Vyznáte se ve finanční gramotnosti? Staňte se lektorem

Soňa Straková, Hana Procházková | 11. 10. 2015 | Vstoupit do diskuze

Na 100 aktivních školitelů, 7 se zlatým certifikátem, 11 se stříbrným a 40 s bronzovým a proškoleno už 12 tisíc lidí. O čem je řeč? O projektu Den finanční gramotnosti (DFG), který slaví páté výročí od založení, a Škole finanční gramotnosti.

Do školy přijede lektor z Partners a žáky, ať více, či méně zkušené v oboru financí, proškolí. Výsledkem jsou vzdělaní studenti, kteří se vyznají v oboru a vědí, jak zacházet s penězi. Ano, takto funguje Škola finanční gramotnosti. A vzdělává i dospělé. Jak někteří lektoři fungují a proč se školení ve svém volném čase stále věnují? Na to jsme se zeptali Ivany Slezákové, Daniely Kočí a Jiřího Leska.

Ivana Slezáková (VIP I) pracuje celý život ve financích, nejdříve jako zaměstnanec a posledních 18 let má vlastní účetní firmu. „Setkala jsem se tak už s mnoha lidmi a vím moc dobře, jak neumí zacházet se svými penězi. To mě před čtyřmi roky přivedlo do Partners a následně ke Škole finanční gramotnosti,“ vysvětluje Slezáková.

Ivana Slezáková (vpravo) odškolila od roku 2012 více než 30 lekcí finanční gramotnosti.

Od roku 2012 tak odškolila více než 30 lekcí finanční gramotnosti a je držitelkou stříbrného certifikátu. „Na začátku a konci školního roku se obvykle věnuju školám, během roku pak dospělým. Přesto nejraději školím patnáctileté až šestnáctileté studenty, ti se totiž nebojí mít dotazy. Maturanti a dospěláci? Ti se neptají raději na nic,“ dodává Ivana Slezáková.

Novinka: školení z pohodlí domova

Den finanční gramotnosti připadá na 8. září a jde o unikátní projekt společnosti Partners. Škola finanční gramotnosti je s ním spojena. „Hlavním účelem DFG je edukace široké veřejnosti, zvyšování finanční gramotnosti a veřejná diskuze o problémech finanční negramotnosti obyvatel. Zároveň je cílem aktivně zvyšovat finanční gramotnost obyvatel formou publikační a publicistické činnosti a formou veřejných přednášek Školy finanční gramotnosti ve spolupráci s dalšími partnerskými subjekty,“ říká organizátorka projektu Den finanční gramotnosti Hana Procházková.

Projekt letos slaví páté výročí a letošní novinkou je nový způsob certifikace poradce. „Zájemci se mohli stát lektorem až po absolvování semináře, který měl omezenou kapacitu a pořádal se pouze dvakrát do roka. Nyní je možné školení absolvovat z pohodlí kanceláře nebo svého domova,“ upozorňuje Procházková.

Výukový hodinový webcast připravila organizátorka projektu a lektor Jan Peša a je ke zhlédnutí ZDE.

Daniela Kočí učí na pěti školách

Podle počtu odškolených lekcí mohou školitelé získat certifikát školitele finanční gramotnosti v několika hodnotách: bronzový za 10 odškolených lekcí, stříbrný za 30, zlatý za 50, platinový za 100 a diamantový za 150 odškolených lekcí.

Držitelkou zlatého certifikátu je Daniela Kočí (M1). „Chtěla jsem dělat něco, co pomůže lidem v myšlení a zacházení s penězi, a také něco předávat mladé generaci,“ vyjmenovává důvody, proč se stala lektorkou finanční gramotnosti.

Dnes učí na pěti školách, třech základních – sedmou, osmou a devátou třídu – a dvou středních školách. Během výuky se už setkala s řadou více či méně vzdělaných žáků. „Jednou jsem mimořádně učila pátou třídu, tak se mě jeden chlapec zeptal, zda bankomaty peníze uvnitř tisknou nebo zda paní v bance vydá rodičům ty samé peníze, které si tam před časem uschovali. Rozdíly jsou u žáků obrovské, jeden páťák třeba přesně věděl, co je daňové přiznání, a dokonce se mi snažil vysvětlit, jak je potřeba nepřiznávat daně,“ vzpomíná na zajímavé situace.

Výuku na školách si i tak pochvaluje. Oblíbenou má ZŠ Fryčovickou na Proseku a Kuncovu ve Stodůlkách v Praze. Přiznává ale, že měla na všech „svých“ základních a středních školách štěstí na žáky, její výuku přijímají s nadšením a předmět finanční gramotnost je baví. To potvrzují i zpětné vazby žáků:

„Kurz byl velice přínosný do mého budoucího života. Takové programy by se měly zařazovat na každé škole. Informace byly podány adekvátně našemu věku a znalostem.

Povídání paní Kočí probělo v přátelském duchu, takže to byl příjemně strávený čas. Za užitečné rady bych chtěla paní Kočí poděkovat.

 

Jiří Lesk raději školí, než řeší složité situace

Vzdělávat lidi je mnohem lepší než léčit často již velmi obtížně řešitelné situace, to tvrdí školitel se stříbrným certifikátem Jiří Lesk (SC III) a je to i důvod, proč se rozhodl stát se lektorem a předávat znalosti. „Většina školení vzniká přes osobní kontakt, nejraději vyučuji základní hospodaření s financemi, ale samozřejmě mám rád všechna témata,“ říká Lesk a vypráví jeden ze zážitků: „Zažil jsem krásný pocit, když jsem se dozvěděl, že se některým žákům zlepšil prospěch, protože si začali uvědomovat svou budoucnost, a na čem závisí.“

Chcete se stát lektorem finanční gramotnosti? Pusťte si úvodní výukové video z pohodlí domova nebo kanceláře. 

Jak se stát lektorem finanční gramotnosti

  1. Shlédnout prezentační webcast (na Jsmepartners.cz)/nastudovat si prezentaci (na wiki)
  2. Vyplnit anketní test v Prometeovi (Certifikace lektora DFG) – je povolena maximálně 1 chybná odpověď
  3. Stáhnout si certifikát z Prometea (Data – Poradce – Certifikace)
  4. Zaregistrovat se a dále pracovat (vypisovat školení) v systému pro školitele – www.denfinancnigramotnosti.cz (Pro školitele)
111

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: