Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Investiční účet: Navenek jednoduchý, uvnitř robustní

Petr Bartoš | 24. 9. 2019 | Vstoupit do diskuze

Z termínu „Investiční účet“ se stalo něco jako zaklínadlo. Když se totiž poslední dobou řeší cokoliv kolem investic, dřív nebo později tuto magickou formulku někdo vyřkne. Co přesně tedy Investiční účet znamená, objasňuje Petr Bartoš.

Investiční účet: Navenek jednoduchý, uvnitř robustní

O Investičním účtu toho bylo napsáno i řečeno opravdu hodně. Zkusme teď naopak velmi stručně. Co je Investiční účet (IP/U) ve dvou větách?
Investiční účet je brutálně inovativní nástroj na zprostředkování investičních produktů, který v řadě oblastí přináší úplně nové věci. Ty nejzajímavější jsou: pro poradce super jednoduchá administrativa a zjednodušení tvorby portfolií a pro klienta svoboda v možnosti měnit svoje investice a hlavně zcela transparentní poplatková struktura fondů.

Zjednodušování administrativy není nikdy dost. Čeho konkrétně se týká?
S prodejem investic je dneska spojena celá řada úkonů – investiční dotazník, vyplnění smluv, eSL, předávací protokol atd. Investiční účet zavádí komplet „bezpapírový“ proces. Dotazník i smlouvy bude možné vyplnit i podepsat elektronicky, eSL nebudou potřeba vůbec, protože FiP řekne Prometeovi, jak portfolio daného klienta vypadá, a smlouvy se založí samy. Jo, a předávací protokol jsme zrušili úplně.

Veškerá činnost poradce tedy probíhá ve FiPu, zatímco klient akceptuje portfolio a všechny stěžejní dokumenty v mojePartners. Pokud poradce nechce klientovi tisknout výstup, na němž portfolio prezentuje, nepotřebuje ani jednu stránku papíru. Toto se týká nejen sjednání první investice, ale i následných navýšení, případně realokací či jiných úprav portfolia.

Komplet elektronický proces sjednání zní skutečně revolučně. Jak tedy bude prodej investic reálně probíhat? To už se poradce s klientem nemusí vidět?
Tak čistě teoreticky ne, ale nepředpokládáme, že budou klienti umírat touhou sjednávat si investice, a prezentace portfolia i poradko tak budou probíhat podobně jako doposud. Celý proces se snažíme udělat hodně flexibilní, aby každý poradce mohl nástroje používat tak, jak to jemu (či klientovi) nejvíce vyhovuje. Základní postup je nicméně tento:

  1. Poradce připraví pro klienta portfolio dle jeho přání a možností v novém investičním poradenství.
  2. FiP připraví poradci PDF produktových smluv, vyplní údaje klienta, vyplní ISINy na rámcovky, poradce vše zkontroluje.
  3. Součástí výstupu je vlastní smlouva na Investiční účet (pokud ji klient ještě nemá) i kalkulace poplatku, který má klient zaplatit, ať už jednorázově, nebo ve formě splátkového kalendáře.
  4. Kromě smluv a dokumentů FiP vygeneruje i obchodní/prezentační výstup pro klienta.
  5. Poradce pak typicky nad tímto výstupem portfolio prezentuje.
  6. Klient nakonec vše odklikne v mojePartners.
  7. Zbytek už se udělá sám. Klientovi přijde mail s platebními instrukcemi, u obchodních partnerů se mu založí smlouvy a ty se propíší i do Prometea/FiPu.
  8. Zbývá jediné – aby klient investoval. (úsměv)

Zmínil jste investiční poradenství. Jak souvisí investiční poradenství s IP/U?
Jak se to vezme. Na jednu stranu nijak, na druhou stranu úplně. (úsměv) Investiční účet je platforma na zprostředkování investic, takže teoreticky nezávislá věc. Ovšem v rámci Partners je sjednání investic s investičním poradenstvím spjato totálně. Součástí změn, které chystáme, je komplet nové investiční poradenství, jež je přímo naroubováno na proces IP/U. Poradce tedy vlastně ani nepozná, kdy kliká jedno a kdy druhé – vše je spojeno do jednoho nástroje, který udělá komplet vše od A do Z.

Investiční poradenství je v Partners hodně důležité a zároveň citlivé téma. Zmiňujete, že poradenství je nové. Co přesně se změnilo?
Vlastně skoro vše. Ze starého poradenství jsme nenechali kámen na kameni.

Upřímně, to asi většině poradců nebude znít jako dobrá zpráva. Je to aspoň změna k lepšímu? Můžete některé změny stručně popsat?
Tak jasně, že změna k lepšímu. Teda aspoň my jsme o tom hluboce přesvědčeni. (úsměv) Teď vážně. Změnil se celý koncept a celý popis by vyšel na samostatný článek. Nejpodstatnější ale je:

  1. sloučení pravidelek a jednorázů do jednoho nástroje,
  2. rozdělení profilu klienta na zkušenostní a postoj k riziku,
  3. posouzení „vhodnosti“ portfolia pro daného klienta na základě profilů zmíněných výše plus na základě horizontu jeho investičních cílů,
  4. opuštění (nespolehlivého) parametru SRRI a návrh portfolia na úrovni tříd aktiv a jejich zastoupení v celém portfoliu,
  5. investičními analytiky vybraná namixovaná portfolia, která lze jednoduše použít a upravit,
  6. výstup pro klienta, který je skvěle použitelný na prodej, ale zároveň splňuje všechny legislativní požadavky,
  7. a spousta dalších věcí.

Zní to hodně komplikovaně, ale kladli jsme obrovský důraz na intuitivnost uživatelského rozhraní. Aby se nové nástroje mohly použít jednoduše – na pár kliků, ale zároveň aby v tom šlo udělat opravdu (skoro) jakékoliv portfolio, které poradce chce. Snad se to podařilo. (úsměv)

Zní to skvěle. A teď neoblíbená otázka všech ajťáků. Kdy to bude?
Nové poradenství už vidělo pár desítek lidí, se kterými jsme celý nástroj testovali a sbírali zpětné vazby. Investiční účet zatím neviděl nikdo. Závisí to hodně i na obchodních partnerech. Je potřeba, aby s námi do té elektronické cesty šli, proto se mi termín špatně slibuje.

Sice to pak popřu, kdyby to náhodou nevyšlo, ale na konci září bychom chtěli pustit pilot s vybranými poradci. Tak nám držte palce! (úsměv)

Budu. A děkuji za rozhovor.

3

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: