Ředitelský víkend Petra Kroupy

Lada Kičmerová | 27. 10. 2009 | Vstoupit do diskuze

V Jablonném nad Orlicí se minulý pátek až neděli konal ředitelský víkend Senior Directora Petra KROUPY: „Koncept vzdělávání na těchto víkendech není můj výmysl. Pochází od části manažerů z mého týmu a toho si velice vážím.“

Nejprve se do hotelu Filipinum v Jablonném sjeli v pátek manažeři od pozice M1 až po budoucí ředitele. Team manažery čekal nácvik vedení rozhovorů, Executive a Senior manažeři, včetně Petra Kroupy, absolvovali školení vedené Robertem Stuchlíkem na téma sebepojetí při náborech. Večer byl volný program ve znamení sauny, restaurace, baru i bowlingu.

Sobotu odstartovala ranní meditace o půl osmé pod taktovkou Roberta Stuchlíka, na které se manažeři M2 výše učili základním meditačním technikám a vyzkoušeli si je v praxi. Po snídani zahájil Petr Kroupa seminář Team manažerů a budoucích manažerů. Následně se přesunul k jiné skupině, a to začínajícím poradcům, pro které vedl kariérový seminář. Manažeři na pozici M2 a M3 čekal opět seminář s Robertem Stuchlíkem. Večer byl ve vlastní režii všech zúčastněných.

V neděli dorazili do Jablonného i pozvaní hosté z řad ředitelů – a to Michal Oppl a Miroslav Pořízek, kteří konzultantům i manažerům předali své zkušenosti.

V krátkém rozhovoru popsal Petr Kroupa náplň ředitelského víkendu a vyjádřil se i ke konceptu vzdělávání obecně.

Zdá se, že ředitelský víkend je určen zejména začínajícím manažerům a budoucím vedoucím. Kdo všechno do této skupiny patří?

Kromě čerstvých manažerů jsou ve skupině i budoucí vedoucí týmů na pozici Conslutant+. Ti musí splnit určitá kritéria, aby se mohli víkendu zúčastnit. Podmínkou je mít již dva lidi ve firmě a osobní historický výkon 1500 jednotek.

Tato skupina M1 a budoucích M1 měla v sobotu na programu brainstorming. Co si pod tím máme představit?

Nejsem příliš zastánce seminářů ve stylu „one man show“. Někdy je jistě potřeba vidět jako hosty zajímavé osobnosti, ale setkání tohoto typu jsou tu podle mého především proto, aby si odtud účastníci odvezli praktické dovednosti. Tedy takové, které si sami vymyslí, vyzkouší a natrénují. Takže skupina M1 vypracovává různé případové studie. Jde o situace, které se jim stávají v jednání se spolupracovníky. Například otázku komunikace se spolupracovníkem, který se neustále vymlouvá na své osobní problémy nebo studium. Skupinky manažerů tyto situace jednak vymýšlí a jednak je i řeší a nahrávají na video.

Situace tedy přímo sehrají?

Ano. Trénink formou „jeden na jednoho“ považuji za nejúčinnější, mnohem efektivnější než povídání ve stylu: „Já kdybych telefonoval, tak bych vysvětlil, že…“ Zkrátka důležité je zkusit si to tomu fiktivnímu klientovi nebo spolupracovníkovi rovnou říci, myšlenku zformulovat do přímé řeči. Takový trénink nám přináší výsledky a jedině tímto způsobem se komunikační dovednosti dostanou pod kůži. Je to koneckonců stejné jako ve sportu: když chcete střílet na branku, musíte na ní opravdu střílet a ne mluvit o tom, jak byste to dělali.

Jaký je po skončení seminářů večerní program ředitelských víkendů?

Sobotní školení nebo brainstorming končí již okolo čtvrté. Obrovský význam pro úspěch ve strukturální firmě je totiž to, aby se lidé cítili dobře v různých skupinách, aby uměli komunikovat s ostatními a mít dobré vztahy napříč firmou. Odpoledne a večer tak mají všichni zúčastnění čas na to, aby si mezi sebou přirozenou cestou mohli předávat informace, a aby zkrátka nežili jen z toho, co uslyší na semináři. Mohou si spolu sednout a probrat, jak řešit různé problémy při práci s týmem nebo klienty, předat si navzájem zkušenosti. Právě v tomto vidím obrovský význam akcí, jako je ředitelský víkend.

Jak takové předávání zkušeností v praxi funguje?

Zkušenější manažeři již vědí, že se mají postarat o nové účastníky a seznámit je s ostatními. Doporučují si navzájem lidi, kteří jim s daným problémem mohou pomoci. Například má-li někdo problém s doporučeními, tak zkušený manažer mu řekne: „Pojď, támhle Frantovi jdou doporučení skvěle, já tě s ním seznámím a můžete se o tom pobavit…“. Je to takové školení nezávazné, neformální.

Co se bude dít v neděli?

Za vedoucími a budoucími vedoucími sem přijedou hosté, konkrétně úspěšní ředitelé ze struktury Petra Borkovce Míra Pořízek a Mike Oppl. Ti jim předají zase své zkušenosti a vyzkoušené dovednosti z praxe s vedením týmů.

Jsou tato „hostování“ ředitelů obvyklá?

Ano, dostávám často pozvání, abych přijel na nějaký ředitelský den, a pokud je to z časového hlediska možné, moc rád se účastním. Nejenom kvůli získání nové inspirace, ale i proto, abych seznámil i ostatní struktury s myšlenky našeho ředitelství a možná díky nim někomu pomohl. Jsme koneckonců všichni jedna firma a „držet“ informace by nemělo žádný smysl. Schopnost předávat si navzájem informace vnímám i jako jednu z předností společnosti Partners.

Jak vlastně vzniká náplň a podoba ředitelských víkendů?

Toto vzdělávání není můj výmysl. Je to koncept, který pochází od manažerů z mého týmu, kteří nad sebou nemají již ředitele. A toho si velmi vážím. Před časem za mnou přišli a shodli jsme se, že je třeba dát manažerskému vzdělávání, které již dva roky fungovalo stejně, nový impuls. Dříve jsme dělali jednodenní tzv. manažerské akademie, které postupem času přestaly splňovat svůj smysl.

Proto jsme vytvořili vzdělávání jen jednou za dva měsíce, ale na celý víkend a pro všechny z ředitelství, kteří nejsou zaštítěni řediteli, a kteří splní daná kritéria. Nové náměty, témata, tipy na hosty, to všechno je iniciativa vedoucích v mé skupině. To je skvělé, protože sám bych koncept víkendů takto nevymyslel. Manažeři měli možnost přijít se svými nápady a inspirací, a za výsledkem si díky tomu nyní stojí. Je zkrátka vidět, že vzdělávání je nastaveno podle jejich potřeb, plní svůj účel a na víkendy se nejezdí z donucení, ale ze zájmu. Když třeba někdo o malinko kritéria pro účast nesplní, tak mi volá, jestli bych neudělal výjimku…

Nemělo by ale být takové vzdělávání určeno právě těm, kteří kritéria nedokážou plnit a mají tedy nějaký problém?

Tyto víkendy jsou nadstandard našeho vzdělávání, něco navíc. Tedy čas věnovaný lidem, kteří za to stojí, kteří mají prostor pro růst. Protože jsme výkonová firma, tak výkony jsou zkrátka kritériem, které rozhoduje. Ale úplně všichni dostanou základní vzdělávání potřebné pro jejich rozvoj a své schopnosti mají možnost prokázat. To již si však každá skupina vedoucích zaštiťuje sama. Ředitelské víkendy jsou určeny hlavně pro vedoucí a budoucí vedoucí a rozvíjejí jejich schopnost vést tým.

Jak se na způsobu vzdělávání projeví zavedení centrální akademie vzdělávání od nového roku?

V tuto chvíli si ředitelé zaštiťují velkou část vzdělávání sami. Od nového roku začne fungovat nový systém kompletního vzdělávání zajišťovaného centrálně. Týmy se promíchají, vzdělání bude mít jasnou a striktnější podobu než doposud. Já budu v rámci své skupiny ředitelské víkendy organizovat i nadále, protože jejich smysl je trochu jiný.

Jak se vám plán nového centrálního vzdělávání líbí?

Na jeho vzniku jsem se také podílel a souhlasím s ním. Dnes jsem při debatě s manažery zjistil, že i jim se líbí. Pokud chceme finanční poradenství dostat na nějakou úroveň, musíme vychovávat vzdělané lidi, a právě vzdělání je to, co nás může odlišit od konkurence. A není to jen o vychovávání finančních poradců, ale prioritou je vychovat finanční podnikatele, kteří se budou umět dobře postarat o své týmy a předat jim své dovednosti. Proto je zásadní součástí konceptu manažerské a ředitelské vzdělávání, které pomáhají zajistit se svými teoretickými i praktickými znalostmi právě školitelé typu Roberta Stuchlíka.

Proč právě tito školitelé?

Zrovna Robert Stuchlík má jednu obrovskou přednost: je to jeden z mála externích školitelů, který dobře rozumí našemu byznysu. Ví, co to je strukturální společnost, skvěle naší firmu zná a ví tedy, jak fungujeme, a jak tomu způsob vzdělávání přizpůsobit. Já osobně s ním mám jen ty nejlepší zkušenosti.

68

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: