Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Investiční grály s nejistou budoucností. A co Facebook?

Martin Mašát | 7. 5. 2018 | Vstoupit do diskuze

V posledních letech se staly mediálně vděčnými a opěvovanými aktiva, která si to vůbec nezaslouží. Jejich společným rysem je přecenění budoucího výnosu a podcenění rizika ztráty. Jejich atraktivita vychází z přitažlivého příběhu či populární myšlenky. A patří mezi ně i rozkolísaný Facebook? Zamýšlí se Martin Mašát, ekonom Partners.

Investiční grály s nejistou budoucností. A co Facebook?

Foto: Ink Drop / Shutterstock.com

Bitcoin, zlato či akcie firmy patřící zbožňovanému vizionáři Muskovi jsou tři „investiční grály“, jejichž přednosti, minulé výnosy či možné budoucí výhody vyzdvihují noviny do nebes. To ovšem neznamená, že neexistuje druhá strana příběhu. Ta nepopulární a ochotně opomíjená. Zařadí se sem po posledních klopýtnutích také Facebook?

Facebook – klopýtnutí na cestě výše

Ještě v roce 2012 jste mohli koupit akcie FB za 18 dolarů a dnes v klidu prodat za 170 dolarů. Zisk firmy roste, volnou hotovost nelze než závidět a dluhy jsou nula.

Nicméně, jak bylo vidět na nedávných událostech kolem dat uživatelů využívaných externí firmou, stačí málo a cena akcie se sesype o více jak pětinu. Na druhu stranu si pak spoustu investorů uvědomilo, že uživatelům poskytování soukromých informací až zas tak nevadí. V Evropě data uživatelů řeší GDPR, ale zajímá to někoho? Ne. Budou kvůli tomu rušit účet? Ne.

Aféra nakonec hraje společnosti spíše do karet. Jen letmo jsme díky ní zahlédli, jak obrovský potenciál získává Facebook sběrem dat od klientů. Jsou neocenitelná, získává je denně a proudí od více než 2 miliard lidí, vždyť jen v České republice ho využívá 5 miliónů lidí. Přicházející přísnější kontrola dat uživatelům bere konkurenční výhodu sběru dat podobně jako Facebooku a tudíž Facebook svým způsobem vůbec netratí.

Zvýšené kolísání ceny v posledních měsících jen ukazuje na známý fakt, že časovat správný den nákupu je nesmysl. I Facebook musí být dlouhodobá investice a pokles o 20 % nemusí být výjimečný. Nebo kdo z vás nakoupil 25. dubna? Asi nikdo. Přitom příští den už byl Facebook o 13 % výše. Stačí promeškat jeden den a výnos z akcie je rázem o řád jinde. Stejně jako u ostatní investice platí dlouhodobost a diverzifikace například skrze specializované fondy. Na rozdíl od dalších zmíněných investičních příběhů stojí Facebook na reálných základech.

O bitcoinu, Tesle a zlatu zase příště.

4

Komentáře

Celkem 0 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK