Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tesla – geniální nápady nemusí znamenat zisk

Martin Mašát | 25. 6. 2018 | Vstoupit do diskuze

Každý si dokáže představit, že bude jednou jezdit v samořiditelných elektrických autech. To však neznamená, že firma, která je jako první vyrobí, bude udávat trend a pohádkově vydělá, jako se to povedlo Applu s iPhonem. Už jen díky tomu, že současné automobilky na vývoji elektrických aut pracují roky, ale technologie benzínových motorů jsou prostě levnější a plyny z výfuků sice začínají vadit, ale zatím ne moc.

Tesla – geniální nápady nemusí znamenat zisk

Foto: franz12 / Shutterstock.com

Ani infrastruktura zatím příliš nepomáhá masovému rozšiřování elektrických aut. Představte si, že by na sídliště Jižní město večer přijelo 30 tisíc aut a připojilo se na noc do zásuvky. V tu ránu půlka Prahy a středočeského kraje zhasne. Ano, určitě několik vizionářských patentů může Teslu živit, ale prodej aut není jen o motoru a baterii, ale také o kvalitě, servisu a úsporách z rozsahu.

Don Quijote v automobilovém průmyslu

Velkou Achillovou patou Tesly je právě omezení využití elektriky. Nedostatečná infrastruktura se snad časem zlepší a nabíjet půjde skoro všude, ale nyní každý řidič Tesly musí plánovat, kudy, kam a jak rychle pojede. Ruku na srdce, ani elektrika není vždy vyrobená z obnovitelných zdrojů a baterie také nejsou zrovna z přírodních materiálů.

Akcie firmy Tesla proto neletí nahoru s každým úspěchem a nadšením, které Elon Musk vyvolává u veřejnosti, ale začaly poslední měsíce stagnovat. Mnoho velkých správců aktiv dokonce používá Teslu jako ideální akcii pro strategii známou jako „short sale“, tj. spekulují na propad ceny.  Cena akcie Tesly za posledních 5 let sice zvýšila svoji hodnotu z 33 dolarů za kus na asi 300 dolarů, ale aby to nebyla labutí píseň této firmy.

A čísla dávají analytikům za pravdu: volné cash flow je každý rok záporné a čísla se zhoršují. Operační marže se nedostala ještě ani do kladných hodnot, závazky rostou geometrickou řadou, výroba aut je marginální vůči ostatním automobilkám. Pouze v krajovém segmentu elektrických aut Tesla vede, ale bude to stačit na přežití?

3

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK