Každý z mých manažerů je v něčem lepší než já

Jan Majer | 23. 10. 2007 | Vstoupit do diskuze

Dne 1. října 2007 byl Karel Maroušek povýšen do ředitelské pozice Director D1. Při té příležitosti jsme Karla požádali o návod, jak zdolat takový vrchol.

Karle, stal jste se historicky prvním manažerem Partners, který byl povýšen do ředitelské pozice. Jak dlouho vám trvala cesta nahoru? V oboru se pohybuji od prosince 2003, tedy necelé čtyři roky. Tehdy jsem ještě studoval zde v Praze na VŠE, a to druhým semestrem. Začínal jsem tedy, tak jako mnozí jiní, při studiu. Následná konfrontace teorie ve škole a praxe ve finančním poradenství nakonec vyústila v to, že jsem školu po třetím semestru opustil. Důvodem nebyla práce, ale má nespokojenost s fungováním VŠE. Od května 2004 se tedy věnuji finančnímu poradenství naplno.

Kolik vám je a odkud jste? Narodil jsem se 13. srpna 1982 (ano, byl to pátek:-). Vyrůstal jsem v Polevsku, což je malá vesnička u Nového Boru na severu ČR. Momentálně bydlím v Dolních Chabrech, ve vlastním bytě, který jsem koupil zhruba před dvěma roky. Lokalita je to podle mého názoru ideální. Prostředí je téměř vesnické, což mám rád, přesto to mám do kaceláře autem max 20 minut.

Můžete nám představit váš tým? Náš tým čítá dnes něco přes 90 spolupracovníků, z nichž asi 15 jsem přivedl do firmy osobně. Zbytek je práce mých kolegů. Působíme převážně v Praze (80% celkového obratu), dále pak v České Lípě a Novém Boru (dohromady 15%), v Liberci (4%), Ostravě a několika dalších městech, kde se rozjíždíme. Má vize je mít jednu hlavní „centrálu“ v Praze, kam si ostatní pobočky jezdí pro informace.

Jak byste charakterizoval práci finančního poradce? Když ještě mou hlavní náplní práce byla péče o klienty, vždycky jsem říkal, že jsem placený za to, že si povídám s lidmi o jejich cílech a přáních a snažím se jim poté tyto splnit. Myslím, že tak by to mělo být i dnes. Jsem přesvědčený, že v naší profesi hraje hlaví roli důvěra, resp. vztah. Klient musí cítit, že se o něj opravdu upřímně zajímám, že mi na něm opravdu záleží. Pouze potom s ním můžu mít takový vztah, kdy mi svěří veškeré své finanční záležitosti.

Být dobrý v komunikaci ale určitě nestačí. Dobrý finanční poradce musí být tak trochu i psycholog, musí umět efektivně naslouchat a vhodně reagovat. Samozřejmě kromě těchto „softskills“ musí být zároveň  vzdělaným  profesionálem, který se neustále zajímá o jakékoli změny na finančním trhu. Nepřetržité prohlubování znalostí beru u finančního poradce jako samozřejmost a nutnost. Je nutné se neustále vyvíjet, zlepšovat. Jsem rád, že kolem sebe mám lidi, kteří o tom, co dělají, hodně přemýšlejí.

Jak se staráte o to, aby vaši spolupracovníci byli finančními poradci podle vaší definice? Neustálým aktivním působením. Člověk se 90 procent věcí učí tím, že je vidí. Vždycky jsem se tedy snažil jít příkladem. Například jsem přesvědčený o tom, že i vedoucí pracovník by měl dbát na osobní výkon. Minimálně po tu dobu, kdy přímo vede spolupracovníky na pozici consultant, aby tito v něm viděli svůj vzor. Proto (a samozřejmě nejen proto) jsem vždy dbal i na svůj osobní výkon.

Ono to ale není tak jednoduché – když se věnujete vlastním klientům, nemáte tolik času na spolupracovníky… Myslím, že právě velkým zkušenostem s klienty vděčím za to, že se mi podařilo vybudovat schopný tým lidí kolem sebe. Mimochodem, každý z mých přímých spolupracovníků je v něčem lepší než já.

Další otázkou je, jak vybalancovat míru vzdělávání a práce s klienty. Kdo stále sedí na školení, méně si vydělá. Informace jsou pro náš obor zásadní. Osobně jsem vždy navštěvoval veškerá školení, na která jsem se dostal. Také můj tým aktivně vyhledává nové informace. Věřím, že v tom hraje roli i můj osobní příklad.

Jak je vidět, jde vzdělávání spojit se špičkovými výkony. Hraje v tom roli i luxusní sídlo vašeho ředitelství? Realizací našich prostor v Tokovu jsem si splnil takový malý sen. Vždycky jsem toužil po velmi reprezentativních kancelářích pro svůj tým. Ani jsem nedoufal, že se nám to podaří takto brzy. Měli jsme štěstí a byli jsme připraveni ho využít. Výhled na Prahu z devátého patra je opravdu velmi pěkný. Kanceláře jsou navíc luxusně vybaveny. Je moc příjemné vědět, že do vaší kanceláře opravdu můžete vzít kohokoli, a bude spokojen. Myslím, že se jednalo velmi dobrý a důležitý krok pro náš tým. Věřím, že jsme opět o něco málo pozvedli úroveň naší profese v očích okolí. Asi nejlépe je to vidět na úvodních seminářích pro nováčky. Myslím, že jim to dává pocit stability a jistoty.

Komu byste takové luxusní prostředí doporučil, koho byste před pořizováním nákladných kanceláří varoval? Doporučil bych ho každému, kdo je v situaci, kdy si to může dovolit. Jsem přesvědčený, že je to krok správným směrem, který budou následovat i ostatní, a to stále častěji. Vypovídá to o úrovni naší profese a dělá nám to image u veřejnosti. Nic­méně je opravdu nutné zdůraznit, že je potřeba si vše opravdu dobře spočítat.

Můžeme otevřeně mluvit o tom, kolik takové reprezentativní prostory stojí? Dnes mám závazek ve výši 330 tisíc, které každý měsíc z mého účtu prostě musí odejít. Samozřejmě se na to skládáme ve větším počtu lidí, ale někdy se může stát, že nějaká platba nedorazí včas. Já ale musím dodržet termín. Taky jsem musel sehnat 2,5 milionu na vybavení kanceláří. To vše za prostory, které mají něco přes 500 metrů čtverečních. Suma sumárum, krok je to dobrý, ale nákladný. Nejprve je nutné mít dostatečné rezervy, a až poté přemýšlet o drahých kancelářích.

110

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: