Automobil je umělecké dílo i investice

Markéta Daxnerová | 6. 11. 2018 | Vstoupit do diskuze

Automobil považuje za vrchol lidského umu a obzvláště ho okouzlily historické vozy. I díky Partners se mohl Michal Vystrčko (VIP Consultant III) pustit do jejich sbírání a představit nám své unikátní kousky.

Automobil je umělecké dílo i investice

Jak jste se ke sbírání historických aut dostal?
Od malička mám slabost pro historickou techniku. Především to byla vždy železnice. I díky vlakům jsem se dostal ke svému prvnímu kousku. Když mi bylo asi šestnáct, měl jsem brigádu jako průvodčí parních výletních vlaků. Jeden z nich jel do Vojenského muzea Lešany, kde se každoročně pořádá slavnostní sraz vozidel Tatra a autobusů Škoda a Karosa. Tam jsem poprvé spatřil automobil Tatra 613 a řekl jsem si, že si ho jednou koupím. V devatenácti letech jsem si ho pořídil na spotřebitelský za necelých 50 000 Kč. Teprve postupem doby jsem zjistil, že takové auto není vhodné jako běžný dopravní prostředek a že náklady na provoz a údržbu takového stroje přesahují z daleka měřítka normálu. Rozhodl jsem se proto pro renovaci a přesunutí z každodenního provozu do sbírkového stavu. Díky práci v Partners (od roku 2008) jsem ji už nemusel financovat úvěrem a po jejím dokončení jsem pak začal sbírku rozšiřovat o další automobily.

Jaký nejzajímavější kousek vlastníte?
Kupodivu je to hned ten první. Jedná se o vládní automobil Tatra 613 z roku 1986. Vůz sloužil na Federálním ministerstvu vnitra ČSSR a má zvláštní výbavu. Bylo s ní vyrobeno jen okolo sto kusů, takže se jedná opravdu o sběratelský klenot. Určitě stojí za zmínku i Mercedes-Benz 560 SL z roku 1987. Jedná se o jeden z nejpopulárnějších roadsterů světa. V tomto modelu se ve své době proháněla Madonna, Andy Warhol, Truman Capote, Modern Talking a desítky dalších hvězd showbyznysu, politiky a podnikání. Tohle auto bylo v sedmdesátých a osmdesátých letech vizitkou úspěchu.

Tatra 613
Luxusní reprezentativní automobil určený jen pro vládnoucí garnituru a vedení strategických státních podniků zemí RVHP. Ukrývá mnoho technických lahůdek, především vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 3 498 ccm umístěný nad zadní nápravou. S výkonem 123 Kw se vůz lehce pohyboval maximální rychlostí 195 Km/h a z nuly na stovku zvládl při své váze 1 690 Kg za 11 vteřin.

Co pro vás auto obecně znamená a jakou roli hraje ve vašem podnikání?
Automobil je vrcholem lidského umu. Jedná se o snoubení nejlepšího designu, nejmodernějšího výzkumu a technologií. Neexistuje žádné umělecké dílo, ve kterém fungují všechny známé fyzikální veličiny, a zároveň vzbuzuje nekonečnou škálu emocí. Jde-li navíc o sběratelský automobil, máte v ruce velmi slušnou investici. Průměrné zhodnocení historických automobilů za posledních pět let je okolo 117 %, to znamená 23,4 % p.a. (zdroj: Knight Frank, Luxury Index). Neznám investici, která by přinášela takové potěšení a zisk zároveň. Do kanceláře a za klienty samozřejmě nemohu jezdit historickým automobilem, bylo by to nejen nákladné ale v dnešním provozu i poměrně nepohodlné a nebezpečné. Právě kvůli pohodlí a bezpečnosti se běžně pohybuji vozem Mercedes-Benz třídy E.

Mercedes-Benz 560 SL
Symbol úspěchu 70. a 80. let se s osmiválcem o objemu 5 547 cm3 vyvážel především do USA. Měl výkon skoro 300 koní a dokázal se rozjet na 245 km/h se zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Pořizovací cena byla astrální, v roce 1987 téměř $70 000 (pro srovnání: Ford Granada $4000, Porsche Carrera Turbo $53 000, BMW 730i L $46 000, Škoda Estelle Super: $600).

Jaké bylo vaše první auto?
Jednalo se o dědictví po babičce. Šlo o maličkatý Fiat Cinquecento z roku 1996. Na městský provoz dostačoval, ale na delší trasy byl nevyhovující. Jako každý ale mám na svůj první automobil kladné vzpomínky.

6

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: