Rzeczpospolita Partners

Jakub Zeman, Petr Borkovec | 7. 5. 2012 | Vstoupit do diskuze

Společnost Partners vůbec poprvé v historii překračuje hranice České republiky a dobývá nový trh. Přesně pět let poté, co jsme zahájili revoluci na české finančněporadenské scéně, míří hledáček naší firmy na Polsko, stát s bezmála čtyřiceti miliony obyvatel, kterým dosud chyběla možnost využívat komplexní, objektivní a nezávislé poradenské služby.

Proč právě Polsko?

První impuls, který předznamenal rozšíření působnosti společnosti Partners za hranice České republiky, dal Petr Borkovec již v srpnu 2008. „Vytvořil jsem tehdy podkladový materiál k analýze finančněporadenského trhu Polska, Maďarska, Bulharska a Rumunska a oslovil hlavní strategické partnery s možností spolupráce i v dalších zemích a prosbou o zajištění základních informací o uvedených trzích,“ říká Petr Borkovec. Přestože byl v té době český trh jednoznačnou prioritou a i nadále má obrovský potenciál pro byznys i růst, podle Petra Borkovce existují hned tři důležité skutečnosti, které mluví pro expanzi. „Vynaložili jsme obrovské investice času a peněz do zázemí, IT nástrojů a procesů a já si říkal, že je strašná škoda, že to vše můžeme využít pouze pro 10 milionů lidí, v důsledku čehož efektivita našich investic a možností není taková, jaká by mohla být. Ředitelé a manažeři Partners jsou navíc nositeli obrovského know-how a byla by škoda, kdyby své vize a zkušenosti nemohli dále rozvíjet. Petr Borkovec navíc zmiňuje i jeden pragmatičtější důvod: „Plánujeme vstup na burzu a je třeba přiznat si tvrdou realitu, že pouze poradenství a zprostředkování finančních produktů v tak malé zemičce, jako je Česko, opravdu není ideálním předpokladem k úspěšné první veřejné nabídce akcií.“

Vylučovací metoda

Maďarsko a Bulharsko bylo ze seznamu vyškrtnuto takřka ihned. „Maďarsko je příliš malé a společnost Broker Net je tam příliš silná a v Bulharsku bychom museli vytvořit ještě speciální kariérový stupeň s pořádnou rozdílovou provizí pro jejich mafii,“ směje se Petr Borkovec. Postupem času vykrystalizovali dva vhodní kandidáti: Polsko a Rumunsko. „Zdálo se, že Rumunsko s 20 miliony obyvateli koncentrovanými do dvou silných průmyslových oblastí, zní jako dobrý nápad. Pro Rumunsko mluvila také skutečnost, že tamní trh je zhruba na stejné úrovni, na jaké byl ten český před deseti a možná i více lety. Polsko na druhou stranu budilo v mnoha ohledech respekt – velikost, životní úroveň podobná jako v Česku a v neposlední řadě také fakt, že konkurenční společnosti OVB ani AWD se tam nijak zásadně neprosadily.“ Velmi brzy se však ukázalo, že rumunský trh je až příliš pozadu za tím českým. „Nejsme ochotni měnit model našeho podnikání a přístup ke klientům jen kvůli zisku a obratu. Abychom v Rumunsku uspěli, musela by být naše expanze opravdu agresivní a to není náš styl,“ vysvětluje Petr Borkovec. „Došli jsme tak k východisku, že na rozdíl od OVB nebudeme vyhledávat země s nízkou finanční gramotností a vznikajícím finančním trhem a konkurencí, ale naopak země, které již dosáhly určité úrovně, kde můžeme naši finanční službu nabízet přinejmenším na stejné úrovni, jako v České republice.“

Iniciativa vzešla ze severní Moravy

Na začátku roku 2010 zadali Partners základní analýzu Polska jako možné destinace pro budoucí expanzi. „Vážně jsem možnost expanze do Polska začal brát až na přelomu let 2010 a 2011, kdy byl hodně slyšet zájem manažerů ze severu Moravy,“ vysvětluje Petr Borkovec. „Do mého rozhodování navíc přinesla silný impuls čerstvě povýšená Team manažerka Ingrid Ramiková, která ovládá polštinu, je rozená budovatelka, má v Polsku spoustu kontaktů a je dostatečně šílená, abych věřil, že projekt může vyjít.“ V červenci loňského roku se Ingrid Ramiková vzdala kariéry v Partners ČR a začala se naplno věnovat budování sítě v Polsku. „Dohoda zní, že bude šéfem sítě v Polsku a placena bude až z obratu sítě – tedy už osm měsíců je bez příjmu, pouze s náklady a velkými vizemi.“ První výsledky kroku do neznáma přinesl prosinec loňského roku, kdy Ingrid Ramiková s pomocí polských manažerů začala budovat síť. Prvního semináře Open Info se v Katowicích zúčastnilo přes sto uchazečů o práci ve finančněporadenské branži pod tyrkysovou vlajkou.

Podrobné informace o expanzi Partners do Polska naleznete v jarním vydání magazínu JsmePartners.

95

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: