Jediná skutečná cesta k náboru

Petr Borkovec | 31. 8. 2015 | Vstoupit do diskuze

Pojednání o tom, proč je osobní potenciál nekonečný, a proč je to jediná skutečná cesta k vybudování týmu.

TŘI SPOLEČNÉ JMENOVATELE BUDOVÁNÍ FIREM

Každý, kdo chce v životě vybudovat nějakou firmu, nakonec zjistí, že míra jeho úspěchu rovná se míře jeho schopnosti najít ty správné lidi. Nezaleží tolik na tom, jak chytří jste, jaké máte nápady a dovednosti, kolik máte energie a jaké vize a ideály, pokud o nich nedokážete přesvědčit správné lidi. Sami toho nikdy moc nedosáhnete. Velmi podstatné je ovšem právě to slovíčko „správné“. Tato pravda platí vždy a je úplně jedno, v jakém oboru podnikáte. Správní lidé jsou tedy prvním společným jmenovatelem.  

Je mi jasné, že právě v našem podnikání vás o této myšlence přesvědčovat nemusím. Ostatně až příliš často slýcháme větu, kterou opravdu nesnáším - „je to o lidech“.  Méně jasné to už bude, pokud si položíme otázkou, kdo jsou ti správní a kde je najdeme? Co vlastně hledáme? Jsou to dovednosti, znalosti či dokonce talent?

Vztahy místo životopisů

Miliardář, investor a spoluzakladatel PayPalu Peter Thiel ve své knize Od nuly k jedničce označil svůj první tým jako „pay palová mafie.“ Tuto „mafii“ ovšem nedal dohromady tím, že by procházel životopisy kandidátů a hledal ty nejvíce talentované. Naopak se od počátku snažil vytvořit tým, který by měl nejen pracovní vztahy. Byl to tým, který chtěl makat společně. Tým, jehož členy naplňovalo nadšením pracovat právě v něm a právě na jejich společném projektu.

Druhým společným jmenovatelem jakéhokoliv podnikání je, že nejsou TOLIK důležité aktuální znalosti, zkušenosti a dovednosti těch lidí, ale jejich nastavení, vztah k vám a důvěra a postoj k vizi a cílům, které jim dáváte. Vy musíte chtít podnikat s nimi a oni s vámi a s týmem, který je kolem vás. Práce ve vašem týmu nemůže být jen o penězích, ale o vztazích, kolektivu a společné vizi a přidané hodnotě byznysu.

Zdroj správných lidí

Z toho všeho pak vyplývá logický třetí společný jmenovatel pro zakládání malého týmu ve financích, v obchodě, online projektu nebo klidně výrobě bot. A to je zdroj lidí do vašeho týmu. Všichni podnikatelé ve všech oborech snažící se rozjet a budovat svůj byznys primárně vytěžují svůj osobní potenciál. Tam začínají a s tím se snaží vystačit a to ideálně na většinu pozic. Je to přirozené, protože je znám. Vím, s čím a jak je oslovit. Máme vztah. Je to i správné, protože komu jinému nabídnout příležitost, které sám věřím. A je to i velmi efektivní, protože menší či větší část toho nejpodstatnějšího jsme již společně v minulosti vytvořili – vztah a důvěru.

 

OSOBNÍ POTENCIÁL JAKO ZKRATKA K ÚSPĚCHU

Je mi jasné, že ani druhý a třetí jmenovatel nepřekvapí, když si ho přečtete takto napsaný černý na bílém. Přesto mě stále udivuje, jak moc lidí hledá cesty k náboru jinde než v osobním potenciálu a v jeho dalším rozšiřování a zkvalitňování, a jak moc málo se u nás s osobním potenciálem pracuje. A také jak často slyším, že osobní potenciál už vytěžili a nyní zkouší „jiné cesty“. Těmto jiným cestám mimo osobní potenciál se často říká velmi mylně zkratky. Důvodem bude asi to, že nemusím dělat tu „vrcholně nepříjemnou věc“, tedy oslovit své okolí s myšlenkou a potenciálem byznysu, kterým věřím. A také nemusím prodávat sám sebe!

Ve skutečnosti je to přesně naopak. Zkratkou je právě využívání osobního potenciálu. Mám informace, mám vztah, známe se. Co více chtít? Když budete hledat cesty jinde, tak se sice možná tolik nevystavíte riziku odmítnutí, ale půjdete delší, rizikovější a nákladnější cestou a zejména cestou, která prokazatelně vede k vyšší pravděpodobnosti neúspěchu.

Ten nejpádnější argument, proč se osobním potenciálem zabývat a neustále se k němu vracet a aktivně s ním pracovat, však je to, že je to jediná cesta, která skutečně a prokazatelně funguje i dlouhodobě. Vše ostatní je jen otázkou náhody či množství. A opět: Je jedno, jestli jsem to já, Radim, Petr Kroupa ve strukturálním byznyse nebo Jobs při zakládání Applu či Kellner při startu PPF.

Postup je vždy stejný:

  1. Nápad měnící se ve vizi
  2. Hořím, těším se a zapaluji ostatní – ideálně ty správné s dovednostmi, které potřebuji
  3. Dávám dohromady tým z lidí, které znám, a které nadchnu pro myšlenku a vizi

Osobní potenciál je prostě přirozený zdroj dostupný každý den a ta nejlepší personálka.

 

NEKONEČNOST OSOBNÍHO POTENCIÁLU

Využívání osobního potenciálu má mnoho výhod. Tou největší je jeho nekonečnost! Nedá se provolat. Nedá se zabít. Nedá se vytěžit. Můžete ho pouze nevidět, zavřít před ním oči nebo kvůli malému sebevědomí či přesvědčení nevyužít! Proč to tak je ukazuje obrázek níže.

Vidíme tři vývojové křivky spojené s osobním potenciálem. První je vertikální kolem bubliny s osobními kontakty. Ukazuje, jak se seznam lidí, které známe, neustále rozšiřuje tím, jak poznáváme nové lidi. Nežijeme ve vakuu. Stačí se dívat kolem nás. Díky sociálním sítím je dnes poznávání, seznamování či byznysově řečeno networking o moc snadnější. Používáme-li profesní sociální sítě jako je LinkedIn, tak víme strašně moc, a víme dokonce i koho znají lidé kolem nás, jak vypadají a jakou mají profesní historii. Můžeme jim napsat a zajít na oběd. Díky Facebooku a spol. zase známe všechny koníčky a přátele našich přátel. Díky LinkedInu nebo třeba Spolužákům se také snadno znovuobjevují spolužáci ze všech škol, kam jsme chodili.

Při správném používání jsou sociální sítě skvělým nástrojem náboru, ale opravdu tím nemyslím hromadné anonymní oslovování a vypisování. Samozřejmě osobní potenciál roste i přirozenou cestou bez sociálních sítí – rostoucí rodina, koníčky, cestování, přátelé přátel, klienti.

Nové životní zkušenosti = nový potenciál

Druhou vývojovou křivkou (ta spodní v nákresu) prochází všichni lidé ve vašem osobním potenciálu. Prochází fázemi spokojenosti a štěstí s prací a kariérou, stagnací a naopak fází demotivace a nespokojenosti. Prochází obdobími, kdy by na podnikání ani nepomysleli a jistota je jejich základní mantrou, ale i to se v čase mění. Mění se samozřejmě i názory a postoje na vás i obecně. Krásný příklad této vývojové křivky jsou spolužáci. Přece jen, ta banda, se kterou jste na střední chodili na čundry a pařit v hospodách je pryč a přišla realita. A samozřejmě také zkušenosti a nové touhy.

Třetí vývojovou křivkou (ta horní v obrázku) je vás vlastní život, kariéra, úspěchy, zkušenost, názory a celkové vaše působení. Stále si myslím, že jeden z nejsilnějších náborových prostředků je náš osobní příklad a změna, kterou na nás okolí zaregistruje. Růst sebevědomí, nové znalosti a dovednosti a především schopnost komunikovat a prezentovat se. Roli (ale ne tu nejpodstatnější) samozřejmě hraje i růst příjmů a povrchní vyzařování dané oblékáním a dalšími statky jako je auto, doplňky, počítač a možná i bydlení. A úplně nejsilnější mohou být odvážné sny, ambice a vize. Myslím, že v našem oboru stále platí, že stačí vydržet rok či dva a jste považováni za profíka a postoj vašeho okolí se k vám změní. Nebo se možná změní vaše vnímání toho, jak vás vnímá okolí. Vyberte si.

Když si dáte všechny tyto tři vývojové křivky dohromady, tak víte, že neustále mluví nový člověk s novým člověkem a nikdy není tak úplně nikdy. A s tím, jak se v čase měníte a snad k lepšímu, tak měníte i potenciál vašeho potenciálu.

 

JAK VYUŽÍT OSOBNÍ POTENCIÁL

Pokud chcete vybudovat úspěšný byznys a osobní potenciál využít na maximum, tak si toto vše uvědomíte a pracujete s tím. Je to velmi jednoduché. Stačí si uvědomovat potenciál našeho byznysu. Obrovské výhody školy podnikání a také to, s jak malými bariérami a s jakou podporou je možné začít podnikat na tak obrovském a rostoucím trhu. A spoustu dalších výhod podnikání na finančním trhu a s Partners. Toto mě asi nikdy nepřestane udivovat. A to tím více, čím více potkávám lidi, kteří začali podnikat v jiném oboru, a vidím, co vše do toho museli dát, co vše museli dělat kromě core byznysu a obchodu samotného, a jak následně dopadli.

Mým trumfem vždy bylo i obrovské přesvědčení o přidané hodnotě a užitečnosti naší služby a o její potřebnosti pro každého klienta. Nejprve to bylo především o síle objektivity, nezávislosti a srovnání a následně jsem to pochopil a uvědomil si sílu vztahu s klientem, přidané hodnoty analýzy a plánování finančního života a to vše v porovnání se službou bank, České pošty a pojišťovacích zástupců. Toto vše mi dodávalo potřebnou sílu a sebevědomí, že nemohu prohrát žádnou diskusi, protože tak to prostě je. Samozřejmě mi také velmi pomáhalo, že jsem věcem rozuměl a rostl odborně.

Štěstí přeje připraveným

Dobré je přidat k tomu také trošku strategie a evidence. Plánování, vyhledávání a cílení. Vy rozhodujete, s kým se bavíte a o čem se bavíte. Proč si nenajdete ty, se kterými byste chtěli skutečně podnikat a pak „na nich“ dlouhodobě nepracujete. Je to jen otázka času nebo spíše načasování. Je to o obchodu, prodáváte sebe a svoji vizi. A obchod je o mnoha pokusech, dávání toho, co někdo chce a správném načasování a také o budování vztahu a získávání důvěry. Musíte vytvářet příležitosti, abyste byly poznáni a mohli dostávat nahrávky na smeč v podobě otázky „jak se máš a co děláš?“

Není to o tom, že se pětkrát za měsíc zeptám schopného kamaráda „už?“. Je to o dlouhodobém budování vlastního brandu a sebeprezentaci nenásilným a přirozeným způsobem. O vyhledání a vytváření správných příležitostí a ano, jednou za čas to je i o rejpnutí a otázce, zda již přišel čas, kdy pochopil, že podnikání s vámi je to nejlepší, co ho potkalo. A to vše k těm správnými lidem. Já takto jezdil s jedním vzdálenějším známým více než rok tramvají do práce a pak na tenis. S Markem Liškou v dobách jeho VPP do posilovny a s Mikem pravidelně na obídky atd.

Chápu, že právě u těch správných bojujete s nejtvrdší konkurencí jiných zajímavých pracovních či podnikatelských příležitostí a kariérních možností. Ale právě naší prací je těm správným a nejlepším ukázat, že ta největší příležitost je právě s Vámi, u nás a na tomto trhu a když to vyjde, tak o to lepší je to dlouhodobě. Já měl vždy jedno pravidlo: „nabídni podnikání těm, se kterými bys sám chtěl podnikat“.

Toto vše bude fungovat pouze tehdy, když bude platit naše byznysové klišé: když hořím, tak mohu zapálit. A pokud je někdo již znechucen budováním a vedením a proto se vydal cestu samostatného profíka, tak si nejprve položte otázku, zda jste skutečně budovali byznys s lidmi, se kterými jste chtěli podnikat a budovat společný podnik a realizovat velké věci.

Málo z velkého je lepší

Na závěr ještě jedno zajímavé poučení a možná i argument pro ty nejschopnější přímo od Petera Thiela, které navazuje na můj poslední blog, proč je lepší podnikat a budovat svoji firmu v rámci Partners než zakládat další minifirmičku. Toto poučení vychází z takzvaného mocninného zákona, tedy ze složeného úročení či  pravidla o exponenciálním růstu. Tento zákon platí snad ve všech oblastech našeho světa a především právě v podnikání a budování majetku.

Úspěch a bohatství mají tendenci se rozmnožovat exponenciálně. Toto pravidlo říká, že lepší než založit vlastní společnost a mít 100 % nulové či malé hodnoty, která bude růst pomalu a velmi dlouho, je připojit se ke společnosti s větším potenciálem růstu, která může dále násobit svoji velkou hodnotu a v ní získat menší podíl či uvnitř ní růst. Protože zákon mocniny říká, že rozdíly mezi jednotlivými firmami zastíní rozdíly v rolích uvnitř těchto podniků. Je to jednoduché. Je hezké vlastnit 100 % nějakého start-upu, ale ještě hezčí je mít 0,1 % Googlu. My nejsme Google, ale i tak je lepší dostat se na 0,1 % podílu na Partners než vlastnit 100 % neprodejné hodnoty jakéhosi „eseróčka“ se spousty rizik.

A přestože trh poslední dva roky stagnuje a s ním i Partners, tak stále platí, že průměrný růst společnosti od roku 2008 je 30 % ročně. A pokud vezmu v úvahu změny, které se na trhu chystají, regulaci, pročištění trhu a především všechny naše rozběhnuté projekty a plány, tak do pěti let bude velikost finanční skupiny Partners minimálně trojnásobná!

Myslíte, že to je zajímavá příležitost pro každého, kdo se k nám připojí?

 

ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ:

  1. Mějte svůj osobní potenciál pod kontrolou – veďte si pořádnou evidenci i s komentáři a neustále jej rozšiřujte
  2. Vyhledávejte a vytvářejte příležitosti k setkávání a to zejména s těmi, se kterými chcete mluvit – není to o náhodě
  3. Ujasněte si, proč podnikáte, co nabízíte, jakou máte vizi a plán a ty nejlepší zaujme jen ambiciózní a zajímavé cíle a plány předkládané bez nekonkrétní „přemotivovanosti“
  4. Nebojte se mluvit o našem byznysu a o vašich plánech – vystavujte se otázkám
  5. A to vše OPAKOVANĚ – ti nejlepší hned na poprvé nebudou reagovat
  6. Nezapomeňte na tah na branku – někdy je třeba položit „uzavírací“ otázku či nechat pozvat na přijímací pohovor

 

116

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Open seminář Bořivoje Beránka

Máte zájem o seminář: