Služby zaměřené pouze na profit jsou nasměrované k záhubě

Markéta Daxnerová | 1. 8. 2016 | Vstoupit do diskuze

Vystoupení Michala Šmídy na poslední SMC konferenci Partners vyvolalo nadšené reakce. Prezentoval svůj projekt Twisto, ve kterém máme čtvrtinový podíl, a představil dva nové produkty v rámci banky budoucnosti. Proč si vybral právě nás, co ho přivedlo k podnikání a proč je důležité v mládí riskovat?

Michale, na poslední strategické manažerské konferenci Partners jste prezentoval Twisto a jeho dva nové produkty, které zaznamenaly velký ohlas. O co konkrétně šlo?
Twisto se historicky zaměřovalo na zjednodušování nakupování online a s příchodem Petra (Borkovce) a Partners, jako investora, společně budujeme vizi zjednodušení všech plateb na každodenní bázi. První offline produkt, který teď budeme spouštět, je platba složenek a faktur. Jak to funguje? Přijde vám jakákoliv faktura, ať už e-mailem, nebo fyzicky, a náš klient tu fakturu buď vyfotí, nebo nám ji přepošle e-mailem. My za klienta fakturu včas zaplatíme a následně nám dotyčný na konci měsíce zaplatí souhrnně za všechny své nákupy. Důvod, proč to děláme, je, že víme, jak bolestné je pro spoustu lidí platit faktury, ať už z pohledu toho, že jim odchází peníze z účtu, který na to musí mít, nebo komplikovaného přístupu do internetového bankovnictví. Já třeba neustále zapomínám heslo a pak se ještě musím přihlašovat přes telefon, protože je tam 3D security kód. Nikdy tak neplatím účty včas. Pro mě osobně je to tedy super služba.

Druhý klíčový produkt, na kterém pracujeme, je Twisto bezpečná karta. Proč je ta karta bezpečná? Za prvé, není napojená na bankovní účet, což je u běžné karty standard. Když platím v zahraničí nebo vybírám z bankomatu, tak se vždycky bojím, aby se s kartou něco nestalo a někdo se k mým penězům nedostal. Twisto karta je ale úplně separátní od mých peněz v bance. Druhá věc je, že dnes většinu transakcí vidím až po dvou dnech na svém účtu. Vůbec tedy nevím, kolik peněz vlastně mám. S Twisto kartou ale každou platbu uvidím okamžitě ve své platební aplikaci. Mám absolutní přehled, kde a za co utrácím. Další věc je, že současné internetové bankovnictví je nepřehledné. My klientům dáme krásný, srozumitelně zpracovaný přehled. Na první pohled uvidí, kolik utrácí za jídlo, auto, bydlení, aktivity s kamarády… Další výhodou jsou platby v zahraničí. Dnes při nich dostanu ten nejhorší možný kurz. S Twisto kartou ale naopak budu mít garantovaný ten nejlepší kurz na trhu. Ušetřím tak 2 až 3 procenta u každé platby.

Partners jsou jedním z vašich investorů a mají být exkluzivním distributorem obou produktů. Co si od této spolupráce slibujete?
Partners mají dneska největší distribuční síť poradců, která je sama o sobě velmi kvalitní. Potkal jsem se i s ostatními poradci, ale ti mě nepřesvědčili. Další důležitá věc spočívá v tom, že sdílíte naši vizi a spolupracujete s námi na tvorbě produktů. A v neposlední řadě dokážete komplexní finanční produkty komunikovat velice jednoduše a srozumitelně, což se od vás učíme. Je to pro nás osvěžení a velká pomoc z vaší strany.

Pokud byste se měl vžít do role finančního poradce Partners, jak byste váš balíček služeb prezentoval klientům?
Pro mě to je, pokud chceš mít absolutní kontrolu nad svými výdaji, chceš platit jednoduše a snadně a taky tě nebaví se pořád logovat do banky, tak si stáhni Twisto platební aplikaci, protože ta platí všechno za tebe, zjednoduší ti každodenní život, férově financuje tvoje každodenní výlohy a dává ti jasný přehled, kde a za co utrácíš.

Pro koho je vaše služba určená?
Dnešní klienti, co se týká demografie, jsou z menšího města, je to žena nakupující na internetu. U našich nových služeb si myslím, že zasáhneme takřka všechny, kteří kdy použili e-mail nebo platební kartu. Oslovíme takřka kohokoliv, komu nevyhovují tradiční bankovní systémy. To spektrum je široké, mladí, starší, v podstatě kdokoliv. Platebních karet je v Česku 12 milionů, více než populace, takže každý má v průměru 2 nebo 3 a my chceme být ta primární, se kterou klient platí každý den.

Jak nápad s odloženými platbami vznikl? Inspirovali jste se v zahraničí?
Ano, inspirovali jsme se v zahraničí. Ve Švédsku funguje podobný model v online platbách od velmi úspěšné firmy Klarna, která za klienta zaplatí a po dodávce zboží následně klient zaplatí jí. Náš princip služby je obdobný, ale šli jsme ještě o trochu dál ve zjednodušení platby a fungujeme na jeden klik. Postupně také přidáváme další unikátní produkty na bázi chytrého kreditu, kdy klientovi dáme peníze na nákupy bez úroků a on nám potom zaplatí na konci měsíce, takže agregujeme všechny jeho platby.

Zda dotyčnému můžete peníze poskytnout, zjišťujete pomocí svého unikátního skóringového modelu Nikita. Jak to vlastně funguje?
Na rozdíl od banky, s námi trvá celý proces hodnocení jednu sekundu a unikátní je, že se nedíváme jako banka na deset až patnáct faktorů, ale sledujeme jich 200. Máme holistický pohled na klienta. Díváme se, co je zač, jaký je jeho příběh. Pro získání těchto informací nám stačí jméno, příjmení, adresa a e-mail. My následně ze všech faktorů poskládáme obrázek bonity klienta. Sledujeme například, z jakého je zákazník regionu a jak tam dopadají volby. To je jedna oblast faktorů. V další sledujeme, jaké dotyčný používá zařízení, jestli je to MacBook, nebo standardní PC, iPhone, nebo Android. Kdybyste v bance řekli, já mám MacBooka, půjčte mi peníze, tak by se vám asi vysmáli, ale pro nás to je důležitý faktor. Poznáme z něj, k jakým sociálním skupinám se klient řadí, a odhadujeme jeho bonitu. Takových kritérií je tam spousta a na jejich základě klienty rozřazujeme. Důležité je, že Nikita se stále učí, tudíž po každé transakci je chytřejší a chytřejší. O Nikitu projevily zájem už i české banky, nyní testujeme s ČSOB nebo například Alza.cz používá Nikitu ke schvalování operativního leasingu na telefony iPhone.

Jak komplikované bylo rozjet start-up v oblasti financí?
Bylo to hodně těžké, co se týká skepse zákazníků, protože český zákazník je poměrně konzervativní a za každou věcí vidí kulišárnu. Říká si, to zní moc dobře, tam musí být nějaký háček, ale ten háček u nás není. Nejdůležitější tedy bylo komunikovat klientovi: „Nemusíš se bát, my ti chceme zjednodušit život, usnadnit nakupování a chceme tě férově financovat.“ K dnešnímu dni nás využilo 150 tisíc klientů, což už je poměrně silná základna, která nás validuje vůči dalším klientům.

Vystudoval jste prestižní zahraniční školy a působil v přední londýnské bance Barclays. Vydělával jste velké peníze… Co vás přivedlo k podnikání v Česku?
Myslel jsem si, že peníze se budou rovnat materiálním věcem a těm se rovná štěstí, ale zjistil jsem, že to tak není. Uvědomil jsem si, že peníze nejsou všechno. Když strávíte 20 hodin v práci, tak máte sice hodně peněz, ale vůbec si je neužíváte a nedělají vás svobodnějším. Když jsem taky mluvil s lidmi v managementu banky, tak se mi zdálo, že žijí ve zlaté kleci. Mají drahé školy, drahé hypotéky a hodně z nich říká: „Měl jsem na sebe vzít za mlada riziko a začít svůj byznys.“ Většina z nich to neudělala a já jsem se nechtěl dostat do té samé fáze. Chtěl jsem vybudovat něco vlastního, co bude dávat smysl jak klientům, tak mně samotnému. 

Jak vás ovlivnilo to, že váš otec je úspěšný byznysmen?
Táta byl pro mě vždycky velký vzor, jednak protože je úspěšný a jednak protože má velice silné morální hodnoty. Spousta lidí se po revoluci hnala opravdu jen za penězi a velkým profitem, otec byl ale v tomhle jiný. Vždycky budoval firmy s dlouhodobým horizontem a přidanou hodnotou. Byl loajální, nepodrážel lidi, nepálil mosty…

Co vás podnikání naučilo?
Naučilo mě toho spoustu. Udělal jsem chyby a další ještě udělám, ale můžu se z nich poučit. Posouvají mě dál. Mám tady 25 lidí z různých oblastí, ať už je to IT, obchod, marketing, nebo PR, a musel jsem se naučit jednat s každým jinak, protože v jednotlivých odvětvích jsou ti lidé hodně odlišní. Co už jsem měl z banky a co někdy čekám od svých lidí, a ne vždycky to jde, je pracovat spoustu hodin denně. Klíčové je také být organizovaný a maximálně flexibilní, protože změny se dějí a naše firma je sama o sobě dynamická a směr musíme měnit poměrně rychle.

Kdo Twisto vlastně dnes tvoří? Jaké lidi máte v týmu?
Mladé. Průměr mámě nějakých 24 let. Všichni jsme blázni do toho, co děláme. Extrémně zapálení. Jsme taky hodně spjatí. Tykáme si, nemáme hierarchii, nehraju si na šéfa. Nemáme žádná oddělení, ředitele divizí… Je tu hodně energie, spoustu legrace a makáme.

Jak jste se dali dohromady?
Na začátku pro mě bylo klíčové sestavit produktový a vývojový tým, který by vytvořil beta verzi produktu. Tenkrát nám pomohl náš další investor, společnost Miton, který mě seznámil s Lukášem (Hurychem) a Viktorem (Stískalou), kteří vedli sami úspěšnou firmu, a my jsme je nadchli myšlenkou měnit online platby. To byli klíčoví lidé a další jsme pak oslovovali přes LinkedIn. Našli jsme tam šéfa risku, který pracoval šest let v České spořitelně a už z toho byl v té době frustrovaný. Honza Daněček byl zase obchodní manažer v Centrum.cz a šel do toho s námi, protože ho oslovila naše vize. Důležité tedy byly známosti, LinkedIn a smysluplná idea.

Máte v podnikání nějaký sen, kterého chcete dosáhnout?
Dívám se hodně mikropohledem. Tento rok chci uvést na trh zmíněné dva nové produkty, skvěle je odkomunikovat a skrze partnerskou síť dostat mezi co nejvíce lidí. Neplánuju, že firmu za dva roky  s profitem prodám, ale mám vizi, že budeme vytvářet super produkty. Mým snem je rozjet to skvěle tady v Česku a pak expandovat do zahraničí a stát se vyzyvatelem bank v celé střední a východní Evropě.

 

Michal Šmída
CEO a zakladatel Twisto.cz

Vystudoval univerzitu King’s College v Londýně. Už ve druhém ročníku začal pracovat v prestižní investiční bance Barclays Capital. Později přesídlil do Erste Bank, ale rozhodl se raději věnovat vlastním projektům. V České republice rozjížděl nejprve balíkomaty Kouzelná almara, dnes řídí fin-tech start-up Twisto.cz. Ten nabízí klientům internetových obchodů odložené platby až na dobu, kdy budou mít zboží reálně v ruce. Ve spolupráci s Partners nyní vstupuje i do oblasti offline plateb a v nejbližší době uvede na trh Twisto bezpečnou kartu a službu v oblasti plateb složenek a faktur.

Osobní motto:
„Radši budu litovat věcí, co jsem udělal, než věcí, co jsem neudělal.“

81

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: