Vlastimil Nigrin: Jste náš největší hypoteční partner

Martin Vlnas, Monika Hájková | 20. 7. 2016 | Vstoupit do diskuze

„Do našich hypotečních sazeb se sice nezamilujete na první pohled, přesto máme největší tržní podíl. Naší přidanou hodnotou je skvělý servis, férovost a srozumitelnost našich rozhodnutí,“ říká v rozhovoru Vlastimil Nigrin, místopředseda představenstva Hypoteční banky a vrchní ředitel pro oblast obchody a klienti.

Jak se letos daří trhu a Hypoteční bance, budou znovu padat rekordy?
Když loni trh meziročně rostl o 20 procent, říkal jsem, že dál už to nepůjde. Avšak za první tři měsíce trh letošního roku opět vyskočil o dalších 14 procent. Meziroční nárůst je to pěkný, a u nás je to ještě o trochu víc. Vede se nám opravdu dobře.

Získáváte nové klienty, nebo rostete díky refinancování?
Podíl refinancování se, stejně jako loni, mírně snižuje. Původní sazby se totiž velmi přibližují sazbám současným, a klienti tak mají méně důvodů odcházet jinam. Navíc se na to banky více zaměřují. Mají lepší analýzy a programy. Klienty oslovují s větším předstihem. Stavět svůj obchodní model na refinancování tak může být pro poradce dost krátkozraké.

Proč je to podle vás krátkozraké?
Rozdíly mezi původními a současnými sazbami se budou neustále přibližovat, takže klient sice nějaké peníze ušetří, jenže další bude muset investovat do změny. Navíc banky teď daleko víc zohledňují loajalitu klienta. Zapomínat bychom neměli ani na chystanou regulaci, která pravděpodobně zasáhne do motivace poradců.

Podle vás už tedy nehrozí, že by člověk, který refinancuje, dostal od své banky horší sazbu než člověk z ulice?
Může se to stát, ale jen tehdy, jsou-li k tomu oprávněné důvody, například pokud má horší disciplínu při splácení. To samozřejmě zohledňujeme, ale obecně platí, že dlouhodobost našeho vztahu umíme ocenit.

Objem vaší produkce celkově roste. Jaký podíl na tom mají poradci Partners?
Stejně jako loni i za první čtvrtletí letošní roku vycházejí Partners jako náš největší partner – meziročně evidujeme nárůst o 26 procent. Myslím, že tuhle pozici si udržíme minimálně do konce roku.

Chystáte letos pro poradce nějaké novinky?
Vydali jsme se cestou zjednodušení nabídky. Chceme, aby naše produkty byly srozumitelnější a pochopitelnější. Poradci nenabízejí jen naše produkty, musí se vyznat i v nabídce ostatních bank a ukazuje se, že právě jednoduchost je naše plus. Proto chceme ve zjednodušování pokračovat i letos. Stále víc také spolupracujeme s ČSOB Pojišťovnou – nabízíme kombinaci našich úvěrů a jejich životních i neživotních produktů a tuhle nabídku bychom do budoucna rádi dále rozvíjeli.

V čem konkrétně jste produkty zjednodušili?
Snížili jsme počet základních produktů. Všichni vymýšlí nové kombinace s různým úročením, bonusy a malusy, ale ukazuje se, že jednodušší a srozumitelnější nabídka, ve které se vyzná poradce i jeho klient, je lepší pro všechny strany.

Jak velkou roli podle vás hraje servisní část, tedy jednoduchost produktu a snadná zpracovatelnost, a jakou váhu má úroková sazba?
Pro poradce bude důležitější servisní část. Mají zkušenost ze sjednávání předchozích úvěrů, proto vědí, že se jim vyplatí jít tam, kde odhadnou, jaký bude výsledek. Dost možná se jim stalo, že jim u konkurence nabídli zajímavější sazbu, ale ve finále úvěr nedopadl. Pro poradce to znamená nejen ztrátu času, ale taky důvěry v očích klienta. Nesmíme ale zapomínat, že klienti vše vnímají jinak – předchozí zkušenost většina z nich nemá, a proto se zajímají hlavně o sazbu a samotný proces sjednání hypotéky jako takový ignorují. Chápu to, z jejich pohledu je to přirozené. Do našich hypotečních sazeb se sice nezamilujete na první pohled, přesto máme největší tržní podíl. Naší přidanou hodnotou je právě servisní část a odhadnutelnost, jak bude celý proces postupovat.

Jak dlouho průměrně trvá schválení hypotéky od momentu, kdy poradce vyplní základní poptávku, a samozřejmě za předpokladu, že jde o bezproblémovou hypotéku?
Když máme všechny podklady k tomu, aby se schvalovalo a tisklo, jde zhruba o jeden týden. Jenže než se dostaneme do tohoto bodu, může to trvat mnohem déle. Velkou roli totiž hraje to, jakou nemovitost si klient vybral, zda je jeho rozhodnutí v souladu s tím, nač finančně stačí. Není to tedy jen o sesbírání všech podkladů. Důležité je také finalizovat klientovo rozhodnutí – kolik a na jak dlouho si půjčí – a spočítat, jaké další finanční produkty bude potřebovat.

Je vůbec možné přijít v oblasti hypoték s nějakou převratnou novinkou?
Dovedu si představit kombinaci hypotéky s jinými sofistikovanými finančními produkty. Pokud bychom s něčím takovým přišli, bylo by to dost okrajové. Velký byznys se totiž dělá v hlavním proudu. Hypotéky jsou dost složité samy o sobě a přidané produkty by je udělaly ještě složitější. Poradci by to možná ocenili, ale u hypotéky bych se držel zpátky.

Kdybyste si bral hypotéku, na jak dlouho byste si ji zafixoval?
Hypotéku mám s fixací na pět let. Hitem sezóny jsou teď sice sedmiletky, osobně bych se ale pořád držel pětileté fixace. Nabízíme třeba i desetileté, které se můžou v době, kdy se sazby drží rekordně nízko, zdát neodolatelné. Protože jsem ale v byznyse dlouho, vím, že v průběhu deseti let se může vyskytnout řada nečekaných životních situací, ať už dobrých, nebo zlých. Někdo například udělá výbornou kariéru a může splácet rychleji, než si původně myslel. Na druhou stranu může přijít třeba rozvod nebo zdravotní komplikace.

Nejste tak trochu sám proti sobě? Kdybyste doporučoval fixaci na deset let, pojistíte si klienta na spoustu let dopředu.
Když přemýšlíte, co může nastat na straně klienta, vrátí se vám to – klient vám věří. Kdybych se na to díval opravdu jen z pohledu banky, pak máte samozřejmě pravdu.

 

Vlastimil Nigrin (1964)
Místopředseda představenstva Hypoteční banky a vrchní ředitel pro oblast klienti a obchody

Profesní dráhu zahájil v Komerční bance, poté v letech 2002–2004 působil jako výkonný ředitel pro provoz a člen představenstva eBanky. V letech 2004–2006 řídil rozvojový projekt společnosti Home Credit Finance Bank v Moskvě, poté přešel do České spořitelny. V Hypoteční bance zastává funkci místopředsedy představenstva a vrchního ředitele pro oblast klienti a obchody. Je ženatý, má dvě děti. Má rád sport, především běhání a golf.

O Hypoteční bance
Hypoteční banka je specialistou na bydlení. Od roku 2007 je lídrem v oblasti nově poskytnutých hypotečních úvěrů a aktuálně u ní má 250 tisíc klientů hypotéky v celkovém objemu přes 230 mld. Kč.

Poslání Hypoteční banky zní „Pomáháme našim klientům bydlet“. Proto Hypoteční banka kromě řady dílčích sportovních, kulturních a dobročinných akcí letos již patnáctým rokem podporuje neziskovou organizaci SOS dětské vesničky, která umožňuje opuštěným dětem získat láskyplný domov.

 

75

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: