David Rojko: Z Reuters do financí

Jakub Zeman | 1. 2. 2013 | Vstoupit do diskuze

Dalším frašízantem ve službách Partners se stal David ROJKO, někdejší regionální ředitel agentury Reuters. Jaká byla jeho cesta ze zpravodajství do světa financí?

David Rojko a Petr Borkovec během otevření první pražské franšízy.

Uhříněveský Partners Market byl otevřen na začátku ledna. Jak hodnotíte první měsíc provozu?

Momentálně probíhá zkušební provoz. Narážíme na řadu problémů vyplývající z neznalosti bankovního systému Eurosig, který má k intuitivnímu ovládání více než daleko. Také nám chybí zkušenosti s provozními věcmi a reportingem což je mimo jiné prostor kde má UniCredit Bank dost prostoru ke zlepšování. Dost mi to celé připomíná styl „hoďte ho do vody, a když doplave ke břehu, tak ho vezmeme do party“. Já a mí koncipienti jsme sice byli zaškoleni v používání interních systémů UniCredit Bank, ale praxe se od teorie trochu liší. Leccos musíme řešit za pochodu. A vzhledem k tomu, že řada věcí je mimo naše rozhodovací pravomoci, není možné je vyřešit ze dne na den. Servis zatím poskytujeme takřka výhradně našim známým, kteří vědí, že teprve začínáme, a jsou proto shovívaví k případným nedostatkům. Nejprve se totiž musíme vše naučit, vypilovat detaily a pak teprve budeme cílit na klienty „z ulice“. A tam musíme být již stoprocentní.

Jak jste se vlastně stal franšízantem?

Několik let jsem působil jako ředitel agentury Reuters a od roku 2008 Thomson Reuters pro Polsko, Česko a Slovensko. Tím jsem v podstatě vyčerpal možnosti dalšího kariérního růstu, protože jsem neměl zájem se stěhovat někam do Moskvy nebo do Frankfurtu. A když jsem přemýšlel, co dál, začal jsem koketovat s možností, že bych se dal na podnikání.

Z šéfa zpravodajské agentury do financí - není to trochu zvláštní?

Agenturu Reuters má většina lidí zafixovanou jako zpravodajský servis pro média. V reálu však tato služba představuje jen mizivé procento z celkového obratu agentury. Gró firmy spočívá v prodeji dat finančním institucím, ať už jde o kurzy měn, růst ceny komodit, nebo vývoj hodnoty akcií. V praxi to znamená, že se denně setkáváte s lidmi, kteří působí ve financích, zejména v investičním bankovnictví a treasury. Za svého působení v Reuters jsem se přátelil s celou řadou osobností v bankovním sektoru, mimo jiné i se současným náměstkem ministra financí Radkem Urbanem, který také přijal mé pozvání na otevření uhříněveské franšízy. Ale až golfový zájezd a rozhovor s představiteli UniCredit Bank, kteří vymýšleli podobu franšíz, mě přivedl na myšlenku, že bych se mohl stát franšízantem  jedné z poboček UniCredit Express.

A proč to tenkrát nevyšlo?

Usiloval jsem o otevření pobočky v Uhříněvsi, ale UniCredit  jednak nechtěl pražské lokality a navíc už tenkrát měl pobočku Express v Říčanech, nedaleko odtud. Proto moji žádost zamítli. Pak jsem ale zjistil, že bych své plány mohl realizovat prostřednictvím společnosti Partners.

Vaše franšíza je prvním Partners Marketem na území hlavního města. Proč jste se rozhodl otevřít ji právě v Uhříněvsi?

V Uhříněvsi žiji čtrnáct let a s místními obyvateli se dost dobře znám. Současně jsem měl štěstí, že se přímo na náměstí uvolnilo místo, kam se pobočka vyloženě hodí.  A protože Uhříněves je centrem pro Prahu 22, kde je patnáct tisíc lidí odkázáno na jednu jedinou pobočku ČS, rozhodl jsem se celkem rychle. Jak byste jednali vy, když byste zjistil, že v nejbližším okolí je k dispozici pouze jediná bankovní pobočka, kde jakékoliv vyřizování přináší sebou nutnost trávit dlouhé chvíle ve frontě, ať už kvůli čekání na výplatu dividendy, nebo kvůli obyčejnému výběru z bankomatu? Už se těším, až se oteplí a já se vydám naproti, a před sídlem konkurence budu rozdávat růže a úsměvy…

83

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: