti smířit a na jaké argumenty v této souvislosti nejvíc slyší?

Důležité je vysvětlení rozdílu v „konzumní spotřebě" a budování majetku v čase. Také popsání situace v České republice pomáhá (demografie, pilíře důchodového systému a jejich možnosti atd.). Prostě otevřeně popsat situaci a dát klientovi na výběr, jakou budoucnost chce mít a co pro ni musí udělat.

A ještě otázka přímo na tělo vaší pobočky: Jste nejrůstovější franšízou v partnerství Jitky Lucbauerové, stojí za tím úspěchem právě to, o čem se celou dobu bavíme, tedy individuální a dlouhodobé vztahy s klienty?

Děkuji. Obchodní výsledky odráží úsilí a péči, kterou našim klientům věnujeme. Skutečně osobní přístup, respekt ke klientovi, který se odráží v kvalitě poradenství, dostupnost téměř 24/7. Naše pobočka Partners Banky je otevřená 2 roky a začínali jsme s počtem klientů nula. O to je důležitější důvěra našich klientů, která přináší kladné reference i doporučení. 

Foto: archiv Dušana Zenáhlíka 

0

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: