9 rad, jak na sociální sítě

Lenka Šmídová | 5. 10. 2020 | Vstoupit do diskuze

Sociální sítě jsou nejlevnější a nejrychlejší způsob, jak zasáhnout své zákazníky. Aby to však mělo kýžený efekt, je třeba se tomu věnovat a dělat to správně.

9 rad, jak na sociální sítě

1. Kde všude být
Pokud máte zajímavý obsah, můžete generovat poměrně automatizované posty na několik sociálních sítí najednou. Stejnou informaci je ale potřeba pro každou síť podat trochu jinak. Styl sdělení musí vaše potenciální i současné zákazníky oslovit. Na LinkedInu budete vážnější a budete vykat, na Instagramu můžete používat emoji, memy a další vizuální prvky, na Facebooku se zas očekává, že „pustíte“ i něco ze svého soukromí apod. Ale kromě stylu obsahu jde při rozhodování, kde všude být, především váš čas, dovednosti i ochotu dělit se o své soukromí s ostatními.  

Já bych doporučovala založit si alespoň LinkedIn. Nemusíte na této síti postovat ani komentovat, je ale fajn, když vás tam může potenciální klient nebo spolupracovník najít a dozvědět se o vaší profesní minulosti. Ostatní sítě jsou na vás. Pokud je vám to vyloženě proti mysli, nenuťte se do toho a svoje úsilí napněte jiným směrem – tam, kde je to pro vás přirozenější.

2. Sociální sítě nejsou jednosměrné vysílání
To je třeba si uvědomit, až se budete rozhodovat, na kolik sítí vstoupit. Nejde totiž jen o generování správného obsahu, ale o celkovou správu, která zabere dost času. Musíte reagovat a odpovídat na dotazy, korigovat diskuze a podobně. Tato část je z obchodního hlediska nejdůležitější. Lidé na sítích vyžadují interakci a měli by získat pocit, že vám na nich záleží. Pokud neodpovídáte a nereagujete v rozumné době (nejlépe ihned) na všechny stížnosti, dotazy nebo pochvaly uživatelů sítě, nepůsobí to dobře. Vyvolává to dojem, že vás zákazníci nezajímají a že ten profil máte jen pro potvrzení vlastní důležitosti.

3. Najměte si člověka
Správa sociálních sítí je časově velmi náročná. Pokud na to nemáte čas, najměte si někoho, kdo tomu rozumí. Jen pozor, vyberte si člověka, který rozumí i vašemu podnikání, sdílí vaše názory a hovoří stejným jazykem.

4. Využívejte speciální nástroje
Pokud se rozhodnete spravovat si sítě sami, práci vám usnadní univerzální nástroje pro publikování. Můžete si tam příspěvky naplánovat dlouho dopředu, vidíte je v přehledné tabulce, můžete je kontrolovat, odsouhlasovat atd. Téměř každá síť má svůj vlastní nástroj zdarma. Facebook má Business Manager, Twitter zas TweetDeck. Jestliže chcete ovládat vícero sítí z jednoho místa, musíte si připlatit. Profesionálové spravující více účtů najednou nejvíce využívají ZoomSphere, který je dobře přizpůsobený českému prostředí, ale stojí 149 EUR měsíčně. V češtině je ještě Kontentino (od 49 EUR měsíčně). Celosvětový standard je pak Hootsuite (od 19 EUR měsíčně) a zajímavý je i Buffer (od 15 EUR měsíčně), který dokáže analyzovat historii a dle toho pak sám plánovat optimální časy pro postování příspěvků.

5. Jak publikovat
Publikování si plánujte. Není dobré dát v jednom dni 3 příspěvky, a pak měsíc nic. Ani zveřejňovat obdobné příspěvky hned za sebou. Střídejte to – jednou text, jindy video, obrázek, infografiku. Zkuste třeba i živé vysílání.

Při tvorbě příspěvků se snažte dodržet alespoň jednu ze strategií, která na sociálních sítích funguje:

- kvalitní informace,
- jedinečnost,
- humor,
- překračování hranic (do toho bych se ale radši nepouštěla).

Patří sem ještě roztomilé děti a zvířátka, ale to je trochu mimo obor.

6. Netlačte na pilu
Tohle je skutečně velmi důležité pravidlo. Na sociálních sítích se nesnažte být produktově agresivní. Lidé se chtějí bavit, ne mít pocit, že se jim někdo snaží něco prodat či vnutit (třeba i jen názor). Navíc umělá inteligence sítí, jako je Facebook, už dokáže poměrně úspěšně poznat, jak moc je váš příspěvek prodejní/reklamní, a omezí pak jeho zobrazení divákům. Dá se to obcházet, ale musíte být opravdu hodně kreativní. Na sociálních sítích všechno funguje většinou jen napoprvé. Tedy kromě roztomilých zvířátek. Ta jsou věčná.

7. Přidejte grafiku
Dokonce i podle výzkumů Twitteru (který je celý postavený na textech!), je trojnásobně vyšší pravděpodobnost, že se lidé zapojí do tweetu, pokud obsahuje vizuální prvek, jako je video, gif, fotografie nebo infografika.

8. Jak na negativní komentáře
Nikdy nemažte posty a odpovídejte hned. Nikdy dotyčnému nenadávejte, nemažte jeho rozzlobenou reakci a nehrajte mrtvého brouka. Základní princip krizové komunikace je řešit „hejt“ co nejdřív, kontaktovat autora, odpovědět mu mile (bez ohledu na to, co si o něm skutečně myslíte), omluvit se, nabídnout řešení, vysvětlit. Z tohoto pravidla existují výjimky, pokud je dotyčný vulgární a vy cítíte, že je mimo vaše schopnosti ustát konverzaci na úrovni. V tomto případě příspěvek vymažte a danou osobu případně zablokujte. Ale pozor, tento nevyřešený problém se může objevit jinde. Dnešní on-line svět nabízí mnoho možností, jak vás může někdo pomluvit.

Poproste své známé, kteří jsou naopak s vašimi službami spokojeni, aby napsali něco pozitivního (hodnocení, recenzi) jako protipól negativní reakce. Pozor ale, ať to působí hodnověrně a není jich příliš najednou – algoritmy vyhledávačů to totiž občas hodnotí jako podezřelé chování a zablokují to.

9. Testujte
Tohle už je rada buď pro pokročilejší síťaře, kteří to chtějí dělat co nejlépe, nebo pro případ, kdy si nejste jisti, na jaký styl reagují lidé lépe. Spousta publikačních nástrojů pro sociální sítě, včetně těch vestavěných zdarma, poskytuje možnosti takzvaného A/B testování. Vytvoříte dva příspěvky na stejné téma (nebo jen s podobným textem) a systém je začne publikovat. Ukazuje vám úspěšnost zobrazení a vy si pak vyberete, co vám funguje lépe.

Typy nejrozšířenějších sociálních sítí u nás

Facebook
Jednička v klasickém sociálním marketingu. Všichni sice tvrdí, že umírá, ale čísla to moc nepotvrzují. Jedná se o nejuniverzálnější síť, která snese téměř všechno – osobitější styl, obrázky, texty, odkazy.

Instagram
Vizuální síť. Chce to fotky, videa, příběhy. Dobře se dá také pracovat s influencery, pokud si tuto strategii zvolíte. Influenceři mají vliv na určitou skupinu lidí, a proto může být užitečné, když budou propagovat vás nebo službu, kterou nabízíte. Může se jednat o starostu obce, vašeho spokojeného klienta, kamaráda – známého fotbalistu nebo třeba herce.

YouTube
Sem se ukládají především videa, na která pak můžete odkazovat jak z ostatních sociálních sítí, tak ze svého webu nebo newsletteru. Veškerý obsah zde zůstává, nemizí jako na ostatních sítích, což je velká výhoda. Myslete ovšem na to, že video, které nahrajete přímo na FB, si prohlédne stonásobně více lidí, než když budete z FB odkazovat na YT video. Zkuste chytře kombinovat: nahrajte na FB/Instagram jen upoutávku a z ní odkažte na celé video na YT.

Twitter
V Česku využívá Twitter specifická skupina lidí. Není běžný pro masovou propagaci, ale pokud to budete dělat dobře, máte vysokou šanci uspět. Na Twitteru si nelze zaplatit zviditelnění příspěvků, takže je tento ekosystém mnohem zdravější.

LinkedIn
Podobně jako Twitter, je i LinkedIn serióznější prostor, což se v případě financí hodí. Budujte si vhodnými komentáři a postováním pozici profesionála, který svému oboru rozumí, vydržte a časem se vám to začne vyplácet.

E-mail
Nejstarší a mohlo by se zdát i nejnudnější marketingová síť. Omyl. Vliv e-mailu je naprosto zásadní a navíc si jej celý ovládáte sami! Žádný skrytý algoritmus za vás nerozhoduje, komu zprávu zobrazí a komu ne. Jestli máte svůj web, přidejte si tam formulář a zkuste získávat e-maily. S těmi pak můžete pracovat dle svých schopností: posílat důležitá obchodní sdělení, novinky v oboru, akce apod. Doručitelnost zákazníkům je stoprocentní, na rozdíl od všech ostatních sítí, a je vlastně zdarma. Jen doporučuji nezahlcovat e-maily příliš často (ideál 1 za 14 dní). Pište stručně, výstižně a pouze takové informace, které jsou pro klienta přínosné. To, že se vydařil vánoční večírek, kde se všichni skvěle opili, není informace pro klienty. Ani na Facebook. Máte-li však v nabídce nový produkt, který by jim přinesl užitek, naopak ano. Pamatujte, že dlouhé e-maily se spoustou „omáčky“ nečtete vy ani nikdo jiný. Při dodržování těchto základních pravidel se vyhnete odhlašování abonentů newsletteru a zvýšíte čtenost svých sdělení.

PROSÍM, PAMATUJTE, ŽE PRO VEŠKEROU VAŠI PREZENTACI A KOMUNIKACI SMĚREM VEN POD HLAVIČKOU PARTNERS PLATÍ NÁSLEDUJÍCÍ PRAVIDLA:

- Reprezentujete finanční skupinu Partners, tedy komunikujte podle toho: slušně, profesionálně a na odpovídající odborné úrovni.
- Zdržte se jakýchkoli osobních komentářů a vyjadřování k politice, menšinám, víře a dalším potenciálně kontroverzním tématům.
- Vyvarujte se sexuálních či sexistických narážek a vtipů.

Hodně štěstí nejen na sociálních sítích!

6

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: