Bankovnictví za 10 let

Partners | 14. 3. 2017 | Vstoupit do diskuze

Už třetím rokem působí v České Spořitelně skupina lidí, kterým se říká „digitální pankáči“.Na čem pracují? Jak fungují? A hlavně, jak bude vypadat bankovnictví za 10 let? Na to všechno jsme se ptali jednoho z inovátorů, Stanislava Gálika.

Pojďme rovnou k tomu nejpodstatnějšímu – Jak bude vypadat bankovnictví za 10 let?

Určitě jinak než dnes. Pořád bude existovat hotovost a pořád budou existovat kamenné pobočky. Tam velké změny nečekejte. Výrazné změny ale očekávejte v digitální interakci. Určitě budete mít všechny bankovní služby v mobilu nebo v jiném všudypřítomném zařízení. Placení bude probíhat bez toho, aby jste stáli ve frontě. Budete mít jednu aplikaci, která bude spravovat vaše finance na základě umělé inteligence, big data analýz a samozřejmě vašich vlastních preferencí.

Tak začněme od začátku. Popište mi jak malému dítěti, jak bude vypadat banka za 10 let.

Banka jako budova bude vypadat pořád víceméně stejně. Vy jenom budete do ní chodit mnohem méně. Vaše banka bude v mobilu. Lépe řečeno, vaše banky, investiční makléři, pojišťováci – ti všichni budou ve vašem mobilu. S největší pravděpodobností budou dokonce v jediné aplikaci.

banka za 10 let

To si moc neumím představit. Jak to bude fungovat?

Jednoduše. Představte si aplikaci, která se stará o správu vašich financí. Je prostředníkem mezi vámi a mezi všemi finančními institucemi na trhu. Této aplikaci povolíte spravovat vaše finance podle preferencí, které ji řeknete. Například, že chcete část peněz spořit, část s rizikem investovat, část mít nonstop k dispozici. Tato aplikace bude následně přehazovat peníze mezi různými institucemi přesně podle toho, co se vám nejvíce vyplatí. Někde se zvedne úrok na běžném účtu o 0,01 % a aplikace to vyhodnotí jako bezpečný krok - hned tam peníze přesune. Samozřejmě počítejte s tím, že na pozadí bude běžet enormně komplikované analýzy. Cíl bude ale jediný – absolutní spokojenost uživatele a absolutně žádné starosti. Nebudeme řešit, jestli máme spořák ve Spořce a běžný účet v KB. Jednoduše víme, že všechny peníze jsou různě diverzifikované podle nastavení a hotovo.

Zní to trochu jako utopie. Opravdu myslíte, že takto budou lidé přistupovat k penězům?

Určitě ne všichni a určitě ne hned. Do 10 let to bude ale nejvýraznější posun, který můžeme očekávat.

A jak to bude s tím NEplacením v obchodech?

Naše děti se jednou budou divit fotkám a videím, kde uvidí stát lidi u pokladny. Nebudou rozumět, proč jsme stáli dlouhé minuty ve frontě jenom proto, abychom zaplatili. Dnes už máme všechny technologie na to, abychom do obchodu přišli, vzali co potřebovali a odešli. Platba se už zprocesuje úplně sama a nám do digitální peněženky dorazí pouze účet a poděkování za nákup.

A na tomhle všem pracují digitální pankáči v České spořitelně? 

Digitální pankáči pracují na všem, co k tomu směřuje. Je pravda, že Spořka nepůsobí na první pohled jako nejinovativnější banka na světě. Ale je to dané tím, že je obrovská a taky obrovsky regulovaná banka. V jejích útrobách ale pracujeme na věcech, které budoucnost naši práce s penězi skutečně výrazně změní.

kdo na tom všem pracuje

Proč si říkáte pankáči?

Právě proto, že děláme věci, které jdou proti starým pořádkům. Kdybychom totiž dělali věci tak, jak se dělaly doteď, tak je jenom otázka času, kdy budou současné největší banky minulostí.

Musím přiznat, že je celkem překvapením, že taková pozice v rámci Spořitelny existuje.

My si tak sice říkáme a navenek vystupujeme, ale v realitě se naše oddělení jmenuje „Pokročilé technologie a prototypy“. Pankáčství je náš mindset, technologie a prototypy jsou naší prací.

A na co se tedy můžeme těšit v nejbližší době?

Já pevně věřím, že hlavně na revoluční digitální peněženku a na hodně pokrokové elektronické bankovnictví.

7

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: