K úspěchu vede často ta těžší cesta

Markéta Daxnerová | 30. 10. 2016 | Vstoupit do diskuze

Marta Rosová vystoupala ve velmi mladém věku v korporátní sféře až na pomyslný vrchol. Stejně jako její sestře Jitce Lucbauerové jí v tom pomohlo obrovské nasazení a touha uspět. Nemoc jejího dítěte ale vše změnila – a v bodě, kdy se většina lidí vzdává, začala podnikat. Spolu s manželem vytvořili software FreshFlow, v Partners dobře známý jako Partners Office. Jaké novinky chystá a proč odmítla nabídku, která se neodmítá?

Jste starší sestrou Jitky Lucbauerové, která je v Partners Partnerkou, a ta přiznává, že na začátku její kariéry ji táhla ambice vyrovnat se vám. Jaký je na to váš pohled?
Jitka je o pět let mladší a já jsem hned po škole začala pracovat v poradenské společnosti Tacoma, kde jsem dostala obrovskou příležitost rozvinout od úplného začátku obor oceňování podniků. Ten byl v té době konkurencí nepříliš uchopený, asi proto, že je relativně malý. Málokdo v něm viděl výrazné perspektivy tak jako my. Začali jsme pracovat na marketingu, byli jsme oproti konkurenci mladí, jazykově vybavení, výrazně proklientsky orientovaní a hlavně jsme dodávali skvělou službu. Najednou jsme s týmem, který jsem postupně vybudovala, začali obrovsky růst. A po nějakých šesti letech jsme byli jednička na trhu. Vedla jsem v oddělení oceňování kolem 20 lidí a tento tým generoval pravidelně mnoho milionů korun ročně na čistém zisku. Často mi přišlo úsměvné, že oceňujeme velké průmyslové firmy s tisíci zaměstnanci, ale v zisku, v tom, co se opravdu počítá, jsme na tom lépe. V té době mi bylo čerstvě třicet, měla jsem už taky první dítě a stala jsem se partnerkou celé společnosti. Na vrcholu kariéry jsem stanula velice brzo, a to je asi to, co Jitka vnímala. Že ve chvíli, kdy děláte správné věci a dáte jim všechno, můžete uspět.

Proč jste se rozhodla svoji skvěle rozjetou kariéru opustit a začít podnikat od nuly?
Ve firmě přišla fáze stabilizace, rostli jsme, ale už ne tak rychle. V té době moje práce spočívala hlavně v networkingu. Scházela jsem se s klienty, mezi kterými byly velké korporace typu PPF, ČEZ nebo J&T. Byla jsem také v úzkém kontaktu s partnery mezinárodních advokátních kanceláří. Dařilo se mi. V osobním životě přišlo druhé dítě a vzápětí třetí dítě. V tom bodě ale nastal zlom, protože můj třetí synek se narodil nečekaně s Downovým syndromem. Všechno bylo najednou jinak. Měla jsem pocit, že se už do práce nikdy nevrátím, že péče o postižené dítě nepůjde skloubit s prací v korporátním světě. Abych přišla na jiné myšlenky, začali jsme s manželem pracovat na projektu FreshFlow. Už v minulosti jsme totiž na příkladu lidí z Partners viděli, že na trhu chybí software pro řízení obchodních sítí. Když Jitka povyšovala na Partnera, seděla u nás v obývacím pokoji a do poslední chvíle nevěděla, jestli se jí podaří dát dohromady potřebné bankovní jednotky. Zda ty dvě stovky lidí v jejím týmu skutečně táhnou za jeden provaz a dělají to, co tvrdí. Říkala jsem si, to není možné, tady zoufale chybí nějaký informační systém. A tenhle nápad jsme zvedli ze země ve chvíli, kdy se narodil Ondra, a řekli si, tady je potenciál, půjdeme do toho, zkusíme vybudovat vlastní byznys.

Jaký byl další vývoj? FreshFlow dnes známe v Partners jako Partners Office…
Pustili jsme se do toho s vervou. Práce nás začala ohromně bavit a během roku jsme měli jen v rámci Partners asi tisíc lidí, kteří FreshFlow používali. Pak přišla vzhledem k masivnímu rozšíření v síti dohoda s centrálou Partners. Software se rebrandoval, centrála k němu přidala e-mail a vytvořil se projekt Partners Office. FreshFlow se dnes ale využívá i v jiných oborech, než je finanční poradenství. Velmi brzy budeme moci například zveřejnit jména dvou významných nadnárodních pojišťoven, s nimiž jsme letos zahájili spolupráci. FreshFlow se totiž uplatní všude tam, kde je třeba řídit obchodní síť. A plánujeme s ním expandovat i do zahraničí.

Co děláte pro to, aby Partners Office poradci správně používali? Organizujete například nějaká školení?
Základní přehled dostávají poradci na Start-upu. V kontextu nedávného propojení Partners Office a FiPu nyní ale pořádáme celou sérii školení, na která přispíváme, a zajišťujeme i lektora, kterým je v Partners dobře známý Jiří Šrámek. Ten předává na první pohled technickou problematiku i s neocenitelným know-how, jak byznys ve spolupráci s naším nástrojem vlastně dělat. Máme na něj výborné reference a manažerům doporučuji zvážit, zda si pana Šrámka nepozvat například na víkendový seminář.

Máte v rámci Partners vytipovanou strukturu, která s Partners Office pracuje příkladně? Co jí to přináší?
Partners Office je jednoznačně týmový nástroj. A vždy je to tak, že ho struktury buďto využívají ve velké míře, prakticky všichni v daném týmu, nebo naopak. Pokud vím, tak je hodně rozšířený například u Michala Krejčího (D1) – myslím si, že zejména pro práci s novými lidmi. Vedou v počtu účtů zakládaných pro budoucí Trainee. A podle informací, které mám, je to i struktura růstová.

Partners Office využívají i Partners markety, jejichž byznys je odlišný od toho strukturálního a velmi rychle se vyvíjí. Radíte se o dalším směřování přímo s franšízanty?
Partners Office pro franšízy je velmi aktuální otázka. Před třemi lety, když začínaly, jsme informace z jejich strany neměli, protože ani ony samy moc nevěděly, kam se bude jejich byznys ubírat. Dnes máme obrovskou pomoc v Martinu Hrůšovi, který je velmi systémový člověk a vede Partners Office směrem, který franšízy potřebují. Řekla bych, že v současnosti už je to o nuancích. Stále je ale před námi spousta práce.

Chystáte aktuálně nějaké novinky?
Na podzim připravujeme mobilní aplikaci, která vyřeší informace o telefonátech. Zadávat do Kalendáře v počítači či tabletu informaci, že jste telefonovala s tím a tím klientem a s takovým a takovým výsledkem, totiž není přirozená věc. Je to další úkon navíc. Proto přicházíme s mobilní aplikací, která bude spočívat v tom, že si v Partners Office oštítkujete klienty a jednoduchým způsobem si štítek s kontakty přenesete do telefonu a pak už jenom voláte na jednotlivá čísla. A ve chvíli, kdy dotelefonujete, telefon na vás „zakřičí“: Zadej výsledek aktivity! A vy napíšete Nedovoláno nebo Volat tehdy a tehdy a pak budete mít možnost zadat si připomínku. Z aplikace se vše zase on-line přenese do FreshFlow a na kartě klienta pak vidíte, že jste mu volala, ale nedovolala se. A takové klienty si pak budete moci také snadno vyfiltrovat a připravit si je na další telefonování. V množství původně nedovolaných kontaktů, které dost často zapadnou, totiž může být třeba budoucí Partner společnosti nebo velice bonitní klient, a pokud jim znovu nezavoláte, přijdete o svůj budoucí úspěch.

Váš software je o organizování a organizaci. Jste vy sama organizovaný člověk?
Ano, to jsem, což například programátoři nejsou. (smích) Ti fungují na úplně jiné bázi než já. Manžel je taky programátor. Původně je ale vystudovaný lékař, takže to není naštěstí typický „ajťák“. Pokud by byl, asi by to nešlo.

S manželem podnikáte. Jak se vám daří vybalancovat hranici mezi pracovním a osobním životem?
Práce mě nikdy neobtěžovala, žila jsem jí takzvaně i po práci. Doma si o ní s manželem ráda povídám. Jsme v tom oba naprosto tolerantní. Neříkáme si, teď se to nesluší, protože někdo tvrdí, že se to neslučuje s pravidly vyváženého osobního života. Prací žijeme a baví nás to. Je nám jedno, jestli ji řešíme v kanceláři, nebo doma.

V úvodu jsme zmínili, že svoji sestru Jitku jste v kariéře motivovala vy. Kdo motivoval vás?
Myslím si, že průbojnost a ctižádost je u nás hodně daná geneticky. Žili jsme ve dvougeneračním domě s prarodiči, kteří nás hodně ovlivnili. Na jedné straně byl děda, který měl velice podnikavého ducha. Po práci rozvážel lidem vlastním náklaďákem různé stavebniny a jeho největším potěšením bylo naplánovat to tak, aby při jedné cestě naložil a rozvezl třem lidem najednou a všichni měli přitom pocit, že jim poskytl perfektní službu. Šlo mu o maximální efektivitu. V dnešní době by byl, myslím, velice úspěšný. Byl by schopen vést velkou firmu. Na druhé straně byla babička, která nás držela velmi zkrátka, pokud jde o pravidla, ctižádost a cílevědomost. „Ty samé jedničky, to musí být, Martičko. Pokud přineseš jedna mínus, tak se budu muset zeptat paní učitelky, protože to už nejsi nejlepší.“ Zakořenila do nás strach ze selhání. Na jedné straně je to dobře a na druhé ne.

Není to svazující, nenutí vás to k workoholismu?
Je to svazující. Nutí mě to dělat všechno na maximum a neflákat to. Nejsem ale workoholik. Jsem spíše po dědovi efektivní člověk. Jitka je určitě pracovitější. Trochu jí závidím její nasazení, se kterým ty dlouhé roky jede od rána do noci každý den a opravdu intenzivně maká. Já to takhle nemám. Nechci pracovat celý den. Spíš přemýšlím, jak v jednom kroku vyřešit tři.

Měla jste chuť někdy s podnikáním skončit a vrátit se ke korporátní kariéře? Určitě byste dostala vzhledem ke svému životopisu zajímavou nabídku…
Takovou nabídku jsem dostala vloni. Byla to nabídka, o které jsem si nejprve myslela, že ji nikdy nemůžu odmítnout, ale odmítla jsem. Je pravda, že jsem o ní nějakou dobu uvažovala. Přišla z mého bývalého prostředí a byla finančně velice zajímavá. Na druhou stranu je naše podnikání ve fázi, kdy už nejde jen tak opustit, a nevím, jestli bych dělala to, co mě teď bytostně baví. Tvořím si náš start-up, to své dítě, tak jak se líbí mně, a nemusím se v zásadě nikde zodpovídat z nějakých výsledků či plánů. Jenom sama sobě.

Poslední otázka: Co je podle vás nejdůležitější pro úspěch v podnikání?
Pracovitost a důslednost. Nesmíte si ulevovat, je potřeba se do věcí vrhnout a neuhýbat na vedlejší cestičky. K úspěchu totiž vede většinou ta těžší cesta. Já bych například nebyla pro Tacomu nikdy schopná získat tak vysoké obraty, kdybych nepřekonala sama sebe a jako totální introvert se nedala do networkingu a nepotkávala se s šéfy velkých firem. Byla jsem z toho vystresovaná, ale věděla jsem, že to musím udělat, abych pomohla firmě a dostala se tam, kam chci. Pokud se přemůžete, zvýšíte sami sobě laťku a zjistíte, že to, co se zdálo složité, je nakonec jednoduché.

 

Marta Rosová
Obchodní ředitelka a zakladatelka FreshFlow Systems

Vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze a hned druhý den po státnicích nastoupila do poradenské společnosti RSM Tacoma, kde se vypracovala na pozici partnera. V oblasti oceňování podniků spolupracovala s firmami jako ČEZ, PPF či J&T.

V roce 2012 spolu s manželem založila start-up FreshFlow Systems, který poskytuje společnostem se síťovým prodejem software pro řízení obchodních aktivit. Klienty mají především v řadách finančních, poradenských a pojišťovacích firem.  V Partners je jejich software známý jako Partners Office.

Kromě úspěšné obchodnice je také úspěšnou matkou tří synů ve věku 13, 6 a 5 let.

43

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: