Finanční gramotnost? Sem s ní!

Jakub Zeman | 27. 11. 2012 | Vstoupit do diskuze

Poradci a manažeři Partners, kteří se rozhodli stát školiteli finanční gramotnosti, mají plné ruce práce. Ukazuje se, že hlad českých škol po praktické výuce základů financí je v dobách recese obrovský. Tak například Consultantka Hana LUKŠOVÁ má na svém kontě již deset odškolených lekcí finanční gramotnosti. Navíc, jak sama potvrzuje, semináře jí nepřímo otevírají cestu k novým byznysovým příležitostem.

Je nevlídné listopadové ráno a v gymnáziu Elišky Krásnohorské v Praze začíná vyučování. V učebně fyziky tentokrát nebudeme probírat Archimédův zákon, zato však zabrousíme do reality všedního života. Profesorka (a poradkyně Partners v jedné osobě) Hana Lukšová totiž zahajuje další ze svých seminářů finanční gramotnosti. Žáci mají slušnou průpravu z předchozích lekcí. Chápou rozdíly mezi aktivy a pasivy, vědí, jak se liší kreditka od platební karty. V rámci dnešní hodiny věnované finančním produktům budou mimo jiné odhalovat marketingové fígle supermarketů, na které lecjaký finanční negramota snadno skočí, a kvůli vábivému obsahu regálů je ochoten se i zadlužit.

„Původním povoláním jsem učitelka matematiky,“ vysvětluje Hana Lukšová. „Z praxe vím, že se na školách vyučuje finanční matematika, školy mají možnost zařadit finanční gramotnost do výuky, ale učitelé jsou samouci. Ředitelé jsou proto rádi, že jim toto ožehavé téma odškolí profesionál.“

Zkušenost Hany Lukšové vypovídá o tom, jak velká je na českých školách poptávka po kvalitní výuce „praktické“ matematiky. „Nejdříve jsem napsala řediteli na gymnázium, kde učím, a protože velice dobře vycházím i s ředitelkou základní školy, kam chodí můj mladší syn, oslovila jsem i jí. V obou případech byli z mého návrhu školit finanční gramotnost nadšení. A protože bydlím v Praze na Jižním Městě, poslala jsem e-maily na zdejší základní školy a na další školy v Praze 4. Překvapilo mě, že už druhý den jsem měla od většiny škol kladné ohlasy. Se zástupci škol jsem si domluvila schůzky, šla se k nim představit a domluvit termíny.“

Podle Lukšové mají takto prakticky zaměřené semináře u dětí úspěch. „Mám dobré zpětné vazby, děti se po seminářích ptaly na další věci, bylo vidět, že je to zajímá.“ Netradiční obsah seminářů zpravidla neunikne pozornosti ani samotných učitelů. „V tomto ohledu jsou školení finanční gramotnosti přínosná i z byznysového hlediska. Stává se mi, že se do třídy přijdou podívat i další učitelé – koneckonců sama to ředitelům nabízím. Většinou pak po hodině přijdou a sami říkají, že jsou rádi, že se i oni dozvěděli něco nového. S několika učiteli jsem si již domluvila schůzky, mám dokonce nabídky na školení učitelů,“ dodává.

A jaké rady má Hana Lukšová pro ostatní školitele? „Řídím se podle zásady, že méně je někdy více. Určitě nedoporučuju zabíhat do přílišných podrobností. Je optimální, když mají děti v ruce nějaké materiály. Stáhla jsem si proto z Prometea pomůcky a při semináři je používám. Pokud něco nevíte, klidně to přiznejte – podstatné je ale to, aby prostor dostaly samy děti.“

75

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: